Sony Alpha DSLR-A900 - test aparatu
2. Wygląd i jakość wykonania
Stylistyka A900 wiernie wpasowuje się w pozostałe
lustrzanki systemu Alpha. Aparat wyróżnia się dużym wizjerem,
który musi przecież pokryć pełnoklatkową matrycę.
Wygląda on imponująco jeśli porównamy go na przykład do A700,
gdzie matryca ma rozmiar APS-C. Profesjonalnego wyglądu dodaje
brak wbudowanej lampy błyskowej, choć Nikon pokazał, że
w analogicznym sprzęcie może na to znaleźć miejsce.
Niestety w stosunku do A700 wiekszość przycisków nie zmieniła swojej funkcjonalności i rozmieszczenia. Pojawił się natomiast malutki panel monochromatyczny, który pomimo niewielkiej ilości wyświetlanych na nim informacji, ułatwia odrobinę sterowanie.
Zasilanie i gniazda
W A900 możemy na bocznej ścianie odnaleźć pięć złącz:
- gniazdo synchronizacyjne zewnętrznej lampy błyskowej,
- wejście na wężyk,
- wejście zasilania DC IN,
- złącze USB/VIDEO OUT,
- złącze HDMI do telewizorów HDTV.
W A900 znajdują się dwa gniazda na karty pamięci.
Aparat jest kompatybilny z kartami CompactFlash typu I/II
(UDMA/Microdrive) oraz Memory Stick Duo/PRO Duo/PRO-HG Duo.
Brakuje jednak komunikacji między tymi dwoma gniazdami. Rodzaj karty należy wybierać ręcznie, nie ma możliwości zapisywania zdjęć na jednej karcie i na drugiej automatycznego tworzenia kopi zapasowej, nie można też przegrywać zdjęć z jednej karty na drugą.
Przyciski
Położenie przycisków w A900 zmieniło się nieco w stosunku do A700. Obok spustu migawki znajduje się przycisk kompensacji ekspozycji i DRIVE, który umożliwia zmianę trybu pracy migawki. Za nimi, dwa przyciski: ISO i balans bieli. Po środku tych czterech jest przycisk podświetlania ekranu monochromatycznego. Po drugiej stronie wizjera umieszczone zostało uboższe koło zmiany trybów fotografowania: AUTO, P, A, S, M, Zapis ustawień własnych 1, 2, 3. Z przodu aparatu przy bagnecie mamy podgląd głębi ostrości, po drugiej stronie blokadę mocowania obiektywu, a obok pokrętło do zmiany trybu pracy autofokusu: pojedynczy, automatyczny, ciągły lub wyłączenie AF, czyli tryb MF.
Tył aparatu wygląda bardzo znajomo. Tu nic się nie zmieniło w porównaniu do A700. Po lewej stronie wyświetlacza LCD umieszczono cztery przyciski: MENU, DISP, kosz i podgląd obrazu. Nad nimi jest włącznik aparatu. Natomiast po prawej stronie LCD, zaczynając od góry, mamy przycisk AF/MF, który przytrzymany, przełącza AF w MF. Obok znajdziemy przycisk AEL (blokada ekspozycji), wokół którego jest pierścień do ustawienia trybu pomiaru światła (punktowy, centralnie ważony, matrycowy). Poniżej znajduje się dżojstik, odpowiadający m.in. za łatwe i szybkie poruszanie się po menu. Na samym dole mamy: włącznik stabilizacji matrycy, przycisk funkcyjny C, który można mapować, a który w trybie podglądu zdjęć wyświetla histogram oraz przycisk Fn uaktywniający tablicę kontrolną z ustawieniami aparatu.
Menu
Menu ma standardowy wygląd, do jakiego przyzwyczaiły nas lustrzanki Alpha. Jest bardzo czytelne i szybkie w obsłudze. Dzięki dżojstikowi bardzo łatwo można się po nim poruszać i wybierać poszczególne opcje. Duża liczba zakładek zastępuje przewijanie opcji w dół, co pozwala na bardzo szybkie przeglądanie i znajdowanie poszczególnych ustawień.
Menu zostało podzielone na cztery grupy: menu nagrywania (4 zakładki), menu ustawień własnych (3 zakładki), menu odtwarzania (2 zakładki) i menu ustawień (4 zakładki). Przyjrzyjmy się im dokładniej.
Menu nagrywania:
- rozmiar obrazu - dla formatów 3:2/16:9 odpowiednio Large (24/21 MPix), Middle (13/11 MPix) i Small (6.1/5.2 MPix), przy włączonym trybie APS-C: 11/5.6/2.6 MPix
- format obrazu - dwa formaty: 3:2 lub 16:9, w obu trzy rozmiary (Large, Middle i Small),
- jakość zdjęć - możliwość wyboru zapisu: RAW, cRAW (RAW skompresowany, RAW + JPEG FINE, cRAW+JPEG FINE, JPEG X.FINE, JPEG FINE, JPEG STD)
- optymalizacja D-Range - ustawienia korygujące zakres tonalny w aparacie (więcej o tym w 8 rozdziale)
- mapowanie przycisku C,
- strefa twórcza - regulacja jakości plików JPEG: Standard, Intensywny, Neutralny, Adobe RGB, Własne 1, 2, 3 (więcej o tym w 6 rozdziale),
- tryb błysku - Auto, wypełniający, synchronizacja z długim czasem naświetlania, wyzwalanie bezprzewodowe,
- regulacja błysku - błysk ADI, przedbłysk TTL, błysk ręczny (więcej w 3 rozdziale),
- korekcja błysku,
- skok ekspozycji: 0.5 lub 0.3 EV,
- zakres Auto ISO,
- nastawa AF-A - AF-A lub DMF,
- obszar AF - szeroki, punktowy, lokalny,
- nastawa priorytetu - wyzwalanie zdjęcia przy braku ustawienia ostrości,
- włączenie wspomagania AF,
- AF z migawką - włączenie ustawiania ostrości po naciśnięciu spustu do połowy,
- redukcja szumów długości naświetlania,
- redukcja szumów wysokości ISO,
- pamięć MR - odwołanie do 3 zakładek z zapisem własnych ustawień aparatu,
- reset trybu nagrywania.
Menu ustawień własnych:
- przycisk AF/MF,
- sterowanie AF/MF,
- prędkość AF - wolne lub szybkie potwierdzanie ostrości,
- wyświetlanie obszaru AF - ustawienia czasu wyświetlania obszaru AF,
- przycisk blokujący ustawianie ostrości,
- czas wyświetlania zdjęcia po wykonaniu,
- symulacja ekspozycji - inteligentny lub optyczny podgląd,
- przycisk AEL,
- nastawa pokrętła sterującego,
- kompensacja ekspozycji za pomocą pokrętła sterującego,
- blokada pokrętła sterującego,
- praca przycisków - wyświetlanie ekranu szybkiej nawigacji (kontrolnego) po naciśnięciu przycisków ISO, WB, DRIVE, C,
- wyzwalanie bez karty,
- włączenie obracania panelu sterującego przy obracaniu aparatu,
- nastawa kompensacji ekspozycji,
- kolejność bracketingu,
- reset ustawień własnych.
Menu odtwarzania:
- kasowanie,
- formatowanie,
- ochrona zdjęć,
- ustawienie DPOF: nadruk daty, nadruk indeksu,
- automatyczne obracanie zdjęć,
- pokaz zdjęć.
Menu ustawień:
- jasność LCD,
- czas wyświetlania informacji,
- oszczędzanie energii,
- wyjście wideo,
- wyjście HDMI,
- język,
- data i czas,
- karta pamięci - wybór karty pamięci (Memory Stick lub CF) na którą będą zapisywane zdjęcia,
- numer pliku,
- nazwa katalogu,
- wybór katalogu,
- połączenie USB,
- start menu,
- potwierdzenie kasowania,
- sygnały audio,
- czyszczenie matrycy,
- dostrajanie autofokusu obiektywu,
- wybór wymiennej matówki (G, M lub L),
- włączenie trybu APS-C,
- reset ustawień.
Wyświetlacze
W A900 znajduje się analogiczny wyświetlacz do tego z A700. Jest 3-calowy o rozdzielczości 921600 punktów, czyli 640x480x3 pikseli, co daje już standard VGA. Dzięki swojej dużej rozdzielczości jest niezwykle czytelny i kontrastowy. Jego dobre odwzorowanie obrazu sprawia, że zapominamy często o kontrolowaniu poprawności ekspozycji na histogramie.
Sterowanie ułatwia i przyspiesza panel sterujący wyświetlany na kolorowym ekranie LCD. Z jego poziomu można wejść do dużej liczby ustawień, między innymi do jakości i rodzaju zdjęć, dla których zabrakło dedykowanego przycisku. Kolejne naciskanie DISP wyświetla tablicę w dwóch wersjach: pełnej lub uproszczonej. Wersję pełną wraz z opisem można zobaczyć poniżej. W menu można aktywować obracanie tablicy, wtedy przy trzymaniu aparatu w pionowym ustawieniu, również tablica przekręca się o 90 stopni, co bardzo ułatwia zmianę ustawień przy pionowym kadrze.
-
1. tryb fotografowania, migawka, przysłona, wartość ekspozycji,
blokada AE,
2. tryb błysku, kompensacja ekspozycji, korekcja błysku,
3. tryb pracy migawki, tryb AF, obszar AF, pomiar światła, funkcja D-Range, style obrazu, balas bieli,
4. stan baterii jakość obrazu, rozmiar zdjęcia, aktywna karta pamięci, pozostała liczba zdjęć.
W A900 nie ma Live View. Czy to zaskoczenie? Po bardzo dobrych recenzjach LV w A300/A350 mieliśmy nadzieję, że i w A900 go zobaczymy. Dodatkowo odchylany wyświetlacz mógłby bardzo wyróżnić ten aparat. Nie dość, że od strony praktycznej A900 cieszył by się zainteresowaniem, to i marketingowo był by bardziej atrakcyjny. W A900, jako reprezentancie systemu Alpha, po raz pierwszy pojawił się monochromatyczny panel LCD. Jest bardzo mały w porównaniu do tego co oferują inni producenci. Wyświetlane są na nim migawka, przysłona, kontrolka stanu baterii i ilość pozostałych do wykonania zdjęć. Można jeszcze zmienić kompensację ekspozycji, balans bieli, czułość i tryb pracy migawki. To by bylo w zasadzie wszystko.
Wizjer
Wizjer jest bardzo duży w związku z tym, że musi zbierać światło z
powierzchni pełnej klatki filmu małoobrazkowego. Jego jakość jest
podobna do tego z Canona 1Ds Mark III. Charakteryzuje się
powiększeniem 0.74x i odległością źrenicy wyjściowej równą 20 mm. W
wizjerze oprócz obszarów pomiaru AF zaznaczone są linie formatu 16:9 i
rogi kadru odpowiadającego formatowi APS-C. Jeśli jednak chodzi o
wykonywanie zdjęć w tym formacie, to należy brać pod uwagę bardzo
przybliżona zgodność tego co w wizjerze, z tym co potem widzimy na
zdjęciu. Ikony w wizjerze pełnią funkcję raczej informacyjną,
niż sterującą. Chcąc zmienić w wizjerze na przykład ISO,
musimy się liczyć, że kolorowy LCD również w tym czasie zaświeci się.
Jak na wizjer o tak imponującym rozmiarze, ilość informacji w nim wyświetlanych
jest bardzo mała. Aż prosi się, aby dodać czułość ISO, pomiar światła, aktualny tryb fotografowania.
-
1. obszar AF,
2. kompensacja błysku, wskaźnik gotowości błysku, błysk bezprzewodowy, synchronizacja z krótkimi czasami naświetlania, MF, tryb AF, migawka, przysłona, skala EV, blokada AE, liczba pozostałych zdjęć, ostrzeżenie o poruszonym zdjęciu, skala działania stabilizacji, proporcje obrazu.