Sony Alpha SLT-A65 - test aparatu
6. Jakość obrazu JPEG
- L – 6000×4000 (3:2) oraz 6000×3376 (16:9),
- M – 4240×2832 (3:2) oraz 4240×2400 (16:9),
- S – 3008×2000 (3:2) oraz 3008×1688 (16:9).
Szeroki zakres wyostrzenia zdjęć JPEG przez Sony A65 obrazują poniższe wycinki. Widać na nich, że minimalne wyostrzenie daje w efekcie gładkie, neutralne zdjęcia, które przy obróbce komputerowej można sobie wyostrzać według potrzeb. Stopień zerowy, czyli firmowe ustawienia, jest dobrany z wyczuciem, aby uwidocznić jak najwięcej szczegółów przy zachowaniu dobrej jakości zdjęcia. Wraz ze zwiększaniem wyostrzenia jest ona bowiem tracona, co widać na wycinkach ze stopniem +3, na których uwidaczniają się artefakty na kontrastowych granicach.
Sony A65, ISO 100 | |||
|
|||
|
|||
|
Poniżej przedstawiamy fragmenty zdjęć scenki w formacie JPEG przy ustawieniach neutralnych i minimalnym wyostrzeniu dla całego zakresu czułości.
ISO 100 | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
ISO 200 | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
ISO 400 | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
ISO 800 | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
ISO 1600 | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
ISO 3200 | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
ISO 6400 | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
ISO 12800 | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
16000 ISO | |||
|
|
||
25600 ISO | |||
|
|
W zakresie czułości ISO 100–800 jakość zdjęć JPEG z Sony A65 utrzymuje się na niezmienionym, bardzo dobrym poziomie. W minimalnym stopniu zaczyna się to zmieniać powyżej czułości ISO 1600. Brak możliwości wyłączenia redukcji szumów w aparacie skutkuje tym, że na wysokich czułościach, zamiast zobaczyć szum, widzimy utratę szczegółów wywołaną likwidowaniem narastającego szumu. Efekty tego widać już wyraźnie na czułości ISO 3200. Degradacja obrazu następuje dość szybko i na czułościach 6400 oraz 12800 oprócz zamazywania szczegółów obserwujemy blaknięcie kolorów. Czułość ISO 16000 oglądana w powiększeniu wygląda kiepsko, ale w wyjątkowych sytuacjach może się przydać.
W porównaniu do Sony A55, redukcja szumów w A65 na wysokich czułościach działa łagodniej i dzięki temu na zdjęciu zachowuje się więcej szczegółów. Zdjęcia z A55 nie tracą jednak kolorostyki, jak to ma miejsce w przypadku A65.
Znaczące różnice w jakości obrazu z Sony A65 w stosunku do Canona 60D i Nikona D7000 uwidaczniają się na najwyższych czułościach. Porównując wycinki na ISO 6400 i 12800 łatwo zauważyć lekką przewagę Nikona nad Sony i zdecydowaną Canona. Czy gorszy wynik A65 to skutek zbyt silnego algorytmu odszumiającego, czy może ogólnych własności matrycy – łatwiej na to będzie odpowiedzieć po zapoznaniu się z surowymi zdjęciami z tych aparatów, a o tym można przeczytać w następnym rozdziale.