Sony Alpha SLT-A57 - test aparatu
5. Balans bieli
- Auto,
- Światło dzienne,
- W cieniu,
- Dzień pochmurny,
- Żarówki,
- Świetlówki (ciepła biała, zimna biała, dzienna biała, światło dzienne),
- Lampa błyskowa,
- Temperatura barwowa (z opcją filtrów kolorowych),
- Ustawienie ręczne według wzorca bieli.
Temperaturę barwową możemy regulować w zakresie od 2500 K do 9900 K z krokiem 100 K. Co więcej, każde ustawienie balansu można dostosować na ekranie precyzyjnej regulacji w czterech kierunkach: G (Green) i M (Magenta) oraz A (Amber) i B (Blue). W każdym z tych kierunków mamy do dyspozycji 7-stopniową skalę.
Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-rite. Następnie wyliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla przetestowanych przez nas ustawień balansu bieli.
Światło | Balans bieli | dC | S [%] |
Słoneczny dzień | Auto | 5.56 | 106.7 |
Słoneczny dzień | Słoneczny dzień | 5.72 | 108.8 |
Pochmurny dzień | Auto | 4.34 | 104.6 |
Pochmurny dzień | Pochmurny dzień | 4.9 | 103.7 |
3000K | Auto | 24.4 | 127.1 |
3000K | Żarówki | 8.72 | 101.9 |
3000K | 3000K | 6.45 | 99.85 |
5500K | Auto | 6.22 | 112.1 |
5500K | 5500K | 6.86 | 112.8 |
Lampa błyskowa | Auto | 6.87 | 97.56 |
Lampa błyskowa | Lampa błyskowa | 6.76 | 97.53 |
Generalnie nie możemy narzekać na odwzorowanie kolorów w A57. W większości przypadków błędy koloru są na akceptowalnym poziomie, a niekiedy nawet mniejsze przy ustawieniach automatycznych, niż dedykowanych. Co więcej, testowana Alpha nie ma wyraźnej tendencji do przesycania barw, co należy zaliczyć na plus. Tradycyjnie automatyczne ustawienie balansu bieli nie radzi sobie dobrze przy świetle żarowym (3000 K) i najlepiej wówczas dobrać samodzielnie temperaturę barwową lub zdać się na zaprogramowany wzorzec bieli dla tego typu oświetlenia. Poniżej przedstawiamy szczegółowe wyniki naszych pomiarów.