Pentax K200D - test aparatu
5. Balans bieli
- Auto,
- Światło dzienne,
- Cień,
- Dzień zachmurzony,
- Światło jarzeniowe (trzy tryby mieszanego z dziennym)
- Światło żarowe,
- Światło lampy błyskowej,
- Ustawienie według wzorca.
Sprawdziliśmy odwzorowanie barw na zdjęciach zapisywanych w formacie JPEG, uzyskanych przy różnych rodzajach oświetlenia i różnych ustawieniach balansu bieli. W tym celu wykorzystaliśmy tablicę kolorów GretagMacbeth i program Imatest.
Parametry dC - odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat oraz S - nasycenie barwy wyrażone w procentach przedstawione są w poniższej tabeli:
Balans bieli: | Słońce | Auto | Auto | Chmury | Błysk | 3000K | Auto |
Światło: | Słońce | Słońce | Chmury | Chmury | Błysk | 3000K | 3000K |
dC | 4.12 | 4.17 | 4.86 | 5.83 | 4.85 | 7.15 | 20.6 |
S[%] | 102.3 | 106.0 | 105.2 | 107.3 | 113.3 | 111.5 | 123.2 |
Odwzorowanie kolorów w K200D jest bardzo dobre. Zarówno zdjęcia wykonywane przy automatycznym balansie bieli jak zdjęcia w trybie zgodnym z oświetleniem dawały bardzo małe błędy odwzorowania. Nasycenie jest bliskie prawdziwemu, przez co zdjęcia wyglądają naturalnie. Tradycyjnie, przy oświetleniu żarowym i ustawieniu auto formalny błąd jest duży, ale dzięki temu zdjęcia nabierają 'ciepłego' charakteru. Ustawienie balansu bieli na światło żarowe skutecznie poprawia formalne odwzorowanie barw.