Pentax K-5 - test aparatu
5. Balans bieli
- Auto (od 4000 do 8000 K),
- Dzień słoneczny (5200 K),
- Cień (8000 K),
- Dzień zachmurzony (6000 K),
- Światło żarowe (2850 K),
- Światło jarzeniowe D, N, W, L (odpowiednio: 6500 K, 5000 K, 4200 K, 3000 K),
- Światło lampy błyskowej (5400 K),
- CTE – rozszerzenie temperatury barwowej,
- Skala temperaturowa 1, 2, 3 (2500–10000 K, skok 100 lub 1000 K),
- Ustawienie ręczne według wzorca bieli 1, 2, 3.
Każdą nastawę balansu bieli można dostroić posługując się dwoma 15-stopniowymi skalami. Można wzmocnić lub osłabić kolory: czerwony lub niebieski (A-B) oraz zielony lub purpurowy (G-M). W menu można także określić bracketing WB z wartościami: ±1, ±2 lub ±3 od neutralnego położenia na skalach A-B i G-M.
W menu odnajdziemy także opcję, która włącza silniejszą korektę balansu bieli przy świetle sztucznym. Można także wybrać, jaki balans ma być ustawiany automatycznie przy podniesieniu lampy błyskowej. Do wyboru jest opcja bez zmian, WB Auto lub WB lampy błyskowej.
Poniżej prezentujemy pomiary balansu bieli wykonane na tablicy kolorów i przeanalizowane programem Imatest.
Na neutralnych ustawieniach Pentax K-5 dobrze radzi sobie z odwzorowaniem kolorów.
Tradycyjnie już, jedyne kłopoty napotykamy korzystając z automatycznego balansu bieli przy fotografowaniu sceny oświetlonej żółtym żarowym światłem. Wystarczy wtedy ustawić temperaturę barwową, lub skorzystać z nastawy tematycznej, aby zdjęcie nabrało odpowiedniej kolorystyki. W pozostałych przypadkach, ufając trybowi AWB, można w łatwy sposób uzyskiwać na zdjęciach neutralne odwzorowanie barw.
Światło | Balans bieli | dC | S [%] |
Słoneczny dzień | Auto | 5.04 | 108.5 |
Słoneczny dzień | Słoneczny dzień | 5.48 | 109.2 |
Auto | 6400K | 5.07 | 111 |
6400K | 6400K | 10.7 | 115.6 |
Błysk | Auto | 3.68 | 92.63 |
Błysk | Błysk | 3.64 | 92.25 |
3000 K | Auto | 17.8 | 127.1 |
3000 K | 3000 K | 6.7 | 106.4 |
3000 K | Żarówka | 7.5 | 109.3 |