Nikon D60 - test aparatu
3. Użytkowanie
Jak już zostało wspomniane, pomimo swoich niewielkich rozmiarów, Nikon D60 nieźle leży w ręku, zwłaszcza gdy podpięty jest do niego nieduży (np. "kitowy") obiektyw. Niestety kiedy założymy większy i cięższy obiektyw, komfort trzymania się pogarsza, na co ma wpływ mała masa korpusu i niezbyt duży uchwyt. Stąd też, osoby o większych dłoniach mogą mieć pewne problemy z wygodnym ułożeniem palców. Konstruktorzy Nikona niestety nie przewidzieli również, podobnie jak w D40x możliwości doczepienia "battery-packa", który znacząco poprawiłby ergonomię.
Podobnie jak w D40x, miłośnicy fotografii zawiodą się brakiem możliwości wykonywania zdjęć z opcją bracketingu (serii zdjęć o różnym stopniu naświetlenia). Co prawda nie znajdziemy również możliwości zdefiniowania balansu bieli w Kelvinach, aczkolwiek dostępnych jest aż 7 trybów dla światła jarzeniowego oraz możliwość dokładnego dostrajania balansu bieli.
Wspominaliśmy już o braku monochromatycznego panelu LCD, na którym prezentowane były parametry ekspozycji oraz ustawienia aparatu. W tym przypadku nie należy uznawać tego za wadę. Po pierwsze, przy tak małym korpusie i tak nie ma miejsca, w którym takowy można by umieścić. Po drugie, funkcję tę przejął (i to z powodzeniem) główny wyświetlacz LCD. Dzięki temu po naciśnięciu do połowy spustu migawki czy też przycisku i na dużym i jasnym ekranie wyświetlane są aktualne ustawienia aparatu. Prezentowane w poprzednim rozdziale animacje pokazują, że dzięki takiemu rozwiązaniu mamy dostęp do wielu informacji dotyczących ustawień aparatu na jednym ekranie. Dodatkowo możliwość wyboru sposobu ich wyświetlania oraz kolorystyki, pozwala dostosować wygląd ekranu do preferencji indywidualnego użytkownika.
Menu główne aparatu jest przejrzyste i wygodne w użytkowaniu. Podział na pięć kategorii jest sensowny i intuicyjny. Jego poznanie zabiera niewiele czasu, a odnajdywanie w nim poszczególnych opcji nie sprawia problemów. Jest to również zasługa dobrej jakości wyświetlacza, którego obraz jest jasny i wyraźny. Warto zwrócić uwagę na to, że w przypadku D60 konstruktorzy pomyśleli o poprawieniu istotnej niedoróbki z modelu D40. Chodzi mianowicie o automatyczne wyłączanie ekranu po przyłożeniu oka do wizjera. Dodatkowo ekran gaśnie gdy wciśniemy do połowy i przytrzymamy spust migawki.
Jak zapewne pamiętamy z poprzedniego rozdziału, D60 posiada menu funkcyjne, dające stosunkowo szybki dostęp do najważniejszych ustawień parametrów związanych z fotografowaniem. Niewątpliwie ułatwia i przyspiesza to korzystanie z aparatu, jednakże jego włączenie wymaga dwukrotnego przyciśnięcia guzika i. Jedno jego wciśnięcie powoduje pokazanie się ekranu z informacjami, podczas gdy to samo można uzyskać wciskając na moment spust migawki do połowy. Można zatem było spokojnie przypisać właśnie "menu funkcyjne" do jednokrotnego wciśnięcia i, a poprawiłoby to jego dostępność. Przy okazji wygody użytkowania aparatu warto zwrócić uwagę na punkty autofokusa w D60. Zapewne większość Czytelników, przy okazji poprzedniego rozdziału zauważyła, że wizjer wyposażony jest tylko w trzy punkty automatycznego ustawiania ostrości. Naszym zdaniem, to jest niestety za mało. Każdy bardziej wymagający użytkownik, chcący do maksimum wykorzystać możliwości jakie daje ta lustrzanka, szybko zauważy wady tego rozwiązania. Odpowiednia liczba punktów ostrości to dość istotny element, znacząco ułatwiający fotografowanie i podnoszący efektywność użytkowania aparatu. Szkoda, że konstruktorzy nie pomyśleli o poprawieniu tego elementu.
Obiektywy
Potencjalni nabywcy D60 muszą mieć świadomość, iż aparat ten pozbawiony jest wewnętrznego silnika wspomagającego pracę autofokusa. Oznacza to, że automatyczne nastawianie ostrości, możliwe jest jedynie z obiektywami typu AF-S oraz AF-I. Co to oznacza w praktyce?
Przyjrzeliśmy się obiektywom dostępnym w ofercie Nikona. Na podstawie ofert Nikon Polska z dnia 15 lipca 2008 roku sporządziliśmy listę obiektywów posiadających wbudowany mechanizm AF-S/AF-I. Ich listę zamieszczamy poniżej:
Nikkor AF-S VR 600mm f/4G ED |
Nikkor AF-S 600mm f/4D ED-IF II |
Nikkor AF-S VR 400mm f/2.8G ED |
Nikkor AF-S 400mm f/2.8D ED-IF II |
Nikkor AF-S VR 500mm f/4G ED |
Nikkor AF-S 500mm f/4D ED-IF II |
Nikkor AF-S VR 200-400mm f/4G ED-IF |
Nikkor AF-S 300mm f/4D ED-IF |
Nikkor AF-S VR 300mm f/2.8 ED-IF |
Nikkor AF-S VR 200mm f/2G ED-IF |
Nikkor AF-S 28-70mm f/2.8 ED-IF |
Nikkor AF-S VR 70-200mm f/2.8G ED-IF |
Nikkor AF-S 17-35mm f/2.8D ED-IF |
Nikkor AF-S DX 17-55mm f/2.8G ED-IF |
Nikkor AF VR 80-400mm f/4.5-5.6D ED |
Nikkor AF-S 300mm f/4 ED-IF |
Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED |
Nikkor AF-S DX 12-24mm f/4G ED-IF |
Nikkor AF-S 14-24mm f/2.8G ED |
Nikkor AF-S Micro VR 105mm f/2.8G |
Nikkor AF-S Micro 60mm f/2.8G ED |
Nikkor AF-S DX VR 18-200mm f/3.5-5.6G IF-ED |
Nikkor AF-S VR 24-120mm f/3.5-5.6G ED-IF |
Nikkor AF-S VR 70-300mm f/4.5-5.6G |
Nikkor AF-S VR DX 55-200mm f/4-5.6 |
Nikkor AF-S DX 18-135mm f/3.5-5.6 ED-IF |
Nikkor AF-S DX 18-70mm f3.5-4.5G ED-IF |
Nikkor AF-S DX 55-200mm f/4-5.6G ED |
Nikkor AF-S DX 18-55mm f/3.5-5.6GII |
Nikkor AF-S VR DX 18-55mm f/3.5-5.6G |
Nikkor AF-S VR DX 16-85mm f/3.5-5.6G ED |
Część Czytelników z pewnością zauważy, że na powyższej liście brakuje stałoogniskowych obiektywów o ogniskowych poniżej 100 mm, zwłaszcza klasycznego obiektywu klasy 30 - 50 mm. Nikorry 50 mm można oczywiście podczepić do aparatu, ale niestety użytkownik będzie musiał zmagać się z koniecznością manualnego ustawiania ostrości.
W tej materii pozostaje zatem rzucić okiem na zamienniki. Na podstawie oferty prezentowanej na stronie internetowej Sigmy sporządziliśmy poniższą listę obiektywów, które mogą współpracować z modelem D60.
Sigma 4.5mm f/2.8 EX DC Fisheye HSM |
Sigma 10mm f/2.8 EX DC Fisheye HSM |
Sigma 30mm f/1.4 EX DC HSM |
Sigma 10-20mm f/4-5.6 EX DC HSM |
Sigma 17-35mm f/2.8-4 EX DG HSM ASPHERICAL |
Sigma 18-50mm F2.8 EX DC HSM |
Sigma 17-70mm F2.8-4.5 DC HSM |
Sigma 150mm f/2.8 EX DG HSM APO MACRO |
Sigma 180mm f/3.5 EX DG HSM APO MACRO |
Sigma 12-24mm f/4.5-5.6 EX DG ASPHERICAL HSM |
Sigma 18-125mm f/3.8-5.6 DC OS HSM |
Sigma 18-200mm f/3.5-6.3 DC OS HSM |
Sigma 70-200mm f/2.8 EX APO DG HSM MACRO |
Sigma 100-300mm f/4 EX DG APO IF HSM |
Sigma 14 mm f/2.8 EX ASPHERICAL HSM |
Sigma 120-400mm f/4.5-5.6 DG APO OS HSM |
Sigma 150-500mm f/5-6.3 DG OS HSM |
Sigma 50-500mm f/4-6.3 EX DG APO RF HSM |
Sigma 50-150mm f/2.8 APO EX DC HSM |
Sigma 80-400mm f/4.5-5.6 OS EX DG |
Sigma 300mm f/2.8 EX DG HSM APO |
Sigma 120-300mm f/2.8 DG EX APO IF HSM |
Sigma 500mm f/4.5 EX DG HSM APO |
Sigma 800mm f/5.6 EX DG HSM APO |
Sigma 300-800 f/5.6 EX DG IF HSM APO |
Sigma 50mm f/1.4 EX DG HSM |
Na tej liście na uwagę zasługuje obiektyw o ogniskowej 30 mm, który z powodzeniem może posłużyć jako zamiennik pełnoklatkowej "50-tki".
Spójrzmy jeszcze, co kompatybilnego z D60 pojawiło się w ostatnim czasie w ofercie Tamrona:
Tamron AF 70-300mm F/4-5.6 Di LD Makro (1:2) (Model A17NII) |
Tamron 70-200mm F/2.8 Di LD (IF) Macro (A001) |
Tamron AF 18-200mm F/3.5-6.3 XR Di II LD Asferyczny [IF] Makro |
Tamron AF 17-50mm F/2,8 SP XR Di II LD Asferyczny [IF] |
Jaki jest więc praktyczny skutek posunięcia Nikona. Z jednej strony usuwając z korpusu aparatu silnik wspomagający pracę autofokusa, aparat staje się lżejszy i teoretycznie tańszy. Z drugiej jednak strony, wśród obiektywów z AF-S/AF-I bardzo mało jest tych nadających się do fotografii makro, obiektywów szerokokątnych i stałoogniskowych o ogniskowych poniżej 100 mm. Duży wybór jest zaś wśród zoomów i teleobiektywów. Wnioski są identyczne jak dla D40x. Kupując ten aparat, godzimy się na używanie głównie popularnych zoomów. Ci jednak, którzy myślą używać w przyszłości szerszej gamy obiektywów, powinni jednak pomyśleć o innym korpusie.
Dodatkowo D60 nie współpracuje z obiektywami IX Nikkor z procesorem. Z D60 nie można również używać następujących akcesoriów i obiektywów bez procesora (dane na podstawie instrukcji obsługi aparatu):
- telekonwerter AF TC-16A.
- obiektywy bez mechanizmu AI
- obiektywy wymagające pierścienia ustawiania ostrości AU-1:
- 400 f/4.5,
- 600 f/5.6,
- 800 f/8,
- 1200 f/11,
- obiektywów "rybie oko":
- 6 mm f/5.6,
- 7.5 mm f/5.6,
- 8 mm, f/8,
- OP 10 mm f/5.6,
- 21 mm f/4 (stary model),
- pierścienie K2,
- ED 180-600 mm (numery seryjne 174041-174180),
- ED 360-1200 mm (numery seryjne 174031-17412),
- 200-600 mm f/9.5 (numery seryjne 280001-300490),
- obiektywy do aparatu F3AF,
- PC 28 mm f/4 (numery seryjne 180900 lub wcześniejsze),
- PC 35 mm f/2.8 (numery seryjne 851001-906200),
- PC 35 mm f/3.5 (stary model),
- 1000 mm f/6.3 Reflex (stary model),
- 1000 mm f/11 Reflex (numery seryjne 142361-143000),
- 2000 mm f/11 reflex (numery seryjne 200111-200310).
Szybkość
Według producenta aparat jest gotów do wykonywania zdjęć w 0.19 sekundy po jego włączeniu. Fakt ten całkowicie odzwierciedla rzeczywistość. Aparat jest gotowy niemal natychmiast po przesunięciu włącznika na pozycję ON.
Również formatowanie karty albo usuwanie pojedynczego zdjęcia (JPEG/RAW) trwają ułamki sekundy i nie powodują podenerwowania użytkownika jak to się zdarza w niektórych aparatach. Jedynie operacje obróbki zdjęć, takie jak: D-lighting, czy filtry potrafią zająć aparat na kilka sekund.
Zdjęcia seryjne
Testy szybkości aparatu dla zdjęć seryjnych wykonaliśmy z kartą SD Extreme 3. Przy czułości 1600 ISO i czasie ekspozycji 1/1000 sekundy fotografowaliśmy stoper umieszczony na kolorowym tle, tak aby zdjęcia miały dużą objętość i aby maksymalnie utrudnić aparatowi pracę. Testy przeprowadziliśmy dla trzech różnych ustawień rodzajów plików: RAW, JPEG oraz RAW+JPEG. Dla plików JPEG wybraliśmy najlepszą dostępną jakość czyli "FINE". Niestety w przypadku "RAW+JPEG" aparat pozwala na zapisywanie JPEG-ów jedynie w jakości "BASIC" czyli najniższej.
Przy testach zdjęć seryjnych warto wiedzieć z jakimi rozmiarami plików mamy do czynienia. W tym przypadku pliki RAW miały rozmiary średnio 10.4 MB. Pliki JPEG w przypadku RAW+JPEG miały średnio 1.3 MB zatem w cały zestaw ważył 11.7 MB. W teście na samych JPEG-ach pliki miały około 4.7 MB
Na początek pokazujemy wyniki dla plików JPEG.
Zapisując fotografie jako JPEG, widać wyraźnie że aparat zapisuje do 10 zdjęć w serii z prędkością bliską 3 kl./sek, po czym robi sobie krótką przerwę na ponad sekundę. Dalej bywa różnie. Aparat osiąga w porywach zakładaną prędkość, aczkolwiek zdarzają mu się chwilowe przestoje. W całym 30-sekundowym odcinku czasu D60 wykonał w sumie 76 zdjęć, czyli średnia wynosi 2.5 kl/s.
Przejdźmy teraz do plików RAW. Jak w tym przypadku wygląda sytuacja widzimy na poniższym wykresie.
Tym razem Nikon D60 wykonał 6 zdjęć w przeciągu pierwszych 1.65 sekundy (chwilowa prędkość 3 kl./sek). Po tym jednak następuje zapełnienie bufora i prędkość wykonywania zdjęć spada do średniej wartości 0.85 kl./sek. W sumie aparat zrobił 30 zdjęć w ciągu 30 sekund, czyli średnio 1 kl/s.
Na koniec pozostał nam wariant RAW+JPEG. Dokładne wyniki widzimy na wykresie poniżej.
Początek wygląda podobnie jak dla samych plików RAW. Aparat zapisuje 6 plików z chwilową prędkością 3 kl./sek i zwalnia. W tym przypadku jednak aparat osiąga tylko prędkość średnio 0.66 kl./sek. Do końca testowych 30 sekund zapisuje jeszcze 18 zdjęć co w sumie daje 24 zdjęcia i średnią dla całego pomiaru wynoszącą 0.8 kl/s. Osiągi Nikona D60 jak na amatorską lustrzankę są całkiem dobre. W wariancie RAW oraz RAW+JPEG zachowuje się porównywalnie z testowanym niedawno Canonem 450D. Jednak dla JPEG-ów D60 przegrał ten wyścig. Canon 450D zrobił w sumie 80 zdjęć ze średnią prędkością 2.67 kl./sek, osiągając nawet w początkowej fazie prędkość dochodzącą do 4 kl./sek.
Stabilizacja obrazu
W D60 nie występuje mechaniczna stabilizacji obrazu.
Czyszczenie matrycy
W D60 matrycę możemy czyścić na dwa sposoby. Standardowo mamy możliwość podniesienia lustra, otwarcia migawki i wyczyszczenia zabrudzeń ręcznie. Jednakże w przeciwieństwie do D40x pojawił się również mechanizm automatycznego czyszczenia matrycy. Poza tym że możemy go używać kiedy przyjdzie nam na to ochota, dodatkowo do wyboru mamy następujące tryby automatycznego czyszczenia matrycy:
- Przy uruchomieniu aparatu
- Przy wyłączeniu aparatu
- Przy uruchom. i wył. aparatu (ustawienie domyślne)
- Czyszczenie wyłączone
Lampa błyskowa
Wbudowana lampa błyskowa posiada liczbę przewodnią 12 dla ISO 100 (w trybie manualnym maksymalna liczba przewodnia to 13). Zintegrowana lampa może współpracować z następującymi obiektywami:
- z procesorem, o zakresie ogniskowych 18-300 mm,
- bez procesora, o zakresie ogniskowych 18-200 mm.
Minimalna odległość, z której można używać lampy to 60 cm. Posiada ona kompensację siły błysku w zakresie -3 EV do +1 EV z krokiem 1/3 EV. Czas synchronizacji z lampą wynosi 1/200 sek.
D60 (M) | 450D (M) |
Jak widać, lampę błyskową w D60 porównujemy do lampy z Canona 450D. W tym starciu wyraźnie wygrywa 450D. Mimo to musimy przyznać, że lampa w D60 pracuje na dobrym, jak na amatorski sprzęt, poziomie.
Na pokrywce wbudowanej lampy błyskowej znajdują się sanki, umożliwiające zamontowanie zewnętrznej lampy błyskowej lub urządzenia sterującego z serii SB, bez użycia przewodu synchronizacji. By móc używać lamp błyskowych wyposażonych w przewód synchronizacji, należy zaopatrzyć się w opcjonalny adapter AS-15.
Nikon D60 obsługuje system kreatywnego oświetlenia (CLS, Creative Lighting System) wraz z następującymi lampami:
- SB-400,
- SB-600,
- SB-800,
- SB-R200 (lampa bezprzewodowa).
Wszystkich zainteresowanych szczegółami i zawiłościami dotyczącymi używania opcjonalnych lamp błyskowych z D60, odsyłamy do pełnej instrukcji obsługi aparatu dostępnej w formacie PDF na stronie Nikona
Autofokus
W Nikonie D60, mechanizm automatycznego ustawiania ostrości TTL oparty jest na czujniku Nikon Muli-Cam 530. Wspomagany jest przez lampkę wspomagania autofokusa o zakresie działania 0.5-3 metrów. W trybie manualnego nastawiania ostrości istnieje możliwość korzystania z dalmierza elektronicznego.
Autofokus może pracować w następujących trybach:
- AF-S - tryb pojedynczego autofokusu; ostrość zostaje zablokowana po naciśnięciu do połowy spustu migawki,
- AF-C - tryb ciągłego autofokusu, w którym po naciśnięciu do połowy spustu migawki, aparat ustawia ostrość w sposób ciągły.
- AF-A - tryb pracy automatycznej; wybór AF pojedynczego lub ciągłego jest zależny od tego czy aparat wyczuwa ruch obiektu,
- M - tryb manualny.
Pomiar światła
W Nikonie D60 pomiar światła w oparciu o system TTL, korzystający z 420-segmentowego czujnika RGB. Dostępne są trzy metody pomiaru światła:
- Matrycowy: 3D Color Matrix II (z obiektywami typu G i D) oraz Color Matrix II (z pozostałymi obiektywami z procesorem)
- Pomiar centralny, w którym 75% wagi pomiaru przypisane jest do koła o średnicy 8 mm na środku kadru
- Pomiar punktowy w kole o średnicy 3,5 mm (około 2,5% powierzchni kadru) na środku wybranego punktu ostrości (w centralnym punkcie ostrości, gdy używany jest obiektyw bez procesora)
Podczas testów, nie zauważyliśmy aby aparat popełniał błędy w naświetlaniu zdjęć przy użyciu pomiaru punkotwego, centralnie ważonego czy matrycowego.