Sony Alpha SLT-A57 - test aparatu
8. Zakres tonalny
Dla najlepszej jakości obrazu, maksymalny wynik zakresu tonalnego, jaki zanotował A57, wyniósł nieco ponad 6.5 EV. Jest to wartość porównywalna z osiągami aparatów SLT Sony, np. A35, A55, A65 w tej kategorii. Ogólnie rzecz biorąc dynamika tonalna na takim poziomie nie powinna być powodem do dużych narzekań, jednak porównując ją do innych modeli z 16-megapikselowymi przetwornikami jest zauważalnie słabsza. Na przykład Pentax K-5 zanotował maksymalną wartość zakresu tonalnego wynoszącą nieco ponad 8 EV, a Nikon D5100 – 7.8 EV.
Warto natomiast podkreślić wysoką jakość dynamiki (11.8 EV) przy stosunku sygnału do szumu wynoszącym 1, czyli dla najniższej jakości zdjęć. To przekłada się na spore możliwości w uzyskaniu informacji z ciemnych partii obrazu. Tym samym A57 wyprzedza w tej kategorii A35 i A65 oraz Nikona D5100 (11.5 EV), lecz nadal ustępuje Pentaksowi K-5 (blisko 12.5 EV).
Zakres tonalny na plikach zapisanych w formacie JPEG można ocenić wizualnie na wycinkach zdjęć tablicy Stouffer T4110. Odległość pomiędzy sąsiednimi polami szarości wynosi 0.3 EV.
ISO | Granica bieli | |||
100 | ||||
200 | ||||
400 | ||||
800 | ||||
1600 | ||||
3200 | ||||
6400 | ||||
12800 | ||||
16000 | ||||
ISO | Granica czerni | |||
100 | ||||
200 | ||||
400 | ||||
800 | ||||
1600 | ||||
3200 | ||||
6400 | ||||
12800 | ||||
16000 |
Przy omawianiu zakresu tonalnego pokazujemy tradycyjnie, jak zachowują się zdjęcia przy obróbce komputerowej, kiedy rozjaśniamy je lub przyciemniamy. Zdjęcia wykonujemy przy czułości ISO 100 i 1600, przysłonie f/16 i czasach odpowiednio 30 i 2 s. Następnie wywołujemy je jako 48-bitowe TIFF-y dcrawem i w Lightroomie rozjaśniamy o +4 EV oraz przyciemniamy o −4 EV, po czym zapisujemy jako zdjęcia 24-bitowe.
100 ISO | |||
|
|
|
|
|
|||
|
|||
1600 ISO | |||
|
|||
|
Rozjaśnione zdjęcie z A57 wykonane przy czułości ISO 100 wygląda zupełnie dobrze – udało się wydobyć szczegóły, a poziom zakłóceń nie jest bardzo wysoki. Co prawda obserwujemy kolorowy szum (głównie jego niebieską składową), ale w porównaniu do 50D jest lepiej. Przy ISO 1600 oba aparaty reprezentują podobny – bardzo wysoki – poziom zaszumienia, który praktycznie uniemożliwia dostrzeżenie detali na zdjęciu. W A57 znów przewagę stanowi niebieska składowa szumu, nie dostrzegamy natomiast oznak bandingu.
Zmniejszenie ekspozycji o 4 EV daje bardzo porównywalne wyniki w przypadku obydwu aparatów. Odzyskanie szczegółów nastąpiło w niewielkim stopniu i trudno wyłonić faworyta tej części testu.
100 ISO | |||
|
|
|
|
|
|||
|
|||
1600 ISO | |||
|
|||
|