Tokina AT-X 116 PRO DX AF 11-16 mm f/2.8 - test obiektywu
9. Odblaski
Problem jest jednak większy niż na początku można zauważyć. Robiąc plenerowe
zdjęcia, kucnąłem nisko w trawie i chciałem zrobić ujęcie torów kolejowych.
Patrząc na wyświetlacz zobaczyłem bardzo dziwny efekt, tak jakby całe zdjęcie
zaszło jakąś mgłą. Byłem przekonany, że przed obiektyw dostał mi się jakiś duży
kłos trawy, w której kucałem. Ponowiłem więc ujęcie i efekt był identyczny.
Okazało się, że Tokina, swoją przednią i wypukłą soczewką, wyłapuje silne odblaski, bardzo obniżające kontrast na prawie całym kadrze i to nawet w
momencie, gdy ostre źródło światła jest daleko poza polem widzenia. To może
być naprawdę denerwujące, bo niszczy nam ujęcie praktycznie całkowicie, co
widać doskonale na poniższym przykładzie.