Canon EOS 500D - test aparatu
8. Zakres tonalny
Całkowity zakres tonalny utrzymuje się w okolicach 7.8 EV, czyli jest minimalnie mniejszy niż w przypadku 50D. Ze względu jednak na fakt, że całkowity zakres tonalny jest niezależny od szumu, nie daje on pełnej informacji o możliwościach matrycy. W naszych testach przyjęliśmy zasadę aby zwracać szczególną uwagę na zakres tonalny przy stosunku szumu do sygnału na poziomie 0.1 (czerwone punkty na wykresie). W tym przypadku największa różnica w wynikach dla obu modeli Canona pojawia się dla ISO 100. Dla tej czułości 50D zanotował wynik na poziomie 7.4 EV podczas gdy 500D o 1.1 EV niższy. Dla kolejnych czułości różnice są w zasadzie niewielkie. Warto jeszcze zwrócić uwagę na gładsze zachowanie wyników przy przejściu do rozszerzonych czułości ISO 6400 i ISO 12800. W przypadku 50D obserwowaliśmy w tym przypadku załamanie wyników.
Porównanie do E-620 w tej kategorii pokazuje wyraźną przewagę Canona. Dla wysokiej jakości zdjęcia zakres tonalny jest średnio 1EV lepszy w 500D niż w Olympusie i to praktycznie dla całego zakresu czułości.
Zakres tonalny na plikach zapisanych w formacie JPEG możemy ocenić wizualnie na wycinkach zdjęć tablicy Stouffer T4110. Odległość pomiędzy sąsiednimi polami szarości wynosi 0.3 EV.
ISO | Granica bieli | |||
100 | ||||
200 | ||||
400 | ||||
800 | ||||
1600 | ||||
3200 | ||||
6400 | ||||
12800 | ||||
ISO | Granica czerni | |||
100 | ||||
200 | ||||
400 | ||||
800 | ||||
1600 | ||||
3200 | ||||
6400 | ||||
12800 |
Jak zwykle wykonaliśmy dwa nocne zdjęcia przy czułości ISO 100 i 1600, przysłonie f/11 i czasach odpowiednio 30 i 2 s. Pliki RAW zostały przekonwertowane do 48-bitowych TIFF-ów programem dcraw, a następnie w programie Adobe Lightroom zostały maksymalnie doświetlone o +4 EV i przyciemnione o -4 EV.
100 ISO | |||
|
|
|
|
|
|||
|
|||
|
|||
1600 ISO | |||
|
|||
|
|||
|
W przypadku Canona 500D mamy do czynienia z podobną gęstością pikseli jak w przypadku Olympusa E-620. Z tego powodu, podobnie jak poprzednio również i tym razem porównamy ze sobą te dwie lustrzanki. Dodatkowo prezentujemy wyniki z 50D. Rozjaśnianie zdjęcia na ISO 100 daje podobne rezultaty w przypadku 500D i E-620, z minimalną przewagą tego pierwszego. Ze względu na najniższy szum na prezentowanych zdjęciach najlepiej z całej stawki prezentuje się tutaj 50D. Na wysokich czułościach różnica pomiędzy 500D a E-620 jest już wyraźna i przewaga tego pierwszego znacznie wzrasta. Zdjęcie z 50D również w tym przypadku pokazuje najmniejszy szum. Spójrzmy teraz jak wygląda sytuacja gdy próbujemy odzyskać szczegóły w jasnych partiach obrazu.
100 ISO | |||
|
|
|
|
|
|||
|
|||
|
|||
1600 ISO | |||
|
|||
|
|||
|
W tej sytuacji 500D i E-620 radzą sobie podobnie, choć trzeba przyznać, że Olympus wypada tutaj nieco lepiej. Co ciekawe, najgorszy efekt obserwujemy w przypadku 50D, jednak trzeba zauważyć, że w jego przypadku oryginalne zdjęcia są znacznie bardziej prześwietlone stąd i efekt końcowy jest inny