Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Sony Alpha SLT-A65 - test aparatu

8 grudnia 2011
Krzysztof Mularczyk Komentarze: 271

8. Zakres tonalny

Testy zakresu tonalnego przeprowadzamy w oparciu o zdjęcia tablicy Stouffer T4110, zapisane w formacie RAW i przekonwertowane do 48-bitowych TIFF-ów za pomocą programu dcraw. Wyniki otrzymane dla A65 prezentujemy na poniższym wykresie. Wartości zakresu tonalnego wyznaczyliśmy dla wysokiej, dobrej, średniej i niskiej jakości obrazu. Odpowiada to stosunkom sygnału do szumu na poziomie 10, 4, 2 i 1. Pokazujemy również całkowity zakres tonalny, który został policzony z plików TIFF wywołanych programem dcraw przy współczynniku gamma równym jeden.

Sony Alpha SLT-A65 - Zakres tonalny

Dla wysokiej jakości obrazu, czyli stosunku sygnału do szumu równym 10, dynamika tonalna w A65 osiąga maksymalny poziom rzędu 6.3 EV. Nie jest to rezultat jaki należałoby wychwalać, ale biorąc pod uwagę gęstość pikseli na tej matrycy, trzeba się cieszyć z takiego wyniku. Lustrzanki Sony SLT o matrycach 16-megapikselowych osiągały bowiem rezultaty porónywalne. Przypomnijmy, że jest to także wartość podobna to tej, jaką osiągnął Canon 60D, ale mniejsza o około 0.7 EV od Nikona D7000. Ewidentnie gorzej od tych dwóch modeli wygląda jednak sytuacja na wysokich czułościach, w okolicach ISO 1600–3200. Dynamika tonalna w A65 jest w tych okolicach zdecydowanie mniejsza.

Gdy popatrzymy na wyniki uzyskane dla najniższej jakości zdjęcia, które mówią nam o tym jak matryca radzi sobie z wyciąganiem szczegółów z cieni, na ISO 100 widzimy wynik dochodzący do 11 EV. Tu także sporo brakuje do najlepszych osiągów detektora 16 Mpix. Przypomnimy tutaj, że na najniższych czułościach Pentax K-5 potrafił notować osiągi powyżej 12 EV. Przewaga Pentaksa utrzymuje się też na wyższych czułościach. Przykładowo, na ISO 3200 osiągał on 9 EV czyli ponad 1 EV więcej niż A65. Wyścig na megapiksele nie zawsze więc popłaca.


----- R E K L A M A -----

Zakres tonalny na plikach zapisanych w formacie JPEG możemy ocenić wizualnie na wycinkach zdjęć tablicy Stouffer T4110. Odległość pomiędzy sąsiednimi polami szarości wynosi 0.3 EV.

ISO Granica bieli
100 Sony Alpha SLT-A65 - Zakres tonalny
200 Sony Alpha SLT-A65 - Zakres tonalny
400 Sony Alpha SLT-A65 - Zakres tonalny
800 Sony Alpha SLT-A65 - Zakres tonalny
1600 Sony Alpha SLT-A65 - Zakres tonalny
3200 Sony Alpha SLT-A65 - Zakres tonalny
6400 Sony Alpha SLT-A65 - Zakres tonalny
12800 Sony Alpha SLT-A65 - Zakres tonalny
12800 Sony Alpha SLT-A65 - Zakres tonalny
ISO Granica czerni
100 Sony Alpha SLT-A65 - Zakres tonalny
200 Sony Alpha SLT-A65 - Zakres tonalny
400 Sony Alpha SLT-A65 - Zakres tonalny
800 Sony Alpha SLT-A65 - Zakres tonalny
1600 Sony Alpha SLT-A65 - Zakres tonalny
3200 Sony Alpha SLT-A65 - Zakres tonalny
6400 Sony Alpha SLT-A65 - Zakres tonalny
12800 Sony Alpha SLT-A65 - Zakres tonalny
16000 Sony Alpha SLT-A65 - Zakres tonalny

Przy omawianiu zakresu tonalnego pokazujemy tradycyjnie, jak zachowują się zdjęcia przy obróbce komputerowej, kiedy rozjaśniamy je lub przyciemniamy. Zdjęcia wykonujemy przy czułości ISO 100 i 1600, przysłonie f/16 i czasach odpowiednio 30 i 2 s. Następnie wywołujemy je jako 48-bitowe TIFF-y dcrawem i w Lightroomie rozjaśniamy o +4 EV oraz przyciemniamy o −4 EV, po czym zapisujemy jako zdjęcia 24-bitowe.

Sony Alpha SLT-A65 - Zakres tonalny

100 ISO
0 EV
+4 EV
A65
Sony Alpha SLT-A65 - Zakres tonalny Sony Alpha SLT-A65 - Zakres tonalny
50D
Sony Alpha SLT-A65 - Zakres tonalny Sony Alpha SLT-A65 - Zakres tonalny
1600 ISO
A65
Sony Alpha SLT-A65 - Zakres tonalny Sony Alpha SLT-A65 - Zakres tonalny
50D
Sony Alpha SLT-A65 - Zakres tonalny Sony Alpha SLT-A65 - Zakres tonalny

Na pierwszy rzut oka, czy to przy korygowaniu ujemnym, czy dodatnim, zdjęcia z obu aparatów zachowują się podobnie. Dopiero po dokładniejszym przyjrzeniu się, można zauważyć po rozjaśnieniu większe zaszumienie zdjęć z A65, niż z 50D. Różnice widać zarówno na ISO 100 jak i ISO 1600. Na zdjęciach przyciemnionych porównanie jest jak zawsze trudniejsze, choć także i w tym przypadku można dopatrywać się minimalnej przewagi Canona.

100 ISO
0 EV
−4 EV
A65
Sony Alpha SLT-A65 - Zakres tonalny Sony Alpha SLT-A65 - Zakres tonalny
50D
Sony Alpha SLT-A65 - Zakres tonalny Sony Alpha SLT-A65 - Zakres tonalny
1600 ISO
A65
Sony Alpha SLT-A65 - Zakres tonalny Sony Alpha SLT-A65 - Zakres tonalny
50D
Sony Alpha SLT-A65 - Zakres tonalny Sony Alpha SLT-A65 - Zakres tonalny

Sony Alpha SLT-A65 - Zakres tonalny