Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Leica D Summilux 25 mm f/1.4 - test obiektywu

2 marca 2008

3. Budowa i jakość wykonania

Znaczna większość użytkowników lustrzanek cyfrowych pracuje obecnie na matrycach klasy APS-C/DX. Wielu z nich nie pracowało nigdy na pełnoklatkowych aparatach i równie wielu nie ma dostępu do lustrzanek systemu 4/3. Powoduje to powstawanie i podsycanie wielu mitów, dotyczących zarówno systemu 4/3 jak i pełnej klatki. Jednym z takich mitów, pojawiających się często na wielu forach, jest generalizowanie i twierdzenie, że obiektywy 4/3 są mniejsze, lżejsze i mogą mieć jeszcze na dodatek lepsze światło od swoich pełnoklatkowych odpowiedników. Na ile, w ogólności, to twierdzenie jest prawdziwe, pokazuje poniższe zdjęcie, które prezentuje pełnoklatkowy obiektyw Sony 1.4/50 obok testowanej tutaj Leiki oraz niepełnoklatkowej Sigmy 1.4/30 HSM. Warto tutaj dodać, że obiektywy 1.4/50 Pentaxa i Nikona mają podobne do Sony gabaryty, a większy, z racji obecności napędu USM, jest tylko Canon, choć i on wyraźnie ustępuje rozmiarami Leice. Na gabarytach się sprawa nie kończy, bo Leica jest od swoich pełnoklatkowych odpowiedników około dwa razy cięższa.

Leica D Summilux 25 mm f/1.4 - Budowa i jakość wykonania


Ta waga wynika po części z bardzo solidnej obudowy, której pod względem jakości wykonania trudno cokolwiek zarzucić. Gdy spojrzymy na Summiluxa, rzuci się w oczy duża przednia soczewka otoczona nierotującym mocowaniem filtrów o średnicy 62 mm. Zaraz obok, już na korpusie obiektywu, znajdziemy pierścień do zmiany wartości przysłony, który można ustawić od f/1.4 do f/16. Poniżej znajduje się duży, wygodny i pozwalający na bardzo precyzyjną pracę pierścień do manualnego ustawiania ostrości. Jeszcze niżej znajdziemy czytelną skalę ostrości umieszczoną za szybką oraz metalowy bagnet otaczający tylną soczewkę o imponujących rozmiarach, gwarantujących brak jakichkolwiek problemów z telecentrycznością.

----- R E K L A M A -----

Leica D Summilux 25 mm f/1.4 - Budowa i jakość wykonania

Duża waga to "zasługa" konstrukcji wewnętrznej, na którą składa się aż 10 soczewek ustawionych w 9 grupach. Zerkając tutaj, możemy przekonać się, iż typowe 50-tki o świetle f/1.4 mają 7 elementów w 6 grupach, najczęściej bez soczewek ze specjalnego rodzaju szkła. Tymczasem Leica tych ostatnich nie pożałowała - mamy aż cztery elementy niskodyspersyjne (3 klasy ED i jeden Super-ED) oraz jedną soczewkę asferyczną. Wszystko to uzupełnia przysłona o siedmiu listkach, którą możemy przymknąć do f/16.

Leica D Summilux 25 mm f/1.4 - Budowa i jakość wykonania

Kupujący dostaje w zestawie tulipanową osłonę przeciwsłoneczną oraz miękkie etui. Obiektyw objęty jest dwuletnią gwarancją.

Leica D Summilux 25 mm f/1.4 - Budowa i jakość wykonania