Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Leica D Summilux 25 mm f/1.4 - test obiektywu

2 marca 2008

5. Aberracja chromatyczna

Pierwsza przyczyna obniżenia rozdzielczości na brzegu kadru Leiki to niewątpliwie poprzeczna aberracja chromatyczna, która rozmywa pionowe granice. O ile w przypadku Olympusów 3.5/35 i 2.0/50 była ona znikoma, w przypadku Leiki jest ona większa. Patrząc na poniższy wykres widzimy, że w okolicach maksymalnego otworu względnego poziom tej wady można określić jako średni, ocierający się nawet o mały. Wraz ze wzrostem wartości przysłony aberracja rośnie, sięgając granicy poziomu średniego i dużego.

Leica D Summilux 25 mm f/1.4 - Aberracja chromatyczna


Właśnie ów wzrost aberracji wraz z przymykaniem obiektywu jest po części przyczyną słabszych osiągów na brzegu kadru. Przymykanie ogranicza inne wady optyczne, więc rozdzielczość powinna rosnąć. Tutaj nie robi tego tak szybko jak mogłaby ponieważ ogranicza ją rosnąca aberracja chromatyczna.

----- R E K L A M A -----

Chcąc dokonać obiektywnego porównania, trzeba zauważyć, że wyniki Leiki i tak dobrze prezentują ją na tle konkurencji. Canon 1.4/35 na matrycy 20D pokazywał aberrację na poziomie od 0.12 do 0.14%, a więc zauważalnie większą.

Leica D Summilux 25 mm f/1.4 - Aberracja chromatyczna