Olympus E-30 - test aparatu
8. Zakres tonalny
Całkowity zakres tonalny utrzymuje się na poziomie 8 EV. Jeśli jednak
spojrzymy na bardziej miarodajną dynamikę tonalną, to niestety znowu
pozostaje nam załamać ręce. W maksimum swych możliwości, czyli dla ISO 100,
dynamika E-30 sięga poziomu 5.75 EV. To jedna z najniższych wartości
wśród lustrzanek cyfrowych. Jednocześnie to tyle samo, co w przypadku
Olympusa E-3. Dobrą stroną tego wszystkiego jest przynajmniej to,
że w tej kwestii E-30 nie wypada gorzej niż E-3.
Musimy przypomnieć, że powyższe pomiary były wykonywane na zdjęciach RAW przekonwertowanych do 48-bitowych TIFF-ów. Poniżej natomiast można wizualnie ocenić całkowity zakres tonalny dla JPEG-ów. Sąsiednie pola tablicy różnią się o 0.3 EV, można więc szybko policzyć, że na plikach JPEG całkowity zakres tonalny jest równy około 7.0 EV.
ISO | Granica bieli | |||
100 | ||||
200 | ||||
400 | ||||
800 | ||||
1600 | ||||
3200 | ||||
ISO | Granica czerni | |||
100 | ||||
200 | ||||
400 | ||||
800 | ||||
1600 | ||||
3200 |
Wykonaliśmy nocne zdjęcia, by sprawdzić dynamikę tonalną. Na
czułościach ISO 100 i 1600, przysłonie f/11 i czasach odpowiednio
30 i 2 s. Pliki RAW zostały przekonwertowane do 48-bitowych TIFF-ów
programem dcraw, a następnie w programie Adobe Lightroom zostały
maksymalnie doświetlone o +4 EV i przyciemnione o -4 EV.
100 ISO | |||
|
|
|
|
|
|||
|
|||
|
|||
1600 ISO | |||
|
|||
|
|||
|
Coraz trudniej jest nam dokonywać porównań lustrzanek w tej części testu. Utrudnia to zmienna pogoda na przestrzeni roku i zmieniające się oświetlenie na fotografowanym przez nas kościele. W skutek tego zdjęcia są różnie naświetlone, bo za każdym razem stosujemy te same parametry ekspozycji. Miarodajne porównanie dynamiki tonalnej dają nam jedynie pomiary w studio, a wnioski ze zdjęć nocnych należy wyciągać z dużą ostrożnością i rozwagą.
Słabe zachowanie dynamiki tonalnej na zdjęciach z E-30 widać w zasadzie przy każdej okazji. Próba odzyskiwania szczegółów z jasnych partii obrazu daje słabe efekty zarówno na wysokich jak i niskich czułościach. Stosunkowo duży szum pojawia się przy rozjaśnianiu zdjęcia w cieniach na niskich ISO, a pojawia się go jeszcze więcej wraz ze wzrostem czułości co pokazujemy na przykładzie ISO 1600.
100 ISO | |||
|
|
|
|
|
|||
|
|||
|
|||
1600 ISO | |||
|
|||
|
|||
|