Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Sony Alpha DSLR-A900 - test aparatu

6 listopada 2008
Krzysztof Mularczyk Komentarze: 119

8. Zakres tonalny

Kiedy w internecie pojawiły się pierwsze zdjęcia z A900, reakcje internautów były bardzo sceptyczne. Ilość szumu pozostawiała wiele do życzenie, a jeśli tak, to podejrzenia o słabą dynamikę tonalną były jak najbardziej uzasadnione. Nasze pomiary nie pokazują rewelacyjnych wyników ale nie wołają też o pomstę do nieba.

Sony Alpha DSLR-A900 - Zakres tonalny


Całkowity zakres tonalny mierzony na 48-bitowych zdjęciach utrzymuje się w całym zakresie ISO na poziomie 8 EV. Dynamika tonalna dla najlepszej jakości obrazu, czyli to co najbardziej nas interesuje, przy czułości ISO 200 osiąga akceptowalny poziom 6.3 EV. To tyle co w tym samym miejscu osiągnął 1Ds MkIII. Jednak dla Canona ta wartość czułości nie jest najniższa, a przez to przy ISO 100 widać przewagę (0.5 EV) nad Sony. W obu aparatach najniższe sztuczne czułości załamują krzywą.


----- R E K L A M A -----

Dynamika tonalna w Canonie wolniej spada wraz z czułością. Utrzymuje się ona średnio 0.5 EV powyżej tego co prezentuje A900. Tego można było się domyślać, bo pod względem ilości szumu Canon wypadał lepiej.

Poniżej można zobaczyć jak to wygląda dla JPEG-ów. Sąsiednie pola tablicy różnią się o 0.3 EV, można więc szybko policzyć, że na plikach JPEG całkowity zakres tonalny jest równy około 6.7-7.0 EV.

ISO Granica bieli
100 Sony Alpha DSLR-A900 - Zakres tonalny
200 Sony Alpha DSLR-A900 - Zakres tonalny
400 Sony Alpha DSLR-A900 - Zakres tonalny
800 Sony Alpha DSLR-A900 - Zakres tonalny
1600 Sony Alpha DSLR-A900 - Zakres tonalny
3200 Sony Alpha DSLR-A900 - Zakres tonalny
6400 Sony Alpha DSLR-A900 - Zakres tonalny
ISO Granica czerni
100 Sony Alpha DSLR-A900 - Zakres tonalny
200 Sony Alpha DSLR-A900 - Zakres tonalny
400 Sony Alpha DSLR-A900 - Zakres tonalny
800 Sony Alpha DSLR-A900 - Zakres tonalny
1600 Sony Alpha DSLR-A900 - Zakres tonalny
3200 Sony Alpha DSLR-A900 - Zakres tonalny
6400 Sony Alpha DSLR-A900 - Zakres tonalny


Jak zwykle wykonaliśmy dwa nocne zdjęcia przy czułości ISO 100 i 1600, przysłonie f/11 i czasach odpowiednio 30 i 2 s. Pliki RAW zostały przekonwertowane do 48-bitowych TIFF-ów programem dcraw, a następnie w programie Adobe Lightroom zostały maksymalnie doświetlone o +4 EV i przyciemnione o -4 EV.

Sony Alpha DSLR-A900 - Zakres tonalny


100 ISO
0 EV
+4 EV
A900
Sony Alpha DSLR-A900 - Zakres tonalny Sony Alpha DSLR-A900 - Zakres tonalny
1Ds MkIII
Sony Alpha DSLR-A900 - Zakres tonalny Sony Alpha DSLR-A900 - Zakres tonalny
200 ISO
A900
Sony Alpha DSLR-A900 - Zakres tonalny Sony Alpha DSLR-A900 - Zakres tonalny
1Ds MkIII
Sony Alpha DSLR-A900 - Zakres tonalny Sony Alpha DSLR-A900 - Zakres tonalny
1600 ISO
A900
Sony Alpha DSLR-A900 - Zakres tonalny Sony Alpha DSLR-A900 - Zakres tonalny
1Ds MkIII
Sony Alpha DSLR-A900 - Zakres tonalny Sony Alpha DSLR-A900 - Zakres tonalny


Porównując wycinki należy pamiętać o przesunięciu w zakresach ISO u A900 i 1Ds. W naszym przypadku należało by porównywać ISO 100 z Canona z ISO 200 Sony, zachowując jednocześnie dystans, bo to nie ta sama czułość.

Trudno więc wykonywać jakiekolwiek porównania na ISO 100. Tym bardziej, że znów widać tutaj różnice w ilości zarejestrowanego światła, co świadczy o tym, że sztucznie generowane w Sony ISO 100, wcale nie musi mieć dokładnie wartości 100. Znacznie bardziej obiektywne porównanie jest możliwe dla czułości ISO 200. Tutaj wycinki nie pokazują nam ani różnic w naświetleniu, ani pomiędzy możliwościami A900 a 1Ds. Zdecydowaną przewagę Canona widać jednak przy ISO 1600. Czerwony sygnał szumu w A900 jest w tym przypadku bardzo wyrazisty.

W obszarach jasnych sztuczna czułość ISO 100 w Sony pokazuje swoje wady. Gdy dodatkowo porównamy ISO 200 w A900 z ISO 100 w 1Ds zobaczymy wyraźną przewagę Canona. Widać mniej obszarów prześwietlonych, czyli aparat rejestruje więcej szczegółów. Zatem o ile przy rozjaśnianiu różnice były na skraju widoczności, to w obszarach jasnych (przy przyciemnianiu) przewagę pokazuje Canon. Przy czułości 1600 różnice są mniejsze, ale i tak dostrzegalne.

100 ISO
0 EV
-4 EV
A900
Sony Alpha DSLR-A900 - Zakres tonalny Sony Alpha DSLR-A900 - Zakres tonalny
1Ds MkIII
Sony Alpha DSLR-A900 - Zakres tonalny Sony Alpha DSLR-A900 - Zakres tonalny
200 ISO
A900
Sony Alpha DSLR-A900 - Zakres tonalny Sony Alpha DSLR-A900 - Zakres tonalny
1Ds MkIII
Sony Alpha DSLR-A900 - Zakres tonalny Sony Alpha DSLR-A900 - Zakres tonalny
1600 ISO
A900
Sony Alpha DSLR-A900 - Zakres tonalny Sony Alpha DSLR-A900 - Zakres tonalny
1Ds MkIII
Sony Alpha DSLR-A900 - Zakres tonalny Sony Alpha DSLR-A900 - Zakres tonalny