Nikon D60 - test aparatu
8. Zakres tonalny
Na wykresie prezentujemy wartości zakresu tonalnego całkowitego, dla zadanego poziomu szumów SNR=0.25 (dobra jakość), oraz dla poziomu szumów SNR=0.1 (wysoka jakość).

Poniżej w tabeli przedstawiamy zestawienie wycinków naszej tablicy testowej ze zdjęć zapisanych jako JPEG. Zdjęcia te pochodzą z osobnej sesji. Ze względu na fakt, że aparat nie pozwala zapisywać razem z RAW-ami plików JPEG w najlepszej jakości zmuszeni byliśmy wykonać oddzielną sesję dla tego formatu. Nie trudno zauważyć, dziwne zachowanie dla ISO 1600 i jeszcze dziwniejsze dla ISO 3200. W tym ostatnim przypadku doszło nawet do jakiejś nieoczekiwanej zmiany balansu bieli ustawianej przez nas zawsze na światło słoneczne w tym przypadku.
ISO | Granica bieli | |||
100 |
![]() |
|||
200 |
![]() |
|||
400 |
![]() |
|||
800 |
![]() |
|||
1600 |
![]() |
|||
3200 |
![]() |
|||
ISO | Granica czerni | |||
100 |
![]() |
|||
200 |
![]() |
|||
400 |
![]() |
|||
800 |
![]() |
|||
1600 |
![]() |
|||
3200 |
![]() |
Zobaczmy teraz jak zachowuje się dynamika tonalna przy wyciąganiu szczegółów ze zdjęcia prześwietlonego lub niedoświetlonego. Dwa nocne zdjęcia wykonaliśmy przy czułości ISO 100 i 1600, przysłonie f/11 i czasach odpowiednio 30 i 2 s. Pliki RAW zostały przekonwertowane do 48-bitowych TIFF-ów programem dcraw, a następnie w programie Adobe Lightroom zostały maksymalnie doświetlone o +4 EV i przyciemnione o -4 EV.
![]() |
W tabelach poniżej zestawiliśmy ze sobą wycinki zdjęć z trzech aparatów: Nikon D60, Canon 450D i Sony A200.
100 ISO | |||
|
|
|
|
|
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
![]() |
|
1600 ISO | |||
|
|
|
|
|
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
![]() |
Widać wyraźnie, że w przypadku ISO 100, A200 wypada najlepiej. Nasz testowany D60 wydaje się plasować na drugiej pozycji i zostawia Canona w tyle. Dla ISO 1600 ciężko jest jednoznacznie wyrokować, aczkolwiek wydaje się, że A200 przegrało.
Jak wygląda sytuacja z obszarami prześwietlonymi możemy zobaczyć poniżej. W tym przypadku obie konkurencje zarówno na "dystansie" ISO 100 jak i ISO 1600 wygrywa A200, pokazując znacznie lepszą dynamikę tonalną. Niestety Nikon D60, podobnie zresztą jak Canon 450D nie popisał się w tej kategorii. Porównywalne wyniki z testów przeprowadzonych na tablicy szarości, potwierdzają się w powyższych i poniższych przykładach, świadcząc jednocześnie o słabej formie obu zawodników.
100 ISO | |||
|
|
|
|
|
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
![]() |
|
1600 ISO | |||
|
|
|
|
|
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
![]() |