Nikon D60 - test aparatu
5. Balans bieli
- Auto,
- Słoneczny dzień,
- Pochmurny dzień,
- Cień,
- Światło żarowe,
- Światło jarzeniowe (7 rodzajów),
- Balans lampy błyskowej,
- Balans zdefiniowany przez użytkownika.
Chcąc użyć balansu zdefiniowanego, należy go najpierw ustawić z poziomu menu głównego, fotografując białą bądź szarą powierzchnię. Istnieje również możliwość skopiowania balansu bieli ze zdjęcia, zapisanego wcześniej na karcie. Może się okazać, że bardziej wymagającym użytkownikom będzie brakowało możliwości wyboru balansu bieli w skali Kelvina. Nie jest to jednak dokuczliwy problem przy czysto amatorskich zastosowaniach. Dodatkowo instrukcja aparatu podaje dokładne wartości temperatury dla każdego trybu balansu bieli. Może się to okazać przydatne, zwłaszcza przy korzystaniu z balansu bieli dla światła jarzeniowego, w przypadku którego mamy do wyboru aż 7 różnych rodzajów. Nie zawsze słowny opis danego rodzaju, daje dokładne wskazanie jakiego światła jarzeniowego dotyczy, zatem wartości temperatur w tym przypadku mogą okazać bardziej pomocne.
Istnieje również możliwość dokładnej regulacji balansu bieli dla poszczególnych trybów. Balans bieli można regulować na osi żółty – niebieski oraz osi zielony – purpura.
Poniżej prezentujemy pomiary balansu bieli wykonane na tablicy kolorów GretagMacbeth i przeanalizowane programem Imatest. W przypadku balansu bieli ustawionego na jeden z rodzajów światła jarzeniowego, w tabelce podane są opisy jakiego światła dotyczą i temperatury (dane z instrukcji aparatu). Tam gdzie było to możliwe balans bieli dla światła jarzeniowego przetestowaliśmy dla odpowiedniego (lub zbliżonego) rodzaju światła. Balans bieli dla rodzajów światła jarzeniowego od numeru 3 do 6 przetestowane zostały na świetle emitowanym z tradycyjnych podłużnych świetlówek. Nie znamy jednak dokładnej wartości temperatury emitowanego przez nie światła. Wyniki tych pomiarów zatem, mogą służyć raczej jako wskaźnik, który z tych rodzajów balansu bieli jest lepszy w takiej sytuacji.
Balans bieli. Światło. | Tablica kolorów | Przestrzeń kolorów Lab | ||||||||||
Balans bieli: Auto. Światło: słoneczne. | ||||||||||||
Balans bieli: Słońce. Światło: słoneczne. | ||||||||||||
Balans bieli: Auto. Światło: pochmurny dzień. | ||||||||||||
Balans bieli: Chmurka. Światło: pochmurny dzień. | ||||||||||||
Balans bieli: Auto. Światło: cień. | ||||||||||||
Balans bieli: Cień. Światło: cień. | ||||||||||||
Balans bieli: Auto. Światło: żarowe (3000K). | ||||||||||||
Balans bieli: Żarówka. Światło: żarowe (3000K). | ||||||||||||
Balans bieli: Manualny. Światło: żarowe (3000K). | ||||||||||||
Balans bieli: Jarzeniówka nr2 (ciepłe białe jarzeniowe 3000K). Światło: 3000K. | ||||||||||||
Balans bieli: Auto. Światło: Uliczne lampy sodowe. | ||||||||||||
Balans bieli: Jarzeniówka nr1 (lampy sodowe 2700K). Światło: Uliczne lampy sodowe. | ||||||||||||
Balans bieli: Auto. Światło: Tradycyjne podłużne jarzeniówki emitujące białe światło. | ||||||||||||
Balans bieli: Jarzeniówka nr3 (białe jarzeniowe 3700K). Światło: Tradycyjne podłużne jarzeniówki emitujące białe światło. | ||||||||||||
Balans bieli: Jarzeniówka nr4 (zimne białe jarzeniowe 4200K). Światło: Tradycyjne podłużne jarzeniówki emitujące białe światło. | ||||||||||||
Balans bieli: Jarzeniówka nr5 (jarzeniowe białe dzienne 5000K). Światło: Tradycyjne podłużne jarzeniówki emitujące białe światło. | ||||||||||||
Balans bieli: Jarzeniówka nr6 (jarzeniowe światło dzienne 6500K). Światło: Tradycyjne podłużne jarzeniówki emitujące białe światło. | ||||||||||||
Balans bieli: Auto. Światło: Lampy studyjne 6400K. | ||||||||||||
Balans bieli: Jarzeniówka nr6 (jarzeniowe światło dzienne 6500K). Światło: Lampy studyjne 6400K. | ||||||||||||
Balans bieli: Auto. Światło: Lampa błyskowa. | ||||||||||||
Balans bieli: Lampa błyskowa. Światło: Lampa błyskowa. |
Balans bieli: | Auto | Słońce | Auto | Chmury | Auto | Cień | Auto | Żarówka | Ręczny | J2 | |
Światło: | Słońce | Słońce | Chmury | Chmury | Cień | Cień | 3000K | 3000K | 3000K | 3000K | |
dC | D60 | 6.46 | 6.72 | 8.00 | 6.49 | 7.21 | 6.33 | 19.3 | 7.75 | 7.83 | 7.72 |
S[%] | D60 | 117.7 | 117.6 | 118.7 | 116.4 | 119.1 | 115.0 | 132.3 | 113.5 | 113.8 | 114.9 |
Balans bieli: | Auto | J1 2700K | Auto | J3 3700K | J4 4200K | J5 5000K | J6 6500K | Auto | J6 6500K | Auto | Błysk | |
Światło: | L.sod. | L.sod | Jarzen. | Jarzen. | Jarzen. | Jarzen. | Jarzen. | 6400K | 6400K | Błysk | Błysk | |
dC | D60 | 32.6 | 30.1 | 9.12 | 26.8 | 20.8 | 9.86 | 11.4 | 5.56 | 9.83 | 7.07 | 6.19 |
S[%] | D60 | 165.3 | 147.4 | 118.4 | 148.1 | 132.9 | 119.8 | 122.0 | 119.3 | 123.2 | 113.4 | 111.7 |
Widać, że automatyczny balans bieli radzi sobie nieźle w większości przypadków, aczkolwiek oczekiwalibyśmy czegoś więcej. Słabe zachowanie dla światła żarowego nie powinno dziwić, skoro nawet instrukcja aparatu podaje, że automatyczny balans bieli działa w zakresie temperatur 3500-8000K. Zastanawiający jest balans bieli dla lamp sodowych. Na zwykłych, ulicznych pomarańczówkach zupełnie się nie sprawdza, aczkolwiek wypada delikatnie lepiej niż balans automatyczny. W testach pominięty został balans dla światła jarzeniowego nr 7, czyli dla lamp rtęciowych (7200K). Powód jest dość prozaiczny. Nie mamy po prostu dostępu do takiego oświetlenia. Balanse bieli dla światła jarzeniowego od 3 do 6 został przetestowane na tym samym rodzaju światła. Widać że najlepiej wypadł nr 5 aczkolwiek bez rewelacji. Z jednej strony może dziwić taka liczba różnych balansów bieli dla światła jarzeniowego. Z drugiej jednak, sporo jest różnego rodzaju świetlówek na rynku, zatem z takim zestawem ustawień mamy większe prawdopodobieństwo, że znajdziemy ten odpowiedni.
Patrząc na wartości nasycenia barwy, widać wyraźnie, że aparat ma tendencję do przesycania. Porównując jednak te wyniki do Nikona D40x, można zauważyć małą poprawę.
Musimy jednak napomknąć o pewnych problemach z balansem bieli, na jakie natknęliśmy się przy okazji naszych testów. Pojedynczy przypadek kiedy mieliśmy problem z ręcznym zdefiniowaniem odpowiedniego balansu bieli, czy spontaniczne załamanie się balansu bieli przy testach zakresu tonalnego (przykład przy okazji rozdziału dotyczącego zakresu tonalnego). Trzeba jednak przyznać, że były to przypadki jednostkowe.
Wygląda na to, że korzystasz z oprogramowania blokującego wyświetlanie reklam.
Optyczne.pl jest serwisem utrzymującym się dzięki wyświetlaniu reklam. Przychody z reklam pozwalają nam na pokrycie kosztów związanych z utrzymaniem serwerów, opłaceniem osób pracujących w redakcji, a także na zakup sprzętu komputerowego i wyposażenie studio, w którym prowadzimy testy.
Będziemy wdzięczni, jeśli dodasz stronę Optyczne.pl do wyjątków w filtrze blokującym reklamy.
Z góry dziękujemy za zrozumienie.
Kliknij tutaj aby zamknąć to okno.
Komunikat nie wyświetli się więcej podczas tej sesji (wymagana obsługa cookies).