Olympus E-30 - test aparatu
7. Szumy i jakość obrazu w RAW
Duży poziom szumu na zdjęciach JPEG z E-30 potwierdzają pomiary wykonane programem Imatest. Już przy ISO 200 szum jest dostrzegalny, a wraz ze wzrostem czułości, dość szybko rośnie. Staje się jednocześnie większy niż w E-3.
W Olympusie E-30 znajdziemy trzy stopnie odszumiania.
Poniżej pokazujemy działanie tego procesu na zdjęciach JPEG wykonanych
przy czułości ISO 3200.
3200 ISO | |||
|
|||
|
|||
|
|||
|
Nie ma co ukrywać, że zdjęcia z E-30 zapisane jako JPEG, nie wróżą nic
optymistycznego dla zdjęć RAW. Lustrzanki Olympus przyzwyczaiły nas
jednak, do tego, że z RAW-ów da się uzyskać znacznie więcej zadowalających
efektów niż z JPEG-ów. Czy z
nowym E-30 będzie podobnie? Popatrzmy poniżej na wycinki zdjęć RAW
naszej scenki wywołane programem dcraw.
100 ISO | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
200 ISO | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
400 ISO | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
800 ISO | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
1600 ISO | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
3200 ISO | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
6400 ISO | |||
|
|
RAW-y z E-30 wyglądają lepiej od JPEG-ów, ale różnice nie są duże.
Szum, tak jak w przypadku JPEG-ów, pojawia się już przy ISO 200.
Potwierdzają to pomiary, które pokazują, że w okolicach tej czułości
przekracza on 1%. Od ISO 400 jego poziom przewyższa poziom szumu z E-3.
Pocieszające jest to, że ten szum ma strukturę drobnoziarnistą i mimo
jego dużych wartości liczbowych, nie degraduje mocno ilości szczegółów.
Niestety ilość szumu jaka pojawia się przy ISO 1600 i 3200
mocno ogranicza użycie tych czułości.
E-30 słabo wypada na tle konkurencji. Różnice w poziomie szumu na wysokich czułościach pomiędzy Olympusem E-30 a Nikonem D300 wynoszą nawet 2-2.5 EV. Na przykład ilość szumu w D300 na ISO 1600 jest podobna do tego co widzimy na ISO 400 w E-30. Niewiele lepiej jest w stosunku do Canona 50D. W tym przypadku różnice na niekorzyść Olympusa są rzędu 1.5-2 EV.
400 ISO | |||
|
|
||
800 ISO | |||
|
|
Na RAW-ach daje się zauważyć te same problemy z ostrością zdjęć, które
zauważyliśmy na JPEG-ach. Wyraźnie widać to na granicy ISO 400 i 800.
Ta ostatnia czułość wydaje się dawać obrazy ostrzejsze niż te uzyskane
na niższych ISO. W najlepszym przypadku problemy te wynikają z wady oprogramowania, a w najgorszym są cechą nowej matrycy.To dziwny efekt i bardzo niepokojące jest to, że widać go
także na RAW-ach.
Pomiary na RAW-ach przekonwertowanych do 48-bitowych TIFF-ów pokazują
nieco mniejszy szum. Jest on jednak nadal większy w porównaniu do E-3.
Nowa 12-megapikselowa matryca w E-30 prezentuje się słabo w stosunku do
10-megapikselowej z E-3. Tak jak można było się spodziewać,
dodatkowe 2 miliony pikseli spowodowały wzrost szumu i pogorszenie jakości
obrazu.
Darki
Olympus E-30 zapisuje RAW-y w postaci 12-bitowej. To odpowiada maksymalnemu poziomowi sygnału równemu 4096. Po wykonaniu 3-minutowych ekspozycji bez dopływu światła, RAW-y zostały wywołane programem dcraw, ale tak, aby uzyskać obraz jeszcze sprzed interpolacji. Sygnał w 48-bitowych plikach ograniczyliśmy jednak do zakresu od 0 do 255, tak aby pokazać to co najważniejsze. Biel na tych zdjęciach odpowiada wartościom wyższym niż 255. Oś pionowa histogramów dla zdjęć RAW ma zakres od 0 do 100000 zliczeń.
Darki zapisane w aparacie w formacie JPEG nie zostały przez nas poddane żadnym obróbkom. Odpowiednie dla nich histogramy zostały wykonane w skali logarytmicznej, ponieważ taka skala pozwala na lepsze zobrazowanie sygnału bliskiego zeru.
ISO | Dark Frame | Crop | Histogram |
100 (RAW) |
|||
100 (JPEG) |
|||
200 (RAW) |
|||
200 (JPEG) |
|||
400 (RAW) |
|||
400 (JPEG) |
|||
800 (RAW) |
|||
800 (JPEG) |
|||
1600 (RAW) |
|||
1600 (JPEG) |
|||
3200 (RAW) |
|||
3200 (JPEG) |
Średni poziom sygnału na darkach z E-30 szybko rośnie wraz ze wzrostem
ISO. Takiej sytuacji nie obserwowaliśmy u E-520, który ma analogiczną,
10-megapikselową matrycę jak E-3. U większości aparatów średni sygnał
pozostaje na mniej więcej stałym poziomie, a przy wykonywaniu ekspozycji
z tym samym czasem, wraz ze wzrostem ISO rośnie odchylenie standardowe.
W E-30 odchylenie standardowe rośnie wolniej niż w E-520, ale jak już
wspomnieliśmy rośnie poziom sygnału.
Sytuacja w tej kategorii nie wygląda niestety dobrze. Nawet na najniższej czułości widać pojedyncze jasne piksele, a ich liczba bardzo szybko rośnie wraz ze zwiększaniem ISO.
ISO | średni poziom sygnału | odchylenie standardowe |
100 | 84 | 17 |
200 | 80 | 15 |
400 | 91 | 27 |
800 | 110 | 53 |
1600 | 152 | 101 |
3200 | 235 | 194 |