Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Partnerzy








Oferta Cyfrowe.pl

Aparat cyfrowy Nikon Z6 III body

Cena: 11369 zł 9999 zł

Sprawdź

Cena: 5789 zł 4499 zł

Sprawdź

Cena: 5585 zł

Sprawdź

Test obiektywu

Sony Carl Zeiss Vario-Sonnar T* DT 16-80 mm f/3.5-4.5 - test obiektywu

5 grudnia 2007

5. Aberracja chromatyczna

Obiektyw o dużym zakresie ogniskowych zawierającym ogniskową tak krótką jak 16 mm jest bardzo trudny do skorygowania pod względem aberracji chromatycznej. Byliśmy więc bardzo ciekawi jak z tego zadania wywiąże się Zeiss.

Sony Carl Zeiss Vario-Sonnar T* DT 16-80 mm f/3.5-4.5 - Aberracja chromatyczna


Wzorowe zachowanie odnotowaliśmy dla środka zakresu ogniskowych, gdzie aberracja sięga poziomu 0.05-0.07%, który nie jest uciążliwy w prawie żadnym stopniu.

----- R E K L A M A -----

Aberrację dojrzymy już dla 16 mm, gdzie niezależnie od przysłony trzyma się ona okolic 0.12%, czyli górnego stanu średniego. Biorąc pod uwagę krótką ogniskową - nie najgorzej.

Co ciekawe, największy poziom tej wady dojrzymy dla ogniskowej 80 mm i to po sporym przymknięciu. Swoją drogą, to nawet dobry pomysł projektantów. Jeśli już mamy pozwolić wybuchnąć jakiejś wadzie, to najlepiej zrobić to tam, gdzie będzie ona najmniej uciążliwa. Przy 80 mm najczęściej będziemy używać portretowych (i wciąż bardzo ostrych) przysłon f/4.5-5.6, gdzie aberracja jest jeszcze mała lub średnia. Znacznie rzadziej użyjemy f/8 i większych, a dopiero tam aberracja może dać się nam we znaki, choć często i tak zniknie rozmyta w małej głębi ostrości.

Tak więc, podsumowując, ogólna ocena w tej kategorii także jest pozytywna.

Sony Carl Zeiss Vario-Sonnar T* DT 16-80 mm f/3.5-4.5 - Aberracja chromatyczna