Sony Alpha SLT-A65 - test aparatu
8. Zakres tonalny
Dla wysokiej jakości obrazu, czyli stosunku sygnału do szumu równym 10, dynamika tonalna w A65 osiąga maksymalny poziom rzędu 6.3 EV. Nie jest to rezultat jaki należałoby wychwalać, ale biorąc pod uwagę gęstość pikseli na tej matrycy, trzeba się cieszyć z takiego wyniku. Lustrzanki Sony SLT o matrycach 16-megapikselowych osiągały bowiem rezultaty porónywalne. Przypomnijmy, że jest to także wartość podobna to tej, jaką osiągnął Canon 60D, ale mniejsza o około 0.7 EV od Nikona D7000. Ewidentnie gorzej od tych dwóch modeli wygląda jednak sytuacja na wysokich czułościach, w okolicach ISO 1600–3200. Dynamika tonalna w A65 jest w tych okolicach zdecydowanie mniejsza.
Gdy popatrzymy na wyniki uzyskane dla najniższej jakości zdjęcia, które mówią nam o tym jak matryca radzi sobie z wyciąganiem szczegółów z cieni, na ISO 100 widzimy wynik dochodzący do 11 EV. Tu także sporo brakuje do najlepszych osiągów detektora 16 Mpix. Przypomnimy tutaj, że na najniższych czułościach Pentax K-5 potrafił notować osiągi powyżej 12 EV. Przewaga Pentaksa utrzymuje się też na wyższych czułościach. Przykładowo, na ISO 3200 osiągał on 9 EV czyli ponad 1 EV więcej niż A65. Wyścig na megapiksele nie zawsze więc popłaca.
Zakres tonalny na plikach zapisanych w formacie JPEG możemy ocenić wizualnie na wycinkach zdjęć tablicy Stouffer T4110. Odległość pomiędzy sąsiednimi polami szarości wynosi 0.3 EV.
ISO | Granica bieli | |||
100 | ||||
200 | ||||
400 | ||||
800 | ||||
1600 | ||||
3200 | ||||
6400 | ||||
12800 | ||||
12800 | ||||
ISO | Granica czerni | |||
100 | ||||
200 | ||||
400 | ||||
800 | ||||
1600 | ||||
3200 | ||||
6400 | ||||
12800 | ||||
16000 |
Przy omawianiu zakresu tonalnego pokazujemy tradycyjnie, jak zachowują się zdjęcia przy obróbce komputerowej, kiedy rozjaśniamy je lub przyciemniamy. Zdjęcia wykonujemy przy czułości ISO 100 i 1600, przysłonie f/16 i czasach odpowiednio 30 i 2 s. Następnie wywołujemy je jako 48-bitowe TIFF-y dcrawem i w Lightroomie rozjaśniamy o +4 EV oraz przyciemniamy o −4 EV, po czym zapisujemy jako zdjęcia 24-bitowe.
100 ISO | |||
|
|
|
|
|
|||
|
|||
1600 ISO | |||
|
|||
|
Na pierwszy rzut oka, czy to przy korygowaniu ujemnym, czy dodatnim, zdjęcia z obu aparatów zachowują się podobnie. Dopiero po dokładniejszym przyjrzeniu się, można zauważyć po rozjaśnieniu większe zaszumienie zdjęć z A65, niż z 50D. Różnice widać zarówno na ISO 100 jak i ISO 1600. Na zdjęciach przyciemnionych porównanie jest jak zawsze trudniejsze, choć także i w tym przypadku można dopatrywać się minimalnej przewagi Canona.
100 ISO | |||
|
|
|
|
|
|||
|
|||
1600 ISO | |||
|
|||
|