Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Olympus E-30 - test aparatu

9 marca 2009
Krzysztof Mularczyk Komentarze: 129

8. Zakres tonalny

W dotychczasowych modelach lustrzanek Olympusa dynamika tonalna nie była ich mocną stroną. Całkowity zakres tonalny nie odbiegał od wyników konkurencji, ale z powodu stosunkowo dużego szumu, spadała dynamika. Przyczyną takiego zjawiska jest niewątpliwe duża gęstość pikseli na 10-megapikselowych matrycach 4/3. W nowym E-30 upakowanie pikseli jest jeszcze większe, bo mamy do czynienia z 12-megapikselową matrycą. Jak zatem radzi sobie nowy Live MOS? Spójrzmy na poniższy wykres.

Olympus E-30 - Zakres tonalny


Całkowity zakres tonalny utrzymuje się na poziomie 8 EV. Jeśli jednak spojrzymy na bardziej miarodajną dynamikę tonalną, to niestety znowu pozostaje nam załamać ręce. W maksimum swych możliwości, czyli dla ISO 100, dynamika E-30 sięga poziomu 5.75 EV. To jedna z najniższych wartości wśród lustrzanek cyfrowych. Jednocześnie to tyle samo, co w przypadku Olympusa E-3. Dobrą stroną tego wszystkiego jest przynajmniej to, że w tej kwestii E-30 nie wypada gorzej niż E-3.


----- R E K L A M A -----

Musimy przypomnieć, że powyższe pomiary były wykonywane na zdjęciach RAW przekonwertowanych do 48-bitowych TIFF-ów. Poniżej natomiast można wizualnie ocenić całkowity zakres tonalny dla JPEG-ów. Sąsiednie pola tablicy różnią się o 0.3 EV, można więc szybko policzyć, że na plikach JPEG całkowity zakres tonalny jest równy około 7.0 EV.

ISO Granica bieli
100 Olympus E-30 - Zakres tonalny
200 Olympus E-30 - Zakres tonalny
400 Olympus E-30 - Zakres tonalny
800 Olympus E-30 - Zakres tonalny
1600 Olympus E-30 - Zakres tonalny
3200 Olympus E-30 - Zakres tonalny
ISO Granica czerni
100 Olympus E-30 - Zakres tonalny
200 Olympus E-30 - Zakres tonalny
400 Olympus E-30 - Zakres tonalny
800 Olympus E-30 - Zakres tonalny
1600 Olympus E-30 - Zakres tonalny
3200 Olympus E-30 - Zakres tonalny


Wykonaliśmy nocne zdjęcia, by sprawdzić dynamikę tonalną. Na czułościach ISO 100 i 1600, przysłonie f/11 i czasach odpowiednio 30 i 2 s. Pliki RAW zostały przekonwertowane do 48-bitowych TIFF-ów programem dcraw, a następnie w programie Adobe Lightroom zostały maksymalnie doświetlone o +4 EV i przyciemnione o -4 EV.

Olympus E-30 - Zakres tonalny


100 ISO
0 EV
+4 EV
E-30
Olympus E-30 - Zakres tonalny Olympus E-30 - Zakres tonalny
50D
Olympus E-30 - Zakres tonalny Olympus E-30 - Zakres tonalny
E-520
Olympus E-30 - Zakres tonalny Olympus E-30 - Zakres tonalny
1600 ISO
E-30
Olympus E-30 - Zakres tonalny Olympus E-30 - Zakres tonalny
50D
Olympus E-30 - Zakres tonalny Olympus E-30 - Zakres tonalny
E-520
Olympus E-30 - Zakres tonalny Olympus E-30 - Zakres tonalny


Coraz trudniej jest nam dokonywać porównań lustrzanek w tej części testu. Utrudnia to zmienna pogoda na przestrzeni roku i zmieniające się oświetlenie na fotografowanym przez nas kościele. W skutek tego zdjęcia są różnie naświetlone, bo za każdym razem stosujemy te same parametry ekspozycji. Miarodajne porównanie dynamiki tonalnej dają nam jedynie pomiary w studio, a wnioski ze zdjęć nocnych należy wyciągać z dużą ostrożnością i rozwagą.

Słabe zachowanie dynamiki tonalnej na zdjęciach z E-30 widać w zasadzie przy każdej okazji. Próba odzyskiwania szczegółów z jasnych partii obrazu daje słabe efekty zarówno na wysokich jak i niskich czułościach. Stosunkowo duży szum pojawia się przy rozjaśnianiu zdjęcia w cieniach na niskich ISO, a pojawia się go jeszcze więcej wraz ze wzrostem czułości co pokazujemy na przykładzie ISO 1600.

100 ISO
0 EV
-4 EV
E-30
Olympus E-30 - Zakres tonalny Olympus E-30 - Zakres tonalny
50D
Olympus E-30 - Zakres tonalny Olympus E-30 - Zakres tonalny
E-520
Olympus E-30 - Zakres tonalny Olympus E-30 - Zakres tonalny
1600 ISO
E-30
Olympus E-30 - Zakres tonalny Olympus E-30 - Zakres tonalny
50D
Olympus E-30 - Zakres tonalny Olympus E-30 - Zakres tonalny
E-520
Olympus E-30 - Zakres tonalny Olympus E-30 - Zakres tonalny