Pentax K20D - test aparatu
5. Balans bieli
- Auto,
- Dzień słoneczny,
- Cień,
- Dzień zachmurzony,
- Światło żarowe,
- Światło jarzeniowe 1, 2, 3,
- Światło lampy błyskowej,
- Ustawienie ręczne według wzorca bieli,
- Skala temperaturowa (1, 2, 3).
Możliwe jest przy tym dostrajanie bieli na wykresie GM-BA, czyli od zieleni do purpury i od niebieskiego do bursztynowego. Regulacja odbywa się w 7 poziomach i 225 wzorach.
Poniżej prezentujemy pomiary balansu bieli wykonane na tablicy kolorów GretagMacbeth i przeanalizowane programem Imatest.
Patrząc na wyniki naszych pomiarów, zebrane w tabeli poniżej, widać wyraźną tendencję do nasycania kolorów. Jedynie przy ustawieniu konkretnej temperatury barwowej, adekwatnej do temperatury światła, nasycenie zbliża się do neutralnego poziomu 100%. W pozostałych przypadkach sięga średnio 115%. Błędy koloru są na zadowalającym poziomie. Nawet przy świetle żarowym błąd sięgnął względnie niskiego poziomu równego 14.4. Automatyczny balans bieli bardzo dobrze radzi sobie w pełnym słońcu i w trakcie pochmurnego dnia. Można w zasadzie zrezygnować z nastaw typu Chmurka, czy Słoneczko, a nawet Błysku, bo balans automatyczny minimalnie lepiej oddaje kolory niż konkretna nastawa.
Balans bieli: | Auto | 3000K | Auto | Błysk | Auto | Chmurka | Auto | Słońce | |
Światło: | 3000K | 3000K | Błysk | Błysk | Chmurka | Chmurka | Słońce | Słońce | |
dC | K20D | 14.4 | 6.55 | 8.55 | 8.76 | 5.84 | 10.6 | 5.52 | 5.42 |
S[%] | K20D | 123.6 | 108.4 | 110.6 | 112.8 | 117.1 | 122.3 | 113.1 | 115.3 |