Tokina AT-X 116 PRO DX AF 11-16 mm f/2.8 - test obiektywu
11. Podsumowanie
- bardzo solidna obudowa,
- rozsądne gabaryty jak na oferowane parametry,
- świetna jakość obrazu w centrum kadru,
- dobra jakość obrazu na brzegu kadru,
- dość dobrze korygowany astygmatyzm,
- rozsądnie małe winietowanie jak na tą klasę sprzętu,
- dobry stosunek jakości do ceny.
Wady:
- duża aberracja chromatyczna w całym zakresie ogniskowych,
- zbyt duża koma,
- loteryjna praca pod ostre światło,
- przeciętna praca mechanizmu ustawiającego ostrość.
Tokina postawiła sobie naprawdę trudne zadanie. Chciała zrobić dobry
optycznie obiektyw, dający jednocześnie ultraszerokie kąty widzenia oraz
dobre i stałe światło f/2.8. Gdyby to było łatwe, każdy producent miałby
taki obiektyw w ofercie. Nie ma go, na razie, nikt oprócz Tokiny. Jak
można ocenić wynik jej starań? Niewątpliwie pozytywnie. Obiektyw nie
jest pozbawiony wad, mógłby mieć mniejszą aberrację chromatyczną, lepiej
pracować pod ostre światło oraz mieć pewniejszy autofokus. Z drugiej
strony Tokina daje naprawdę ostre obrazy w całym kadrze i w całym
zakresie ogniskowych. Co ważniejsze, udaje się to przy zachowaniu
rozsądnych gabarytów oraz ceny, która może być zaakceptowana przez
amatora. Nie wątpię więc w to, że obiektyw na polskim rynku znajdzie
sporą liczbę nabywców i przez to zadowolonych użytkowników.
Przykładowe zdjęcia: