Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Canon EOS 1000D - test aparatu

26 września 2008
Krzysztof Mularczyk Komentarze: 39

8. Zakres tonalny

Pamiętamy wpadkę Canona 450D z małą dynamiką tonalną. W 1000D na szczęście tego nie ma, ale dziwić nas to nie powinno, bo matryca ta jest znana z modelu 400D i ma przecież większe piksele. W przypadku 400D dynamika tonalna, przy najlepszej jakości obrazu, sięgała poziomu powyżej 6.0 EV. W przypadku 1000D jest bardzo podobnie. Analogiczna wartość wynosi 6.2 EV, czyli w zasadzie wzrost jest na granicy błędu pomiarowego (0.2-0.3 EV).

Canon EOS 1000D - Zakres tonalny


Całkowity zakres tonalny, czyli bez uwzględniania szumu, jest także na podobnym poziomie zarówno do 400D jak i 450D. Różnice w porównaniu do 400D są jakby większe ale i tutaj ocierają się o granice błędu pomiarowego


----- R E K L A M A -----

Pomiary umieszczone na wykresie były wykonane na zdjęciach zapisanych jako RAW i wywołanych do 48-bitowych TIFF-ów. Poniżej można zobaczyć jak to wygląda dla JPEG-ów. Sąsiednie pola tablicy różnią się o 0.3 EV, można więc szybko policzyć, że na plikach JPEG całkowity zakres tonalny jest równy około 6.7-7.0 EV.

ISO Granica bieli
100 Canon EOS 1000D - Zakres tonalny
200 Canon EOS 1000D - Zakres tonalny
400 Canon EOS 1000D - Zakres tonalny
800 Canon EOS 1000D - Zakres tonalny
1600 Canon EOS 1000D - Zakres tonalny
ISO Granica czerni
100 Canon EOS 1000D - Zakres tonalny
200 Canon EOS 1000D - Zakres tonalny
400 Canon EOS 1000D - Zakres tonalny
800 Canon EOS 1000D - Zakres tonalny
1600 Canon EOS 1000D - Zakres tonalny


Jak zwykle wykonaliśmy dwa nocne zdjęcia przy czułości ISO 100 i 1600, przysłonie f/11 i czasach odpowiednio 30 i 2 s. Pliki RAW zostały przekonwertowane do 48-bitowych TIFF-ów programem dcraw, a następnie w programie Adobe Lightroom zostały maksymalnie doświetlone o +4 EV i przyciemnione o -4 EV.

Canon EOS 1000D - Zakres tonalny


100 ISO
0 EV
+4 EV
1000D
Canon EOS 1000D - Zakres tonalny Canon EOS 1000D - Zakres tonalny
450D
Canon EOS 1000D - Zakres tonalny Canon EOS 1000D - Zakres tonalny
A200
Canon EOS 1000D - Zakres tonalny Canon EOS 1000D - Zakres tonalny
1600 ISO
1000D
Canon EOS 1000D - Zakres tonalny Canon EOS 1000D - Zakres tonalny
450D
Canon EOS 1000D - Zakres tonalny Canon EOS 1000D - Zakres tonalny
A200
Canon EOS 1000D - Zakres tonalny Canon EOS 1000D - Zakres tonalny


Powyższe porównanie zachowania dynamiki tonalnej w praktyce, odzwierciedla dokładnie sytuację z wykresów dla obu Canonów i Sony A200. Przy rozjaśnianiu dla ISO 100 kiepsko zachowuje się 450D, który z tych trzech aparatów notował najniższy zakres tonalny przy najlepszej jakości obrazu (SNR=0.1). Stąd też widać w jego zdjęciach najwięcej szumu. W dalszej kolejności 1000D i Sony A200, które z tych trzech aparatów ma najlepszy wynik. Inaczej jest przy ISO 1600, bo matryca CCD w A200, na wysokich czułościach, szumi bardziej, a przez to siłą rzeczy spada dynamika. Dlatego 1000D i 450D zachowują się podobnie, a Sony zdecydowanie gorzej. Liczbowa różnica pomiędzy nimi wynosi około 1 EV.

W jasnych obszarach trudno jednoznacznie rozdzielić jakościowo oba Canony. Wyraźnie natomiast odsuwa się od nich Sony A200. Zarówno przy niskich jak i wysokich czułościach kompensacja jasnych obszarów jest dla tego aparatu bardziej efektywna.

100 ISO
0 EV
-4 EV
1000D
Canon EOS 1000D - Zakres tonalny Canon EOS 1000D - Zakres tonalny
450D
Canon EOS 1000D - Zakres tonalny Canon EOS 1000D - Zakres tonalny
A200
Canon EOS 1000D - Zakres tonalny Canon EOS 1000D - Zakres tonalny
1600 ISO
1000D
Canon EOS 1000D - Zakres tonalny Canon EOS 1000D - Zakres tonalny
450D
Canon EOS 1000D - Zakres tonalny Canon EOS 1000D - Zakres tonalny
A200
Canon EOS 1000D - Zakres tonalny Canon EOS 1000D - Zakres tonalny