Olympus E-PL1 - test aparatu
6. Jakość obrazu JPEG
Ustawienia trybu obrazu wpływające na pliki JPEG są standardowe. Modyfikować możemy kontrast, ostrość, nasycenie oraz parametr zwany gradacją, odpowiedzialny za rozjaśnianie lub przyciemnianie obrazu. Dostępnych jest sześć predefiniowanych styli obrazu: i-Enhance, Vivid, Natural, Muted, Portret oraz Monochrome – w nim dodatko dostępne są opcje rodzaju filtru czarno-białego (neutralny, żółty, pomarańczowy, czerwony, zielony) oraz tonu obrazu (neutralny, sepia, niebieski, purpurowy, zielony). Mamy również możliwość zdefiniowania stylu własnego.
Tak jak to miało miejsce w testowanym modelu E-P1, aparat dokonuje automatycznej korekcji dystorsji w plikach JPEG. Dopiero po wywołaniu surowego pliku RAW możemy ją dostrzec. W przeciwieństwie do tej funkcji, dostępne korygowanie winietowania obiektywu da się wyłączyć w menu aparatu.
Zapoczątkowane przez Olympusa umieszczanie w oprogramowaniu aparatu filtrów artystycznych kontynuowane jest w modelu E-PL1 i jest to dokładnie ten sam zestaw efektów, co w modelu E-P1:
- Pop art,
- Zmiękczenie ostrości,
- Ziarnisty film,
- Fotografia otworkowa,
- Diorama,
- Delikatna sepia.
Plik oryginalny | |||
|
|
||
Pop Art | |||
|
|
||
Zmiękczenie ostrości | |||
|
|
||
Ziarnisty film | |||
|
|
||
Fotografia Otworkowa | |||
|
|
||
Diorama | |||
|
|
||
Delikatna sepia | |||
|
|
Tryby pracy z filtrami artystycznymi są trybami automatycznymi – nie możemy sterować czasem migawki ani przysłoną. Można jednak wpływać na pozostałe parametry, m.in. czułość ISO, balans bieli czy też wprowadzać korekcję ekspozycji. Warto jednak wspomnieć, że filtry artystyczne da się również nakładać na wcześniej wykonane pliki RAW.
Poniżej przedstawiamy wycinki prezentujące poziom szumów dla zdjęć JPEG przy ustawieniach neutralnych i minimalnym wyostrzeniu. Porównujemy je z modelem E-P1 oraz pozostałymi bezlusterkowcami podobnej klasy – Samsungiem NX10 oraz Panasonicem GF1.
ISO 100 | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
ISO 200 | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
ISO 400 | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
ISO 800 | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
ISO 1600 | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
ISO 3200 | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
Poziom szumów E-PL1 prezentuje się bardzo podobnie jak w przypadku Olympusa E-P1. Również w porównaniu do modelu GF-1 (który jak stwierdziliśmy wcześniej, ma bardzo podobną matrycę) poziom szumów jest niemal identyczny. Jest to zatem kolejne podobieństwo tych trzech aparatów systemu Mikro Cztery Trzecie. W nowym modelu zrezygnowano natomiast z udostępnienia czułości ISO 6400, która w poprzednich modelach nie wyglądała zbyt okazale. Proces odszumiania zastosowany w Samsungu NX10 (którego nie da się wyłączyć/kontrolować) sprawia, że szumy są niemal niewidoczne, jednak jak widać, okupowane jest to bardzo dużą utratą szczegółowości zdjęć.
W E-PL1, tak jak we wszystkich lustrzankach E-Systemu, skala wyostrzania zdjęć JPEG zawiera się pomiędzy −2 a +2, ze skokiem jednostkowym. Poniżej przedstawiamy działanie tego procesu na przykładzie zdjęć wykonanych na czułości ISO 100.
Olympus E-PL1, ISO 100 | |||
|
|||
|
|||
|