Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Partnerzy








Oferta Cyfrowe.pl

Test aparatu

Sony Alpha SLT-A57 - test aparatu

16 lipca 2012
Maciej Latałło Komentarze: 141

8. Zakres tonalny

Testy zakresu tonalnego przeprowadzamy w oparciu o zdjęcia tablicy Stouffer T4110, zapisane w formacie RAW i przekonwertowane do 48-bitowych TIFF-ów za pomocą programu dcraw. Wyniki otrzymane dla A57 prezentujemy na poniższym wykresie. Wartości zakresu tonalnego wyznaczyliśmy dla wysokiej, dobrej, średniej i niskiej jakości obrazu. Odpowiada to stosunkom sygnału do szumu na poziomie 10, 4, 2 i 1. Pokazujemy również całkowity zakres tonalny, który został policzony z plików TIFF wywołanych programem dcraw przy współczynniku gamma równym jeden.

Sony Alpha SLT-A57 - Zakres tonalny

Dla najlepszej jakości obrazu, maksymalny wynik zakresu tonalnego, jaki zanotował A57, wyniósł nieco ponad 6.5 EV. Jest to wartość porównywalna z osiągami aparatów SLT Sony, np. A35, A55, A65 w tej kategorii. Ogólnie rzecz biorąc dynamika tonalna na takim poziomie nie powinna być powodem do dużych narzekań, jednak porównując ją do innych modeli z 16-megapikselowymi przetwornikami jest zauważalnie słabsza. Na przykład Pentax K-5 zanotował maksymalną wartość zakresu tonalnego wynoszącą nieco ponad 8 EV, a Nikon D5100 – 7.8 EV.


----- R E K L A M A -----

Warto natomiast podkreślić wysoką jakość dynamiki (11.8 EV) przy stosunku sygnału do szumu wynoszącym 1, czyli dla najniższej jakości zdjęć. To przekłada się na spore możliwości w uzyskaniu informacji z ciemnych partii obrazu. Tym samym A57 wyprzedza w tej kategorii A35 i A65 oraz Nikona D5100 (11.5 EV), lecz nadal ustępuje Pentaksowi K-5 (blisko 12.5 EV).

Zakres tonalny na plikach zapisanych w formacie JPEG można ocenić wizualnie na wycinkach zdjęć tablicy Stouffer T4110. Odległość pomiędzy sąsiednimi polami szarości wynosi 0.3 EV.

ISO Granica bieli
100 Sony Alpha SLT-A57 - Zakres tonalny
200 Sony Alpha SLT-A57 - Zakres tonalny
400 Sony Alpha SLT-A57 - Zakres tonalny
800 Sony Alpha SLT-A57 - Zakres tonalny
1600 Sony Alpha SLT-A57 - Zakres tonalny
3200 Sony Alpha SLT-A57 - Zakres tonalny
6400 Sony Alpha SLT-A57 - Zakres tonalny
12800 Sony Alpha SLT-A57 - Zakres tonalny
16000 Sony Alpha SLT-A57 - Zakres tonalny
ISO Granica czerni
100 Sony Alpha SLT-A57 - Zakres tonalny
200 Sony Alpha SLT-A57 - Zakres tonalny
400 Sony Alpha SLT-A57 - Zakres tonalny
800 Sony Alpha SLT-A57 - Zakres tonalny
1600 Sony Alpha SLT-A57 - Zakres tonalny
3200 Sony Alpha SLT-A57 - Zakres tonalny
6400 Sony Alpha SLT-A57 - Zakres tonalny
12800 Sony Alpha SLT-A57 - Zakres tonalny
16000 Sony Alpha SLT-A57 - Zakres tonalny

Przy omawianiu zakresu tonalnego pokazujemy tradycyjnie, jak zachowują się zdjęcia przy obróbce komputerowej, kiedy rozjaśniamy je lub przyciemniamy. Zdjęcia wykonujemy przy czułości ISO 100 i 1600, przysłonie f/16 i czasach odpowiednio 30 i 2 s. Następnie wywołujemy je jako 48-bitowe TIFF-y dcrawem i w Lightroomie rozjaśniamy o +4 EV oraz przyciemniamy o −4 EV, po czym zapisujemy jako zdjęcia 24-bitowe.

Sony Alpha SLT-A57 - Zakres tonalny

100 ISO
0 EV
+4 EV
A57
Sony Alpha SLT-A57 - Zakres tonalny Sony Alpha SLT-A57 - Zakres tonalny
50D
Sony Alpha SLT-A57 - Zakres tonalny Sony Alpha SLT-A57 - Zakres tonalny
1600 ISO
A57
Sony Alpha SLT-A57 - Zakres tonalny Sony Alpha SLT-A57 - Zakres tonalny
50D
Sony Alpha SLT-A57 - Zakres tonalny Sony Alpha SLT-A57 - Zakres tonalny

Rozjaśnione zdjęcie z A57 wykonane przy czułości ISO 100 wygląda zupełnie dobrze – udało się wydobyć szczegóły, a poziom zakłóceń nie jest bardzo wysoki. Co prawda obserwujemy kolorowy szum (głównie jego niebieską składową), ale w porównaniu do 50D jest lepiej. Przy ISO 1600 oba aparaty reprezentują podobny – bardzo wysoki – poziom zaszumienia, który praktycznie uniemożliwia dostrzeżenie detali na zdjęciu. W A57 znów przewagę stanowi niebieska składowa szumu, nie dostrzegamy natomiast oznak bandingu.

Zmniejszenie ekspozycji o 4 EV daje bardzo porównywalne wyniki w przypadku obydwu aparatów. Odzyskanie szczegółów nastąpiło w niewielkim stopniu i trudno wyłonić faworyta tej części testu.

100 ISO
0 EV
−4 EV
A57
Sony Alpha SLT-A57 - Zakres tonalny Sony Alpha SLT-A57 - Zakres tonalny
50D
Sony Alpha SLT-A57 - Zakres tonalny Sony Alpha SLT-A57 - Zakres tonalny
1600 ISO
A57
Sony Alpha SLT-A57 - Zakres tonalny Sony Alpha SLT-A57 - Zakres tonalny
50D
Sony Alpha SLT-A57 - Zakres tonalny Sony Alpha SLT-A57 - Zakres tonalny