Olympus E-620 - test aparatu
1. Wstęp
Premiera lustrzanki Olympus E-620 odbyła się 24 lutego 2009 roku. O tym
wydarzeniu informowaliśmy w artykule ''Olympus E-620''. Trzy
tygodnie później mieliśmy możliwość przyjrzenia się mu z bliska, na
zorganizowanej przez Olympus Polska konferencji prasowej (
''Konferencja prasowa Olympusa - Olympus E-620''). Okazało się, że
nowy aparat E-Systemu łączy w sobie cechy modeli E-420/E-520 oraz E-30.
Hasło promujące E-620 brzmi: ''Cała nasza wiedza w jednym!'', co od
razu sugeruje, że w aparacie zastosowano najważniejsze rozwiązania
technologiczne E-Systemu.
Olympus E-620 to jedna z najmniejszych lustrzanek na rynku. Posiada
12-megapikselową matrycę o analogicznych parametrach i takim samym
zakresie czułości jak E-30. Jego korpus przypomina wyglądem E-520 z
powodu wyraźnego uchwytu, ale ma rozmiary zbliżone do E-420. Co
ciekawe, dostępny będzie w sprzedaży pionowy uchwyt kompatybilny z
E-620. Modele E-420/E-520 takiej możliwości nie posiadają. Ponieważ w
E-620 zainstalowano mechanizm stabilizacji matrycy, producent ma prawo
podkreślać fakt, że jest to najmniejsza lustrzanka z wbudowaną
stabilizacją obrazu. Mimo niewielkich wymiarów, E-620 podobnie jak E-30,
posiada obrotowy 2.7-calowy wyświetlacz LCD, ale już nowszej generacji -
HyperCrystal III. Nowością w tym aparacie jest 7-punktowy autofokus z 5
punktami podwójnej precyzji i możliwością mikroregulacji AF. Jak
pamiętamy w modelach E-420/E-520 autofokus jest 3-punktowy, a w E-30/E-3
11-punktowy. Dla tych zaś, którzy lubią nurkować, Olympus przygotował
nową obudowę do fotografii podwodnej PT-E06 pozwalającą zejść z aparatem
na głębokość do 40 metrów.
W kwestii oprogramowania aparatu, Olympus stawia na kreatywne filtry
artystyczne, czyli możliwość urozmaicenia wykonanego zdjęcia już w
aparacie. Te filtry widzieliśmy już w E-30, jednak w amatorskiej klasie
aparatów typu E-620, będą one bardziej użyteczne. Fotograf pasjonujący się samym wykonywaniem zdjęć,
który nie widzi potrzeby ślęczenia nad komputerem, by poprawiać zdjęcia,
ma okazję wykorzystać to, co oferuje mu aparat. Fotografując jakąś scenę,
może od razu nadać jej odpowiedni charakter i styl posługując się jednym
z filtrów. W niniejszym teście nie omieszkamy pokazać skuteczności
tych filtrów.
Naszą procedurę testową można znaleźć w artykule ''Jak testujemy lustrzanki cyfrowe''. Aparat wypożyczył do testów sklep Fotozakupy.pl za co bardzo dziękujemy.
Porównanie danych technicznych aparatu Olympus E-620 z konkurencyjnymi modelami dostępne jest tutaj.
Producent | Olympus |
---|---|
Model | E-620 |
Data premiery | 2009-02-24 |
Liczba pikseli | 12.2 Mpix |
Dostępne rozdzielczości | • 4032 x 3024 (RAW, JPEG)
• 3200 x 2400 (JPEG) • 2560 x 1920 (JPEG) • 1600 x 1200 (JPEG) • 1280 x 960 (JPEG) • 1024 x 768 (JPEG) • 640 x 480 (JPEG) • Dostępne formaty zdjęcia: 16:9, 3:2, 4:3 oraz 6:6. |
Matryca | 17.3 x 13 mm (4/3) Hi Speed Live-MOS, 4:3, całkowita liczba pikseli: 13.1 MPix
mechanizm samoczyszczenia matrycy za pomocą ultradźwięków (SSWF) |
Procesor obrazu | TruePic III+ |
Format zapisu | JPEG (EXIF 2.21, DPOF, DCF),
RAW (12-bit, pliki .ORF), JPEG+RAW • Rodzaje JPEG: SuperFine/Fine/Normal/Basic |
Zakres ISO | Auto (200-3200 ISO), 100 - 3200 ISO w skoku co 1/3 lub 1 EV
• ISO Bracketing: 3 klatki w krokach co 1/3, 2/3 i 1 EV |
Migawka | szczelinowa sterowana elektronicznie, 60s - 1/4000s w krokach co 1/3, 1/2 lub 1 EV, Bulb (max 30 min.) |
Konstrukcja obiektywu | Obiektywy systemu 4/3, powiększenie w stosunku do klatki 35mm: x2.0 |
Ogniskowa obiektywu | n/a |
Światłosiła | n/a |
Zoom optyczny | 0x |
Zoom cyfrowy | 0x |
Stabilizacja obrazu | Tak |
Zapis wideo | Nie |
Ogniskowanie | Detekcja fazowa TTL,
7-punktowy AF (z czego 5 czujników krzyżowych), możliwość automatycznego lub ręcznego wyboru punktów AF. • Tryby AF: Pojedyncze zdjęcie (S-AF), Ciągły (C-AF), Ręczny (MF), S-AF + MF, C-AF + MF. • Zakres detekcji od -1 do 19 EV (ISO 100 i 20℃) • Asysta AF: wbudowana lampa błyskowa • Dostrajanie AF (korekcja FF/BF) w +/- 20 krokach dla 20 obiektywów. • W trybie Live View AF 7-strefowy oparty o detekcję kontrastu z funkcją detekcji twarzy lub o detekcję fazową |
Pomiar światła | 49-strefowy TTL,
Tryby pomiaru: • Digital ESP (matrycowy 49-strefowy), • centralnie-ważony, • punktowy (2% kadru), • punktowy z jasnym tłem, • punktowy z ciemnym tłem, Zakres pomiaru: od 1 do 20 EV (dla 50mm, F2.0, ISO 100) Technologii Kompensacji Cienia |
Ostrość od | zależne od obiektywu |
Balans bieli | Auto, Światło dzienne, Cień, Chmury, Światło żarówki, Światło jarzeniowe (trzy rodzaje), Lampa błyskowa,
• ustawienia własne wg wzorca, • ustawienia wg skali Kelvina (w zakresie 2000 - 14 000 K), • Korekcja i bracketing balansu bieli |
Kompensacja ekspozycji | Kompensacja: +/- 5.0 EV w skoku co 1/3, 1/2 lub 1.0 EV
Bracketing: 3 lub 5 klatek, w skoku co 1/3, 1/2, 2/3 lub 1.0 EV |
Programy | Auto, Program AE (P), Priorytet przysłony (A), Priorytet migawki (S), Manualny (M)
• Tryby kreatywne: Portret, Krajobraz, Makro, Sport, Nocny portret • Programy tematyczne (SCN/ART): Dzieci, Jasna tonacja, Ciemna tonacja, Cyfrowa stabilizacja obrazu (DIS), Makrofotografia przyrody, Świece, Zachód słońca, Fajerwerki, Dokumenty, Panorama (tylko z kartami xD), Plaża i śnieg, Pod wodą szeroki kąt, Pod wodą makro |
Zdjęcia seryjne | • Tryb H: Szybkość 4 kl./s, maksymalnie 5 zdjęć w formacie RAW, w formacie JPEG w zależności od poziomu kompresji, dla zdjęć JPEG Normal do zapełnienia karty,
• Tryb L: możliwość definiowania szybkości zdjęć seryjnych przez użytkownika w zakresie od 1 kl./s do 3 kl./s |
Lampa błyskowa | Typu pop-up, TTL, liczba przewodnia 12(ISO 100).
• Synchronizacja do 1/180s • Korekcja siły błysku +/- 3 EV w krokach co 1/3, 1/2 lub 1 EV • Bracketing błysku, 3 zdjęcia z krokiem 1/3, 1/2, 2/3 lub 1 EV • Bezprzewodowego sterowania błyskiem • Tryby pracy: AUTO, Redukcja efektu czerwonych oczu, Synchronizacja z długimi czasami naświetlania, Synchronizacja z długimi czasami naświetlania na drugą kurtynę migawki, Błysk dopełniający, Lampa wyłączona. |
Złącze hot-shoe | Tak |
Wyjście statywowe | Tak |
Samowyzwalacz | 2s lub 12s |
Karta pamięci | • Compact Flash Typu I/II, zgodność z UDMA i Microdrive
• xD-Picture Card |
LCD | Odchylany i obrotowy 2.7 calowy, kolorowy TFT LCD (HyperCrystal III), 230 000 pikseli, maks. kąt widzenia 176°
Jasność regulowana w 15-stu poziomach. Live View - cyfrowy podgląd obrazu na żywo, 100% pokrycie pola kadru |
Wizjer | Celownik lustrzany jednoobiektywowy na wysokości oka, powiększenie: x0.96, pokrycie: ok. 95%, korekcja dioptrii: od -3.0 do +1.0, punkt oczny: 18 mm, matówka stała Neo Lumi-Micro Mat screen |
Komunikacja i złącza | Uniwersalne złącze: USB 2.0 Hi Speed / wyjście wideo (NTSC/PAL) / wejście na wężyk
• opcjonalnie zdalne sterowanie za pomocą wężyka RM-UC1 lub pilota RM-1 • obsługa wydruku bezpośredniego (PictBridge), PIM III |
Zasilanie | Akumulator litowo-jonowy BLS-1 (7.2 V, pojemność 1150mAh, wydajność ok 500 zdjęć),
• opcjonalnie: uchwyt pionowy / pojemnik na baterie (grip) HLD-5 |
Akcesoria | Akumulator BLS-1, ładowarka BCS-1, pasek na ramie, kabel USB/wideo, instrukcja, osłona wizjera, sterowniki, oprogramowanie:
• OLYMPUS Master 2 |
Waga | 475g (bez akumulatora)
ok. 535g (z akumulatorem) |
Wymiary | 130.0 x 94.0 x 60.0 mm |
Dodatkowe informacje | Obsługiwane przestrzenie kolorów: sRGB, AdobeRGB.
Skuteczność stabilizacji wg producenta: 4EV. Polskie menu. Filtry artystyczne (6) Tryb wielokrotnej ekspozycji Funkcja Podglądu Perfekcyjnego Ujęcia |
Oceny użytkowników |