Sony Alpha SLT-A65 - test aparatu
7. Szumy i jakość obrazu w RAW
W Sony A65 nie możemy wyłączyć redukcji szumów, ale możemy określić stopnień jej działania. Do wyboru są trzy ustawienia: niskie, normalne i wysokie. Efekt odszumiania niskiego widzieliśmy już w poprzednim rozdziale, bo na takim ustawieniu wykonywaliśmy wszystkie zdjęcia testowe A65. Natomiast to jak wpływają na obraz dwa wyższe stopnie odszumiania można obejrzeć poniżej na przykładzie czułości ISO 12800.
ISO 12800 | |||
|
|||
|
|||
|
Pośród wartości ISO w menu, jest także opcja wieloklatkowej redukcji szumów. Polega to na tym, że aparat wykonuje serię zdjęć, a następnie tworzy z nich jedno minimalizując szum. Wybrać można dowolne ISO dla którego operacja ma być wykonana, ale trzeba zaznaczyć, że z opcji tej można korzystać tylko wtedy, kiedy w menu ustawiony jest zapis JPEG. Wieloklatkowa redukcja szumów działa trochę lepiej niż standardowa, co widać na przykładzie umieszczonym poniżej. Korzystając z tej funkcji zyskujemy ponadto czułość ISO 25600, która nie jest ogólnie dostępna w aparacie.
ISO 12800 | |||
|
|||
|
|||
ISO 25600 | |||
|
Przyjrzyjmy się teraz zdjęciom zapisanym w surowym formacie. RAW-y z A65 wywołaliśmy programem dcraw i zapisaliśmy jako 24-bitowe TIFF-y. Dla porównania prezentujemy również wycinki zdjęć z modelu A55 oraz Canona 60D i Nikona D7000.
ISO 100 | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
ISO 200 | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
ISO 400 | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
ISO 800 | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
ISO 1600 | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
ISO 3200 | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
ISO 6400 | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
ISO 12800 | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
16000 ISO | |||
|
|
||
25600 ISO | |||
|
|
Poziom szumu na zdjęciach RAW z A65 jest stosunkowo wysoki. Uwidacznia się już na najniższych czułościach, co potwierdzają też wykresy szumu. Na ISO 800–1600 szum jest wyrażnie widoczny osiągając poziom około 3%. Jego szybki wzrost powoduje, że na ISO 6400–16000 obserwujemy już znaczną degradację szczegółów na zdjęciach. Na RAW-ach nie ma jednak utraty kolorystyki na najwyższych czułościach, jak to widzieliśmy w poprzednim rozdziale.
Przewaga konkurencji nad Sony A65 wyraźnie zaznacza się powyżej ISO 3200. Tak jak w przypadku JPEG-ów, tak i tutaj lepiej wypada Nikon D7000, a jeszcze lepiej Canon 60D. Sytuacji nie zmieni nawet próba odszumienia i skalowania 24-megapikselowych zdjęć, ponieważ duży szum zbyt mocno degraduje obraz, już na wejściu niszcząc szczegóły.
Wydaje nam się, że A65 zyskałby dużo, gdyby w aparacie pojawiła się funkcja zapisywania RAW-ów w mniejszej rozdzielczości, w analogii do mRAW-ów z Canona. Przy 24-milionach pikseli powinno dać się uzyskać 12- lub 16-megapikselowe RAW-y o dużo niższych szumach niż obecnie, przy jednoczesnym zachowaniu sporej ilości szczegółów. To są jednak nasze luźne przemyślenia, których producent nie pozwolił nam jak na razie zweryfikować. Sony potrafi reagować na opinie użytkowników i często wprowadza poważne zmiany poprzez publikacje nowych wersji oprogramowania. Może jeden z kolejnych firmware da nam możliwość zapisu mniejszych RAW-ów.
Darki
Poziom prądu ciemnego testujemy na podstawie zdjęć wykonanych z 3-minutową ekspozycją bez dopływu światła. Zdjęcia wykonujemy zarówno w formacie JPEG jak i RAW. Te pierwsze pokazujemy w postaci, w jakiej zostały zapisane przez aparat. Pliki RAW natomiast, wywoływane są programem dcraw do postaci czarno-białej bez interpolacji. Uzyskane w ten sposób pliki TIFF konwertujemy do formatu GIF, dobierając zakres w taki sposób, aby najlepiej zobrazować generujący się na matrycy szum. W przypadku A65 zakres ten wynosi od 0 do 255. Identyczny zakres posiada również pozioma oś histogramów wykonanych na podstawie surowych plików. Maksymalne wartości na osi pionowej wynoszą milion zliczeń.
RAW | |||
ISO | Dark Frame | Crop | Histogram |
100 | |||
200 | |||
400 | |||
800 | |||
1600 | |||
3200 | |||
6400 | |||
12800 | |||
16000 |
Niejednorodność w świeceniu matrycy uwidacznia się powyżej ISO 6400–12800 na prawym brzegu zdjęcia. Widać to i na RAW-ach, i na JPEG-ach. Przy tak dużych czułościach nie jest to jednak nic poważnego. Wzorcowo natomiast wygląda rozkład sygnału na matrycy. Statystyka pokazuje, że na niskich czułościach odchylenia od średniej są niewielkie, a jednocześnie kształt rozkładu zachowuje fizyczny wygląd.
ISO | średni poziom sygnału | odchylenie standardowe |
100 | 128 | 1 |
200 | 128 | 2 |
400 | 128 | 4 |
800 | 127 | 10 |
1600 | 125 | 25 |
3200 | 120 | 48 |
6400 | 119 | 87 |
12800 | 130 | 158 |
16000 | 170 | 248 |
JPEG | |||
ISO | Dark Frame | Crop | |
100 | |||
200 | |||
400 | |||
800 | |||
1600 | |||
3200 | |||
6400 | |||
12800 | |||
16000 |