Pentax K-5 - test aparatu
6. Jakość obrazu JPEG
Przycisk kierunkowy „w prawo” umożliwia zmianę wyglądu zdjęć JPEG. Dostępnych jest 7 trybów: Jasny, Naturalny, Portret, Pejzaż, Żywe, Blady, Pomijanie wybielania, Film odwracalny i Monochromatyczny. Mogą one być regulowane w 9-stopniowej skali pod względem: nasycenia, odcienia, jasności, kontrastu, ostrości lub tonowania. Dodatkowo przy wyborze trybu Monochromatycznego można użyć filtru kolorowego (zielony, żółty, pomarańczowy, czerwony, purpurowy, błękitny, niebieski lub podczerwony).
Poniżej przedstawiamy porównanie jakości zdjęć JPEG przy ustawieniach
neutralnych i minimalnym wyostrzeniu.
80 ISO | |||
|
|
||
100 ISO | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
200 ISO | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
400 ISO | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
800 ISO | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
1600 ISO | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
3200 ISO | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
6400 ISO | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
12800 ISO | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
25600 ISO | |||
|
|
||
|
|
||
51200 ISO | |||
|
|
Porównanie zdjęć JPEG z trzech najnowszych lustrzanek z analogicznymi 16-megapikselowymi matrycami, czyli Pentaksa K-5, Nikona D7000 i Sony A580 prowadzi nas do bardzo interesujących wniosków. Choć gęstość pikseli w każdym przypadku jest taka sama, to już na ISO 400 zaczynamy dostrzegać różnice w poziomie szumu. Ogólna jakość obrazu na najniższych czułościach jest bowiem porównywalna. Skupmy się zatem na wyższych czułościach. Na wspomnianym już ISO 400 można dostrzec drobny szum na JPEG-ach z D7000, który równomiernie narasta wraz ze wzrostem czułości. Na zdjęciach z K-5 szum pojawia się dopiero na czułości ISO 1600, a w przypadku A580 na ISO 3200. Właśnie gdzieś w okolicach tych czułości zdajemy sobie sprawę, że obraz JPEG z K-5 i A580 staje się nieco bardziej mydlany w porównaniu do D7000. Różnice potęgują się na ISO 6400 i 12800, przy czym więcej szczegółów zachowuje się na zdjęciach z Pentaksa niż z Sony. Aparaty te, w przeciwieństwie do Nikona D7000, mocniej odszumiają JPEG-i mimo, że w menu odznaczamy by tego nie robiły.
Algorytmy odszumiające w Pentaksie K-5 są jednak dość łagodne, a przez to na zdjęciach zachowuje się więcej szczegółów niż w A580. Wystarczy porównać czułość ISO 12800, na której obraz z A580 jest niemal rozmazany, a z K-5 wygląda całkiem naturalnie.
Duże załamanie jakości obrazu JPEG na zdjęciach z K-5 następuje przy czułości ISO 25600. Ta czułość oraz najwyższa ISO 51200 są programowymi czułościami. W tym miejscu redukcja szumów mocno degraduje obraz pod względem zamazywania szczegółów i utraty kolorystyki. Analogiczne zdjęcie z Nikona D7000 wykonane na czułości ISO 12800 wygląda zdecydowanie lepiej mimo, że jest bardzo zaszumione.
Skala wyostrzania zdjęć JPEG w K-5 zawiera się pomiędzy −4 a +4, ze skokiem jednostkowym. Poniżej przedstawiamy działanie tego procesu na przykładzie zdjęć wykonanych na czułości ISO 100.
Pentax K-5, ISO 100 | |||
|
|||
|
|||
|