Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Olympus E-620 - test aparatu

5 czerwca 2009
Krzysztof Mularczyk Komentarze: 128

3. Użytkowanie i ergonomia

Olympus E-620 - Użytkowanie i ergonomia


Pomimo małych rozmiarów, E-620 trzyma się wygodnie i pewnie. Uchwyt jest nieduży, ale odpowiednio wyprofilowany, by zapewnić wygodne użytkowanie. Producent zadbał o jeszcze lepszą funkcjonalność E-620 wprowadzając do sprzedaży opcjonalny pionowy uchwyt z dodatkowym spustem migawki i pokrętłem sterującym.

Dobrą obsługę aparatu zapewnia, wspomniana we wcześniejszym rozdziale, aktywna tablica ustawień. Do tego należy dołączyć funkcjonalne przyciski. Dzięki temu szybko i sprawnie można sterować aparatem.


----- R E K L A M A -----

Korpus E-620 jest wykonany z podobnych materiałów co modele z serii E-4xx i E-5xx. Nie są to wysokiej jakości tworzywa sztuczne. Przy pokrywach karty pamięci i baterii nie ma uszczelnień.


Obiektywy

E-620 współpracuje z obiektywami systemu 4/3. Ich głównym producentem jest firma Olympus, która firmuje je jako Zuiko Digital. Obecnie dostępne są 22 modele pokrywające zakres od 7 do 300 mm zaspokajające rynek amatorski i profesjonalny. Jedyne czego może brakować, to szerszej gamy stałoogniskowych obiektywów. Oprócz oryginalnej optyki Zuiko dostępne są obiektywy firm Leica (choć w tym przypadku mamy mały wybór), a także Sigma.

Olympus E-620 - Użytkowanie i ergonomia


Szybkość

Nie mamy zastrzeżeń do szybkości pracy nowego Olympusa. Po włączeniu aparatu niemal od razu można wykonać zdjęcie, a minimalne opóźnienie wynika ewentualnie z włączającego się systemu usuwania kurzu. Powiększanie i oglądanie zdjęć w trybie podglądu obrazu odbywa się w czasie rzeczywistym.


Zdjęcia seryjne

Test szybkości wykonaliśmy z kartą SanDisk Extreme IV 2.0 GB przy czułości ustawionej na 1600 ISO i migawce 1/1000 sekundy. Zdjęcia w RAW zajmowały 14 MB, a pliki JPEG LARGE FINE o rozdzielczości 4032 x 3024 pikseli około 5 MB. Otrzymaliśmy następujące rezultaty dla trwającej 30 sekund serii:

  • 79 zdjęć JPEG LARGE FINE (2.63 kl./s),
  • 32 zdjęcia RAW (1.07 kl./s),
  • 21 zdjęć JPEG + RAW (0.70 kl./s).
W pierwszej sekundzie działania trybu seryjnego, E-620 jest w stanie wykonać 4 zdjęcia przy zapisie JPEG, RAW lub jednoczesnym RAW i JPEG. Po tym czasie przy zapisie JPEG aparat zwalnia do 3, a potem 2 kl/s. W przypadku zapisu RAW lub RAW+JPEG bufor zapełnia się już po pierwszej sekundzie, a prędkość spada do 1-0.6 kl/s.

Olympus E-620 - Użytkowanie i ergonomia


Olympus E-620 - Użytkowanie i ergonomia

Olympus E-620 - Użytkowanie i ergonomia


Stabilizacja obrazu

Stabilizację obrazu oceniamy wykonując serię kilkudziesięciu zdjęć przy zadanym czasie. W ten sam sposób porównujemy zdjęcia z włączoną i wyłączoną stabilizacją. Następnie na wykresie umieszczamy procentową ilość nieudanych zdjęć. Odległość pomiędzy liniami dopasowanymi do punktów pomiarowych jest efektywną miarą stabilizacji.

Olympus E-620 - Użytkowanie i ergonomia


Test wykonaliśmy z obiektywem Zuiko Digital 25 mm f/2.8 przy czym punkt 0 EV na wykresie odpowiada czasowi 1/50 s. Maksymalna skuteczność działania IS sięga 2 EV, a więc nie jest to tak dużo jak w modelach E-3 i E-30. Jest to jednak wynik bardzo dobry jak na amatorską lustrzankę i zbliżony do tego co widzieliśmy w teście E-520.


Czyszczenie matrycy

Automatyczne czyszczenie matrycy może następować po każdym włączeniu i wyłączeniu aparatu. W menu jest także opcja wymuszenia czyszczenia i możliwość ręcznego usunięcia kurzu z matrycy. W trakcie przeprowadzania testu nie musieliśmy czyścić matrycy ręcznie. Automatyczny proces usuwania kurzu wystarczająco zabezpieczał przed zabrudzeniami.


Lampa błyskowa

Wbudowaną lampę błyskową w E-620 charakteryzuje liczba przewodnia 12. Minimalny czas synchronizacji wynosi 1/180 s. Kompensacja błysku może odbywać się w zakresie -/+3 EV ze skokiem 1/3 EV, a dostępne tryby pracy lampy błyskowej są następujące:

  • błysk automatyczny,
  • redukcja czerwonych oczu,
  • synchronizacja z długimi czasami migawki (synchronizacja z pierwszą kurtyną),
  • synchronizacja z długim czasem ekspozycji (synchronizacja z pierwszą kurtyną),
  • synchronizacja z długimi czasami migawki (synchronizacja z pierwszą kurtyną) + redukcja czerwonych oczu,
  • błysk dopełniający,
  • lampa wyłączona,
  • ręczne ustawienie mocy błysku (1/1, 1/4, 1/16, 1/64).
Najnowsze zewnętrzne lampy E-Systemu (FL-50R i FL36R) pracują w trybie pomiaru światła TTL-AUTO, a także Super FP. Możliwa jest też bezprzewodowa komunikacja pomiędzy tymi lampami a wbudowaną lampą w E-620. Po włączeniu trybu bezprzewodowego RC można sterować co najwyżej trzema grupami zewnętrznych lamp błyskowych.

Porównajmy teraz lampy błyskowe E-620 z Canonem 500D. Zdjęcia wykonaliśmy przy czułości ISO 100 w trybach P i M. W przypadku trybu ręcznego: migawka 1/100 sekundy i przysłona f/8.0. Wszystkie pozostałe ustawienia, jak na przykład kompensacja błysku, są w pozycji neutralnej.

E-620 (M) Olympus E-620 - Użytkowanie i ergonomia 500D (M) Olympus E-620 - Użytkowanie i ergonomia
E-620 (P) Olympus E-620 - Użytkowanie i ergonomia 500D (P) Olympus E-620 - Użytkowanie i ergonomia


W tym pojedynku zdecydowanie wygrywa Canon. Zarówno w trybie manualnym, jak i automatycznym zdjęcie zostało lepiej doświetlone.


Autofokus

Olympus E-620 ma 7-punktowy autofokus (5 punktów krzyżowych) o zakresie działania od -1 do 19 EV (ISO 100). Wspomaganie autofokusu działa na zasadzie błysków wbudowanej lampy. Autofokus może pracować aż w trzech głównych trybach: pojedynczym S-AF, ciągłym C-AF, ręcznym M, a także w ustawieniu S-AF+M lub C-AF+M, gdzie po automatycznym ustawieniu ostrości można dostroić ją ręcznie. Oprócz tego, autofokus pracuje w następujących trybach:

  • dynamiczny AF - aktywna jest grupa kilku punktów i jeśli na jednym z nich nie może być ustawiona ostrość, wtedy automatycznie brany jest pod uwagę sąsiedni,
  • pojedynczy AF - ostrość ustawiana jest za pomocą jednego wskazanego, przez użytkownika punktu AF,
  • tryb wszystkich pól AF - aparat ustawia ostrość automatycznie na obiekcie przed aparatem.
Skuteczność autofokusu sprawdziliśmy wykonując tradycyjnie 40 zdjęć i mierząc na nich rozdzielczość. Procentowe wartości odchyłek od najlepszego pomiaru MTF50 zestawiliśmy na histogramie. E-620 porównaliśmy z E-30 i E-3 używając tego samego obiektywu - Zuiko Digital ED 12-60 mm f/2.8-4.0 SWD ustawionym na ogniskowej 12 mm i przysłonie f/2.8. Przed każdym zdjęciem tablicy testowej obiektyw był przeogniskowany.

Olympus E-620 - Użytkowanie i ergonomia

Skuteczność nowego systemu ostrości w E-620 na tle konkurencji jest bardzo dobra. W porównaniu do E-3 i E-30 jest gorzej, ale wyraźnie lepiej od autofokusu w E-5xx i E-4xx.


Pomiar światła

Pomiar światła oparty jest na 49 strefach i działa w zakresie od 1 do 20 EV (50 mm, f/2.0, 100 ISO). Zakres kompensacji ekspozycji wynosi od -5 do +5 EV, a dostępne kroki: 1/3, 1/2, lub 1 EV. E-620 może mierzyć światło na trzy sposoby:

  • cyfrowy pomiar ESP - ekspozycja jest automatycznie dobierana na podstawie pomiarów z 49 stref rozmieszczonych w kadrze,
  • punktowy - pomiar jest wykonywany wokół punktu AF (około 2% powierzchni kadru),
  • centralnie ważony - pomiar dokonywany jest w całym kadrze ale uśredniany z większą wagą dla obszaru centralnego.
Pomiar ESP radzi sobie dobrze przy równomiernym oświetleniu. W trudniejszych warunkach często zachodzi potrzeba korygowania ekspozycji o +1/3 lub +2/3 EV.