Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Partnerzy








Oferta Cyfrowe.pl

Test obiektywu

Sony DT 18-200 mm f/3.5-6.3 - test obiektywu

7 czerwca 2007

8. Winietowanie

Czy doczekamy się kategorii, w przypadku której Sony pokaże miejsce w szeregu swoim konkurentom? Być może tak, ale tą kategorią na pewno nie będzie winietowanie. Dla 18 mm spadek jasności w rogach kadru jest ogromny i dla f/3.5 wynosi aż 43% (-1.6 wartości przysłony), co stawia DT 18-200 mm w słabym świetle zarówno w przypadku Tamrona (36%) jak i Nikkora (37%). Niestety przymykanie przysłony pomaga w słabym stopniu. Dla f/4.0 winietowanie wynosi 35%, dla f/5.6 wciąż 20%, a dla f/8.0 jest widoczne na poziomie 17%.

Sony DT 18-200 mm f/3.5-6.3 - Winietowanie


Na szczęście dla użytkowników Sony, winietowanie bardzo szybko spada wraz ze wzrostem ogniskowej. Dla 50 mm i maksymalnego otworu względnego spadek jasności w rogach kadru wynosi 17%, zmniejsza się do 12% dla f/5.6 i spada do niezauważalnego poziomu 8% dla f/8.0. Tutaj Sony plasuje się pomiędzy Tamronem a Nikkorem, choć wszystkie te obiektywy osiągają podobne wyniki.

----- R E K L A M A -----

Dla 100 mm sytuacja jest analogiczna. Dla f/5.6 obserwujemy winietowanie na poziomie 14% (-0.44 EV), a po przymknięciu o jedną działkę spada ono do niezauważalnego poziomu 6%. To ciut gorzej niż u Tamrona, ale wyraźnie lepiej niż u Nikkora, który tutaj nie popisał się ani odrobinę.

Dla maksymalnej ogniskowej winietowanie znów wzrasta, choć nie do tak ogromnego poziomu jak na szerokim kącie. Dla f/6.3 spadek jasności w rogach kadru wynosi 20% (-0.64 EV), dla f/8.0 sięga 12% i dla f/11 zniża się do 5%. Tutaj znów Tamron jest minimalnie lepszy, a Nikkor wyraźnie gorszy.

Sony DT 18-200 mm f/3.5-6.3 - Winietowanie

Sony DT 18-200 mm f/3.5-6.3 - Winietowanie

Sony DT 18-200 mm f/3.5-6.3 - Winietowanie