Sony Alpha DSLR-A900 - test aparatu
8. Zakres tonalny
Całkowity zakres tonalny mierzony na 48-bitowych zdjęciach
utrzymuje się w całym zakresie ISO na poziomie 8 EV.
Dynamika tonalna dla najlepszej jakości obrazu, czyli to
co najbardziej nas interesuje, przy czułości ISO 200
osiąga akceptowalny poziom 6.3 EV. To tyle co w tym samym
miejscu osiągnął 1Ds MkIII. Jednak dla Canona ta wartość czułości nie jest
najniższa, a przez to przy ISO 100 widać przewagę (0.5 EV) nad Sony.
W obu aparatach najniższe sztuczne czułości załamują krzywą.
Dynamika tonalna w Canonie wolniej spada wraz z czułością. Utrzymuje się ona średnio 0.5 EV powyżej tego co prezentuje A900. Tego można było się domyślać, bo pod względem ilości szumu Canon wypadał lepiej.
Poniżej można zobaczyć jak to wygląda dla JPEG-ów. Sąsiednie pola tablicy różnią się o 0.3 EV, można więc szybko policzyć, że na plikach JPEG całkowity zakres tonalny jest równy około 6.7-7.0 EV.
ISO | Granica bieli | |||
100 | ||||
200 | ||||
400 | ||||
800 | ||||
1600 | ||||
3200 | ||||
6400 | ||||
ISO | Granica czerni | |||
100 | ||||
200 | ||||
400 | ||||
800 | ||||
1600 | ||||
3200 | ||||
6400 |
Jak zwykle wykonaliśmy dwa nocne zdjęcia
przy czułości ISO 100 i 1600, przysłonie f/11 i czasach
odpowiednio 30 i 2 s. Pliki RAW zostały przekonwertowane do 48-bitowych
TIFF-ów programem dcraw, a następnie w programie Adobe Lightroom
zostały maksymalnie doświetlone o +4 EV i przyciemnione o -4 EV.
100 ISO | |||
|
|
|
|
|
|||
|
|||
200 ISO | |||
|
|||
|
|||
1600 ISO | |||
|
|||
|
Porównując wycinki należy pamiętać o przesunięciu w zakresach ISO u A900
i 1Ds. W naszym przypadku należało by porównywać ISO 100 z Canona z ISO
200 Sony, zachowując jednocześnie dystans, bo to nie ta sama czułość.
Trudno więc wykonywać jakiekolwiek porównania na ISO 100. Tym bardziej, że znów widać tutaj różnice w ilości zarejestrowanego światła, co świadczy o tym, że sztucznie generowane w Sony ISO 100, wcale nie musi mieć dokładnie wartości 100. Znacznie bardziej obiektywne porównanie jest możliwe dla czułości ISO 200. Tutaj wycinki nie pokazują nam ani różnic w naświetleniu, ani pomiędzy możliwościami A900 a 1Ds. Zdecydowaną przewagę Canona widać jednak przy ISO 1600. Czerwony sygnał szumu w A900 jest w tym przypadku bardzo wyrazisty.
W obszarach jasnych sztuczna czułość ISO 100 w Sony pokazuje swoje wady. Gdy dodatkowo porównamy ISO 200 w A900 z ISO 100 w 1Ds zobaczymy wyraźną przewagę Canona. Widać mniej obszarów prześwietlonych, czyli aparat rejestruje więcej szczegółów. Zatem o ile przy rozjaśnianiu różnice były na skraju widoczności, to w obszarach jasnych (przy przyciemnianiu) przewagę pokazuje Canon. Przy czułości 1600 różnice są mniejsze, ale i tak dostrzegalne.
100 ISO | |||
|
|
|
|
|
|||
|
|||
200 ISO | |||
|
|||
|
|||
1600 ISO | |||
|
|||
|