Pentax K200D - test aparatu
8. Zakres tonalny
Na poniższym wykresie czarnymi punktami oznaczyliśmy wartości całkowitego zakresu tonalnego. Zakres tonalny dla zadanego poziomu szumów SNR=0.25 (dobra jakość) oznaczyliśmy punktami niebieskimi, a czerwonymi punktami dla poziomu szumów SNR=0.1 (wysoka jakość).
Jeżeli weźmiemy pod uwagę zakres tonalny dla wysokiej oraz dobrej jakości zdjęć, to różnic pomiędzy K200D i K10D nie zobaczymy. Całkowity zakres tonalny musimy rozpatrywać biorąc pod uwagę fakt, że nawet w formacie RAW zdjęcia są odszumiane. Nie wiemy więc do końca na ile uzyskany wynik zależy od jakości elektroniki aparatu, a na ile od wyników pracy programistów.
Przypominamy, że powyższe wartości otrzymaliśmy jako wynik obliczeń za pomocą programu Imatest. Dla osób, które wykonują i zapisują zdjęcia w formacie JPEG, pokazujemy wykres zakresu tonalnego zmierzonego na zdjęciach zapisanych w tym formacie oraz wycinki testowej tablicy szarości. Przypominamy, że sąsiednie pola w tablicy Stouffer 4410 różnią się o wartość 0.3 EV. Można wiec łatwo wyliczyć sobie zakres tonalny na zdjęciach 24-bitowych uzyskanych wprost z aparatu.
ISO | Granica bieli | |||
100 |
|
|||
200 |
|
|||
400 |
|
|||
800 |
|
|||
1600 |
|
|||
ISO | Granica czerni | |||
100 |
|
|||
200 |
|
|||
400 |
|
|||
800 |
|
|||
1600 |
|
Zobaczmy teraz jak zachowuje się dynamika tonalna przy wyciąganiu szczegółów ze zdjęcia prześwietlonego lub niedoświetlonego. Jak zawsze dwa nocne zdjęcia wykonaliśmy przy czułości ISO 100 i ISO 1600, przysłonie f/11 i czasach odpowiednio 30 sekund i 2 sekund. Pliki RAW zostały przekonwertowane do 48-bitowych TIFF-ów, a następnie w programie Adobe Lightroom zostały maksymalnie doświetlone o +4 EV i przyciemnione o -4 EV. Efekty takiej procedury można ocenić w dalszej części rozdziału.
W tabelach poniżej zestawiliśmy ze sobą wycinki zdjęć z czterech aparatów: Pentax K200D, Pentax K10D, Pentax K20D i Sony A200.
ISO 100 | |||
0 EV | +4 EV | ||
K200D | |||
K10D | |||
K20D | |||
A200 | |||
ISO 1600 | |||
0 EV | +4 EV | ||
K200D | |||
K10D | |||
K20D | |||
A200 |
Rozjaśniane zdjęcia wykonane z czułością ISO 100 pokazują, podobną jakość obrazu dla K200D co dla K10D. W tej konkurencji wyraźnie słabszy jest K20D. Za to wyposażony w podobną matrycę CCD Sony A200 wyraźnie góruje nad Pentaxami.
Przy czułości ISO 1600 różnice pomiędzy K200D i K10D znowu są niewielkie. Obydwa aparaty wypadają bardzo słabo. K20D z matrycą CMOS zyskał przewagę, bo pokazuje więcej szczegółów. Również tym razem jednak Sony A200 dystansuje Pentaxy pokazując najwięcej szczegółów obrazu.
ISO 100 | |||
0 EV | -4 EV | ||
K200D | |||
K10D | |||
K20D | |||
A200 | |||
ISO 1600 | |||
0 EV | -4 EV | ||
K200D | |||
K10D | |||
K20D | |||
A200 |
Wyciąganie szczegółów z przepaleń jest często niemożliwe. Saturacja pikseli powoduje bezpowrotną utratę informacji i wygładzenie sygnału. Tutaj nie widać większych różnic pomiędzy porównywanymi aparatami.