Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Partnerzy








Oferta Cyfrowe.pl

Test aparatu

Canon EOS 500D - test aparatu

26 czerwca 2009
Szymon Starczewski Komentarze: 56

8. Zakres tonalny

Podczas testowania Canona 50D obawialiśmy się o jego osiągi w kategorii zakresu tonalnego. Upakowanie bowiem aż 15.1 milionów pikseli na małej matrycy APS-C mogło skutkować wzrostem szumu i obniżeniem zakresu tonalnego. Nasze obawy okazały się jednak niesłuszne i 50D wypadł w tej kategorii lepiej niż się tego spodziewaliśmy. Jak zatem z zakresem tonalnym radzi sobie 500D, w którym mamy matrycę o tej samej rozdzielczości? Spójrzmy na poniższy wykres.

Canon EOS 500D - Zakres tonalny

Całkowity zakres tonalny utrzymuje się w okolicach 7.8 EV, czyli jest minimalnie mniejszy niż w przypadku 50D. Ze względu jednak na fakt, że całkowity zakres tonalny jest niezależny od szumu, nie daje on pełnej informacji o możliwościach matrycy. W naszych testach przyjęliśmy zasadę aby zwracać szczególną uwagę na zakres tonalny przy stosunku szumu do sygnału na poziomie 0.1 (czerwone punkty na wykresie). W tym przypadku największa różnica w wynikach dla obu modeli Canona pojawia się dla ISO 100. Dla tej czułości 50D zanotował wynik na poziomie 7.4 EV podczas gdy 500D o 1.1 EV niższy. Dla kolejnych czułości różnice są w zasadzie niewielkie. Warto jeszcze zwrócić uwagę na gładsze zachowanie wyników przy przejściu do rozszerzonych czułości ISO 6400 i ISO 12800. W przypadku 50D obserwowaliśmy w tym przypadku załamanie wyników.


----- R E K L A M A -----

Porównanie do E-620 w tej kategorii pokazuje wyraźną przewagę Canona. Dla wysokiej jakości zdjęcia zakres tonalny jest średnio 1EV lepszy w 500D niż w Olympusie i to praktycznie dla całego zakresu czułości.

Zakres tonalny na plikach zapisanych w formacie JPEG możemy ocenić wizualnie na wycinkach zdjęć tablicy Stouffer T4110. Odległość pomiędzy sąsiednimi polami szarości wynosi 0.3 EV.

ISO Granica bieli
100 Canon EOS 500D - Zakres tonalny
200 Canon EOS 500D - Zakres tonalny
400 Canon EOS 500D - Zakres tonalny
800 Canon EOS 500D - Zakres tonalny
1600 Canon EOS 500D - Zakres tonalny
3200 Canon EOS 500D - Zakres tonalny
6400 Canon EOS 500D - Zakres tonalny
12800 Canon EOS 500D - Zakres tonalny
ISO Granica czerni
100 Canon EOS 500D - Zakres tonalny
200 Canon EOS 500D - Zakres tonalny
400 Canon EOS 500D - Zakres tonalny
800 Canon EOS 500D - Zakres tonalny
1600 Canon EOS 500D - Zakres tonalny
3200 Canon EOS 500D - Zakres tonalny
6400 Canon EOS 500D - Zakres tonalny
12800 Canon EOS 500D - Zakres tonalny


Jak zwykle wykonaliśmy dwa nocne zdjęcia przy czułości ISO 100 i 1600, przysłonie f/11 i czasach odpowiednio 30 i 2 s. Pliki RAW zostały przekonwertowane do 48-bitowych TIFF-ów programem dcraw, a następnie w programie Adobe Lightroom zostały maksymalnie doświetlone o +4 EV i przyciemnione o -4 EV.

Canon EOS 500D - Zakres tonalny

100 ISO
0 EV
+4 EV
500D
Canon EOS 500D - Zakres tonalny Canon EOS 500D - Zakres tonalny
E-620
Canon EOS 500D - Zakres tonalny Canon EOS 500D - Zakres tonalny
50D
Canon EOS 500D - Zakres tonalny Canon EOS 500D - Zakres tonalny
1600 ISO
500D
Canon EOS 500D - Zakres tonalny Canon EOS 500D - Zakres tonalny
E-620
Canon EOS 500D - Zakres tonalny Canon EOS 500D - Zakres tonalny
50D
Canon EOS 500D - Zakres tonalny Canon EOS 500D - Zakres tonalny


W przypadku Canona 500D mamy do czynienia z podobną gęstością pikseli jak w przypadku Olympusa E-620. Z tego powodu, podobnie jak poprzednio również i tym razem porównamy ze sobą te dwie lustrzanki. Dodatkowo prezentujemy wyniki z 50D. Rozjaśnianie zdjęcia na ISO 100 daje podobne rezultaty w przypadku 500D i E-620, z minimalną przewagą tego pierwszego. Ze względu na najniższy szum na prezentowanych zdjęciach najlepiej z całej stawki prezentuje się tutaj 50D. Na wysokich czułościach różnica pomiędzy 500D a E-620 jest już wyraźna i przewaga tego pierwszego znacznie wzrasta. Zdjęcie z 50D również w tym przypadku pokazuje najmniejszy szum. Spójrzmy teraz jak wygląda sytuacja gdy próbujemy odzyskać szczegóły w jasnych partiach obrazu.

100 ISO
0 EV
-4 EV
500D
Canon EOS 500D - Zakres tonalny Canon EOS 500D - Zakres tonalny
E-620
Canon EOS 500D - Zakres tonalny Canon EOS 500D - Zakres tonalny
50D
Canon EOS 500D - Zakres tonalny Canon EOS 500D - Zakres tonalny
1600 ISO
500D
Canon EOS 500D - Zakres tonalny Canon EOS 500D - Zakres tonalny
E-620
Canon EOS 500D - Zakres tonalny Canon EOS 500D - Zakres tonalny
50D
Canon EOS 500D - Zakres tonalny Canon EOS 500D - Zakres tonalny

W tej sytuacji 500D i E-620 radzą sobie podobnie, choć trzeba przyznać, że Olympus wypada tutaj nieco lepiej. Co ciekawe, najgorszy efekt obserwujemy w przypadku 50D, jednak trzeba zauważyć, że w jego przypadku oryginalne zdjęcia są znacznie bardziej prześwietlone stąd i efekt końcowy jest inny