Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Canon EOS-1D Mark IV - test aparatu

22 marca 2010
Krzysztof Mularczyk Komentarze: 84

5. Balans bieli

Canon 1D Mark IV posiada standardowe ustawienia balansu bieli:
  • Auto (3000–7000 K),
  • Dzień słoneczny (5200 K),
  • Cień (7000 K),
  • Dzień zachmurzony (6000 K),
  • Światło żarowe (3200 K),
  • Światło jarzeniowe (4000 K)
  • Światło lampy błyskowej (6000 K),
  • Ustawienie ręczne według wzorca bieli (2000–10000 K),
  • Skala temperaturowa (2500–10000 K ze skokiem 100 K)

Zmiany balansu bieli można dokonywać bezpośrednio za pomocą przycisków. W pierwszej zakładce menu mamy też natychmiast dostęp do tego parametru, a także do ręcznego ustawienia wzorca bieli i korekcji WB. Można jej dokonywać na tablicy M-G/B-A w przedziale ±9 stopni, przy jednoczesnym ustawieniu bracketingu z zakresie ±3 stopni.

Poniżej prezentujemy pomiary balansu bieli wykonane na tablicy kolorów GretagMacbeth i przeanalizowane programem Imatest.

Balans bieli
Światło
Tablica kolorów Przestrzeń kolorów Lab
Balans bieli Auto
Światło słoneczne
Canon EOS-1D Mark IV - Balans bieli Canon EOS-1D Mark IV - Balans bieli
Balans bieli Słońce
Światło słoneczne
Canon EOS-1D Mark IV - Balans bieli Canon EOS-1D Mark IV - Balans bieli
Balans bieli Auto
Światło 6400 K
Canon EOS-1D Mark IV - Balans bieli Canon EOS-1D Mark IV - Balans bieli
Balans bieli 6400 K
Światło 6400 K
Canon EOS-1D Mark IV - Balans bieli Canon EOS-1D Mark IV - Balans bieli
Balans bieli Auto
Światło lampy błyskowej
Canon EOS-1D Mark IV - Balans bieli Canon EOS-1D Mark IV - Balans bieli
Balans bieli Lampa błyskowa
Światło lampy błyskowej
Canon EOS-1D Mark IV - Balans bieli Canon EOS-1D Mark IV - Balans bieli
Balans bieli Auto
Światło 3000 K
Canon EOS-1D Mark IV - Balans bieli Canon EOS-1D Mark IV - Balans bieli
Balans bieli Światło 3000K
Światło 3000 K
Canon EOS-1D Mark IV - Balans bieli Canon EOS-1D Mark IV - Balans bieli
Balans bieli żarowe
Światło 3000 K
Canon EOS-1D Mark IV - Balans bieli Canon EOS-1D Mark IV - Balans bieli


----- R E K L A M A -----


Najbardziej rzeczywiste kolory 1D Mark IV oddaje na zdjęciach wykonanych przy świetle słonecznym i automatycznym bądź dedykowanym balansem bieli. Przy takich ustawieniach średni błąd koloru jest mniejszy od 5, a nasycenie bliskie ideałowi. Z równie dobrym odwzorowaniem kolorów mamy do czynienia przy korzystaniu z automatycznego balansu bieli i fotografowaniu z użyciem lampy błyskowej. Nieznacznie gorsze wyniki uzyskaliśmy dla światła lampy błyskowej i dedykowanemu mu balansowi bieli, oraz światła o temperaturze barwowej 6400 K i balansie Auto.

Spore błędy w odwzorowaniu kolorów przez automatyczny balans bieli przy świetle żarowym (3000 K) specjalnie nas nie dziwią. Wynik dla światła 3000 K i balansu bieli Światło żarowe również nas nie zaskoczył. Zdziwiło nas jednak stosunkowo gorsze odwzorowanie kolorów przy ustawieniu konkretnej tempratury barwowej, adekwatnej do temperatury światła. Balans bieli aż tak dobrze w takich warunkach sobie nie poradził i  przy świetle 3000 K i 6400 K średni błąd koloru wynosi około 10.

Błędy kolorów, choć niewielkie, w większości sytuacji pojawiają się w dziedzinie światła niebieskiego i zielonego, a mniej żółtego i czerwonego. Zdjęcia JPEG przy neutralnych ustawieniach mają więc z reguły małą nadwyżkę odcieni niebieskiego.

Dla przejrzystości przedstawiamy poniżej wyniki pomiarów nasycenia Si średniego błędu dC kolorów dla poszczególnych kombinacji balansu bieli i światła.

Światło Balans bieli dC S [%]
Słoneczny dzień Auto 4.48 101.3
Słoneczny dzień Słoneczny dzień 4.73 101.9
6400 K Auto 5.46 107.5
6400 K 6400 K 10.2 115.3
Błysk Auto 3.56 91.96
Błysk Błysk 5.75 94.82
3000 K Auto 20.9 131.8
3000 K Żarówka 9.06 92.61
3000 K 3000 K 8.26 97.34