Sony Alpha SLT-A57 - test aparatu
6. Jakość obrazu JPEG
- L – 4912×3264 (3:2) oraz 4912×2760 (16:9),
- M – 3568×2368 (3:2) oraz 3568×2000 (16:9),
- S – 2448×1624 (3:2) oraz 2448×1376 (16:9).
Wygląd zdjęć zapisywanych w tym formacie można regulować pod względem kontrastu, nasycenia i wyostrzenia. W systemie Alpha funkcja ta znajduje się w menu funkcyjnym pod nazwą „Strefa twórcza”. Można w niej zmienić ustawienia dla trybów: Standard, Intensywny, Portret, Krajobraz, Zachód słońca lub Czarnobiały. Regulacja każdego z trzech parametrów odbywa się w przedziale od −3 do +3 ze skokiem jednostkowym.
Standardowe porównanie jakości JPEG-ów
Poniżej przedstawiamy fragmenty zdjęć scenki w formacie JPEG przy ustawieniach neutralnych i minimalnym wyostrzeniu. Dla porównania prezentujemy także zdjęcia z modelu A55 oraz Pentaksa K-5 i Nikona D5100.
80 ISO | |||
|
|
||
ISO 100 | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
ISO 200 | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
ISO 400 | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
ISO 800 | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
ISO 1600 | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
ISO 3200 | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
ISO 6400 | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
ISO 12800 | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
16000 ISO | |||
|
|
||
25600 ISO | |||
|
|
||
|
|
Pod względem szumów, wszystkie porównywane tutaj aparaty wypadają dość podobnie w większości zakresu oferowanych czułości. Oczywiście należy pamiętać, że póki co, w aparatach Sony nie możemy całkowicie wyłączyć odszumiania plików JPEG. Najmniejszą ingerencję oprogramowania aparatu w ten proces uzyskujemy wybierając odszumianie „słabe”. Jednak i ta opcja wpływa całkiem wyraźnie na końcowy wygląd obrazu, co widać po stopniu degradacji szczegółów na wyższych czułościach.
Wycinki pochodzące z Nikona D5100 charakteryzują się większym zaszumieniem na wysokich czułościach jednak, po pierwsze, odszumianie zostało tam całkowicie wyłączone, a po drugie utrata szczegółów jest zauważalnie mniejsza niż w Sony. Każdy z aparatów posługuje się innym stopniem wyostrzania i mimo że zawsze korzystamy z jego najsłabszej opcji, zawsze utrudnia to porównanie plików JPEG.
Trzeba jednak zaznaczyć zauważalną poprawę w wyglądzie i szczegółowości plików JPEG z A57 w stosunku do poprzednika, co szczególnie dobrze widać na wysokich czułościach. Na nich JPEG-i z A57 zdają się wyglądać nawet odrobinę lepiej niż z tak chwalonego Pentaksa K-5.
Aby przyjrzeć się działaniu funkcji wyostrzania plików JPEG, wykonaliśmy zdjęcia scenki dla trzech ustawień: środkowego (stopień zerowy) i obydwu skrajnych (−3 i +3). Najsłabsze wyostrzanie oferuje raczej miękki obraz, jednak jako że podczas procesu wyostrzania szczegóły są tracone bezpowrotnie, jednocześnie daje możliwość samodzielnego dostosowania ostrości obrazu w późniejszej obróbce. Stopień zerowy wydaje się najbardziej odpowiedni dla zdjęć, których raczej nie planujemy później poddawać obróbce – oferuje optymalne wydobycie szczegółów. Najmocniejsze wyostrzanie powoduje niestety bardzo intensywną ingerencję w wygląd zdjęć i utratę detali.
Sony A57, ISO 100 | |||
|
|||
|
|||
|
Panorama
Przy pomocy A57 możemy w łatwy sposób rejestrować zdjęcia panoramiczne. Procedura jest bardzo prosta: po wybraniu opcji panoramy i żądanego jej wariantu, wciskamy przycisk migawki i przesuwamy aparat w odpowiednim kierunku, starając się aby ruch był płynny i jednostajny. Gdy zrobimy to zbyt szybko lub zbyt wolno, rejestracja zostanie zakończona a część obrazu zajmie czarny obszar. Korzystanie z funkcji panoramy wymaga pewnej wprawy. Kiedy w kadrze znajdą się przemieszczające się obiekty (np. ludzie) aparat z dużym prawdopodobieństwem nie poradzi sobie z poprawnym złożeniem panoramy i zobaczymy wówczas np. ucięte postacie. Zdarza się również, że część zdjęcia jest jaśniejsza niż reszta, co obserwowaliśmy także podczas testowania A65.
Zdjęcia panoramiczne możemy wykonywać w 2D (pliki JPEG) bądź 3D (pliki MPO) w następujących rozmiarach:
- Standardowa:
- 8192×1856 pix (pozioma),
- 3872×2160 pix (pionowa),
- Szeroka:
- 12416×1856 pix (pozioma),
- 5536×2160 pix (pionowa),
- 3D:
- 1920×1080 pix – 16:9,
- 4912×1080 pix – standardowa,
- 7152×1080 pix – szeroka.
Poniżej prezentujemy kilka przykładów zdjęć panoramicznych wykonanych przy pomocy A57:
2D | |||
3D | |||
Efekty wizualne
W A57 obecnych jest kilkanaście filtrów kolorystycznych, nadających zdjęciom rozmaite efekty. Dostęp do nich jest możliwy po wciśnięciu przycisku „w górę” na krzyżaku kierunkowym. Do wyboru mamy następujące opcje:
- Aparat zabawka: Normalny, Zimny, Ciepły, Zielony, Magenta,
- Kolor pop,
- Posteryzacja: czarno-biała, kolorowa,
- Retro,
- High-key: Miękki,
- Kolor częściowy: czerwony, zielony, niebieski, żółty,
- Czarno-biały – duży kontrast,
- Miękka ostrość: intensywność niska, średnia i wysoka,
- Malowidło HDR: intensywność mała, średnia i wysoka,
- Czarno-białe o bogatej gradacji,
- Miniatura: Automatyczne, Górny, Środkowy (Poziomo), Dolny, Prawy, Środkowy (Pionowo) lub Lewy.
HDR i DRO
Sony zaimplementowało w A57 dwie funkcje pozwalające na rozszerzenie rozpiętości tonalnej: HDR i DRO (do wybrania w menu funkcyjnym). To, co je odróżnia, to sposób w jaki uzyskiwany jest ten efekt. Funkcja HDR bazuje na wykonaniu trzech różnych ekspozycji (co 1, 2, 3, 4, 5 lub 6 EV oraz auto), podczas gdy DRO (5 stopni intensywności oraz auto) jedynie „wyciąga” informacje z ciemnych obszarów na zdjęciu. Jak nietrudno się domyślić, w drugim przypadku, wraz ze szczegółami wzrasta także widoczność szumu. Obydwie funkcje zostały zaprojektowane tak, by rozjaśnić cienie, na jasne partie obrazu mają raczej znikomy wpływ. Przykłady wraz wycinkami prezentujemy poniżej.
HDR off |
|
HDR 1.0EV |
|
HDR 3.0EV |
|
HDR 6.0EV |
|
HDR AUTO |
|
Sony A57, ISO 100 | |||
off |
|||
1.0EV |
|||
3.0EV |
|||
6.0EV |
|||
AUTO |
DRO off |
|
DRO Auto |
|
DRO LV1 |
|
DRO LV3 |
|
DRO LV5 |
|
Sony A57, ISO 100 | |||
off |
|||
auto |
|||
LV1 |
|||
LV3 |
|||
LV5 |