Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Nikon D3 - test aparatu

13 lutego 2008
Krzysztof Mularczyk Komentarze: 22

8. Zakres tonalny

Zakres tonalny mierzymy na zdjęciach tablicy Stouffer 4410, które przekonwertowane zostają przy pomocy programu dcraw do 48-bitowych TIFF-ów. Wykres poniżej przedstawia zakres tonalny dla Nikona D3 i Canona 5D przy założeniu, że zdjęcie jest bardzo dobrej jakości. Bardzo dobrą jakość zdjęcia wyrażamy przez stosunek szumu do sygnału równy 0.1. Uzależnienie dynamiki tonalnej od szumu daje nam jej bardziej miarodajne porównanie. Ruchy związane z wyciąganiem szczegółów zdjęcia z ciemnych lub jasnych obszarów powodują wzrost szumu. Więcej swobody jest zatem przy czułości na przykład 100 ISO niż 1600 ISO, gdzie szum jest większy. Całkowity zakres tonalny jest bowiem z reguły stały, może być jednak zwiększany z powodu wyostrzania, lub może się zmniejszać ze względu na zamazujący szczegóły szum.

Całkowity zakres tonalny w D3, mierzony na 48-bitowych niewyostrzonych TIFF-ach utrzymuje się do czułości 12800 ISO na poziomie 8 EV, a przy najwyższej - ze względu na szum - spada o 1 EV. Analogiczne pomiary dla Canona 5D dają w rezultacie całkowity zakres o 0.5-1 EV mniejszy niż w D3. Kiedy popatrzymy na wykres uzależniający zakres tonalny od szumu zobaczymy dużą przewagę D3. W całym zakresie ISO zakres tonalny jest wyższy o 1-1.5 EV. Nikon D3 przy czułości 200 ISO osiąga rewelacyjny wynik 7.5 EV. To najwyższa wartość wśród przetestowanych przez nas aparatów.

Nikon D3 - Zakres tonalny


----- R E K L A M A -----

Wykres przedstawia się bardzo ciekawie przy najniższych czułościach. Niższy zakres tonalny na 100 ISO dla Nikona D3 i na 50 ISO dla Canona 5D jasno wskazuje na programowo tworzone czułości. Tym samym potwierdzają się wykresy pomiaru szumów dla D3, na których przy czułości 100 ISO były one większe niż na 200 ISO.

Testowe wycinki zdjęć zapisanych przez aparat jako JPEG można ocenić poniżej. Sąsiednie pola w tablicy Stouffer 4410 różnią się o wartość 0.3 EV. Można więc łatwo wyliczyć sobie zakres tonalny na zdjęciach 24-bitowych wprost z aparatu. To co na samym początku rzuca się w oczy, to słaba jakość zdjęć przy 100 ISO. Analogiczny przypadek mieliśmy w teście Nikona D300. Przy okazji testu zakresu tonalnego wyszły na wierzch jakieś kłopoty z balansem bieli przy wysokich czułościach. Pomimo stałego ustawienia temperatury barwowej równej 5000 K, kolory tablicy testowej przy czułości 25600 ISO zostały silnie zafałszowane. Takie dziwne zachowanie nie świadczy dobrze o aparacie, nawet jeśli zdarza się rzadko. Całe szczęście pozostają nam jeszcze pliki RAW, gdzie balans bieli możemy dowolnie zmienić.

ISO Granica bieli
100 Nikon D3 - Zakres tonalny
200 Nikon D3 - Zakres tonalny
400 Nikon D3 - Zakres tonalny
800 Nikon D3 - Zakres tonalny
1600 Nikon D3 - Zakres tonalny
3200 Nikon D3 - Zakres tonalny
6400 Nikon D3 - Zakres tonalny
12800 Nikon D3 - Zakres tonalny
25600 Nikon D3 - Zakres tonalny
ISO Granica czerni
100 Nikon D3 - Zakres tonalny
200 Nikon D3 - Zakres tonalny
400 Nikon D3 - Zakres tonalny
800 Nikon D3 - Zakres tonalny
1600 Nikon D3 - Zakres tonalny
3200 Nikon D3 - Zakres tonalny
6400 Nikon D3 - Zakres tonalny
12800 Nikon D3 - Zakres tonalny
25600 Nikon D3 - Zakres tonalny


Kontynuując wątek dynamiki tonalnej przyjrzyjmy się wycinkom zdjęć nocnych. Powyższy przykładowy kadr wykonaliśmy dla D3 i 5D na czułościach 200 i 1600 ISO, przysłonie f/11 i czasach odpowiednio 15 i 2 sekundy. Każde ze zdjęć przekonwertowane zostało do 48-bitowego pliku TIFF, a następnie w programie Adobe Lightroom rozjaśnione o +4 EV i przyciemnione o -4 EV.

Nikon D3 - Zakres tonalny


Zobaczmy co dzieje się, kiedy ciemny obszar zdjęcia zostanie rozjaśniony. Jak widać jakość zdjęcia z D3 po edycji jest ewidentnie lepsza niż 5D. Potwierdzają się nasze wnioski z wyliczeń zakresu tonalnego, gdzie Canon 5D odstawał od Nikona. Oba aparaty prezentują wysoki poziom, ale Nikon D3 wyraźnie tutaj przoduje.

200 ISO
0 EV
+4 EV
D3
Nikon D3 - Zakres tonalny Nikon D3 - Zakres tonalny
5D
Nikon D3 - Zakres tonalny Nikon D3 - Zakres tonalny
1600 ISO
D3
Nikon D3 - Zakres tonalny Nikon D3 - Zakres tonalny
5D
Nikon D3 - Zakres tonalny Nikon D3 - Zakres tonalny


Szukanie szczegółów w jasnych obszarach, czyli przyciemnianie zdjęcia, pokazuje coś dziwnego. Na pewno widać wyraźnie lepsza dynamikę w zdjęciu z D3. Niepokojący jest natomiast róż, który pojawia się w miejscu przepaleń. Analogiczną sytuację powinniśmy pamiętać z testu Nikona D300. Jak widać i tutaj pojawia się ten sam problem. Nikon D3 gorzej radzi sobie z gromadzeniem informacji w przepaleniach, niż przy wyciąganiu szczegółów z niedoświetlonych miejsc na zdjęciu.

200 ISO
0 EV
-4 EV
D3
Nikon D3 - Zakres tonalny Nikon D3 - Zakres tonalny
5D
Nikon D3 - Zakres tonalny Nikon D3 - Zakres tonalny
1600 ISO
D3
Nikon D3 - Zakres tonalny Nikon D3 - Zakres tonalny
5D
Nikon D3 - Zakres tonalny Nikon D3 - Zakres tonalny