Sony Alpha DSLR-A900 - test aparatu
5. Balans bieli
- Auto,
- Dzień słoneczny,
- Cień,
- Dzień zachmurzony,
- Światło żarowe,
- Światło jarzeniowe
- Światło lampy błyskowej,
- Skala temperaturowa,
- Ustawienie ręczne według wzorca bieli,
Regulacji balansu bieli można dokonać z poziomu menu (druga zakładka), poprzez filtr kolorowy (od G9 do M9 i od B9 d A9). W tym samym miejscu można określić bracketing WB z wartościami: +/-1, +/-2 lub +/-3 od zerowego położenia.
Poniżej prezentujemy pomiary balansu bieli wykonane na tablicy kolorów GretagMacbeth i przeanalizowane programem Imatest.
Patrząc na same błędy kolorów, widzimy bardzo ładne wyniki na poziomie
4-5, a przy żółtym świetle i konkretnej temperaturze barwowej mamy rezultat około
8. Balans automatyczny i światło 3000 K jak zawsze notują słabe wyniki.
Cieszy natomiast niemal identyczne zachowanie automatycznego i
dedykowanego balansu bieli przy takim samym oświetleniu. Zarówno
nasycenia jak i błąd koloru są wtedy identyczne. Po wykresach błędów
kolorów widać, że problemy w każdym przypadku występują w żółtej i
zielonej składowej palety barw. W tym obszarze błędy są stosunkowo
wyższe niż w pozostałych.
Bylibyśmy zdecydowanie bardziej zadowoleni z tych wyników, gdyby nasycenie kolorów było większe. Jak widać oprócz totalnego zagubienia się przy automatycznym balansie bieli i 3000 K, w każdym przypadku zdjęcia są niedosycone o 10-20%.
Zdjęcia testowe zakresu tonalnego pokazały wahania w działaniu balansu bieli ustawionym na konkretną temperaturę barwową. Przy najwyższych czułościach ISO 3200 i 6400 nastąpiło niewłaściwe odwzorowanie kolorów.
Balans bieli: | Auto | Słońce | Auto | Ręczny | Auto | Błysk | |
Światło: | Słońce | Słońce | 3000K | 3000K | Błysk | Błysk | |
dC | A900 | 5.51 | 5.51 | 22.4 | 7.85 | 4.81 | 4.94 |
S[%] | A900 | 90.6 | 89.6 | 118.0 | 88.0 | 78.5 | 78.7 |