Sony Alpha SLT-A65 - test aparatu
5. Balans bieli
- Auto,
- Dzień słoneczny,
- Cień,
- Dzień pochmurny,
- Żarówki,
- Świetlówki: −1, 0, +1, +2,
- Lampa błyskowa,
- Temperatura barwowa,
- Ustawienia niestandardowe,
- Ustawienie ręczne według wzorca bieli.
Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla przetestowanych przez nas ustawień balansu bieli.
Światło | Balans bieli | dC | S [%] |
Słoneczny dzień | Auto | 9.49 | 1115.2 |
Słoneczny dzień | Słoneczny dzień | 9.06 | 113.6 |
6400K | Auto | 4.83 | 109.4 |
6400K | 6400K | 8.32 | 114.6 |
Lampa błyskowa | Auto | 5.22 | 96.97 |
Lampa błyskowa | Lampa błyskowa | 5.55 | 94.92 |
3000K | Auto | 25.6 | 143.8 |
3000K | Żarówki | 8.32 | 106.3 |
3000K | 3000K | 6.8 | 104.2 |
Na firmowych ustawieniach Sony A65 nie odwzorowuje wiernie kolorów. Zarówno automatyczny balans bieli jak i nastawy dedykowane powodują zwiększenie nasycenia barw. Jedynie przy oświetleniu wbudowaną lampą błyskową kolory odwzorowały się najwierniej. Duże kłopoty wystąpiły, czego się spodziewaliśmy, przy żarowym oświetleniu, z którym nie poradził sobie automatyczny balans bieli. Skorzystanie z dedykowanej nastawy, lub ustawienia konkretnej temperatury barwowej znacznie poprawia sytuację.