Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Sony Carl Zeiss Vario Sonnar 16-35 mm f/2.8 T* SSM - test obiektywu

18 czerwca 2009

6. Dystorsja

Zacznijmy od zachowania ma małej matrycy A100. Na najszerszym kącie Zeiss 16-35 mm pokazuje dystorsję beczkową o wartości -2.76%. Czy to dużo, czy mało? Aby odpowiedzieć na to pytanie przypomnijmy sobie wartości jakie na ogniskowej 16 mm notowały obiektywy takie jak Zeiss 16-80 mm, Sony 16-105 mm i Nikkor 16-85 mm VR. Ich wyniki w tej kategorii to odpowiednio -3.98%, -4.67% oraz -4.16%. Widać więc, że wynik Zeissa 16-35 mm wypada tutaj bardzo dobrze, co niewątpliwie wynika z jego projektu na pełną klatkę. To także wynik bardzo podobny do tego, co pokazywał Canon 16-35 mm na małej matrycy Canona 20D - w jego przypadku zmierzona przez nas wartość sięgnęła -2.51%.

Gdy przechodzimy do dłuższych ogniskowych, dystorsja marginalizuje się. W środku zakresu ogniskowych wciąż jest beczkowa i jej wartość wynosi -0.70%, potem przechodzi w poduszkową i dla 35 mm osiąga poziom 0.31%.

Na pełnej klatce problem jest oczywiście większy. Dla ogniskowej 16 mm dystorsja beczkowa sięga wartości -4.21%. Z jednej strony to dużo, z drugiej mało. Podobny poziom tej wady prezentują obiektywy przeznaczone na małe matryce, które dają tam pole widzenia w okolicach 70-80 stopni. W przypadku Zeissa pole to wynosi aż 107 stopni, więc zysk jest wyraźny. Z drugiej strony taka Tokina 11-16 mm o świetle f/2.8 na ogniskowej 11 mm i na matrycach APS-C/DX daje nam pole 102-104 stopni, a więc porównywalne z Zeissem na pełnej klatce, a w jej przypadku dystorsja na najszerszym kącie sięga -3.24%. Cóż... Nikt nie obiecywał, że powrót do pełnej klatki będzie bezbolesny.

----- R E K L A M A -----

W środku zakresu ogniskowych, na pełnej klatce, dystorsja spada do poziomu -0.71%, by dla 35 mm zmienić znak i wzrosnąć do wartości 1.10%.

Sony A100, 16 mm
Sony Carl Zeiss Vario Sonnar 16-35 mm f/2.8 T* SSM - Dystorsja
Sony A100, 24 mm
Sony Carl Zeiss Vario Sonnar 16-35 mm f/2.8 T* SSM - Dystorsja
Sony A100, 35 mm
Sony Carl Zeiss Vario Sonnar 16-35 mm f/2.8 T* SSM - Dystorsja

Sony A900, 16 mm
Sony Carl Zeiss Vario Sonnar 16-35 mm f/2.8 T* SSM - Dystorsja
Sony A900, 24 mm
Sony Carl Zeiss Vario Sonnar 16-35 mm f/2.8 T* SSM - Dystorsja
Sony A900, 35 mm
Sony Carl Zeiss Vario Sonnar 16-35 mm f/2.8 T* SSM - Dystorsja