Fujifilm X-Pro1 - test aparatu
1. Wstęp
Kiedy w czerwcu zeszłego roku testowaliśmy aparat kompaktowy Fujifilm X100, w podsumowaniu znalazł się następujący fragment: Ten aparat aż się prosi o to, aby być bezlusterkowcem, a nie aparatem kompaktowym. Możliwość wymiany optyki zdecydowanie podniosłaby jego funkcjonalność i uczyniła bardziej uniwersalnym. Tak naprawdę, na początek wystarczyłyby trzy obiektywy stałoogniskowe – od szerokiego kąta począwszy, poprzez odpowiednik standardowej pięćdziesiątki, a na umiarkowanym portretowym szkle skończywszy. Można powiedzieć, że w pewnym sensie wykrakaliśmy X-Pro1, bowiem razem z obiektywami, z którymi został na początek zaprezentowany, jest właśnie takim aparatem, jakiego oczekiwaliśmy.
Co prawda Fujifilm X-Pro1 nie jest kopią X100 z wymienną optyką, jednak zaczerpnięto z niego część rozwiązań oraz zachowano w nim charakterystyczną dla aparatów serii X stylistykę. W porównaniu do X100 bezlusterkowiec Fujifilm jest nieco większy, aczkolwiek swoim wyglądem wciąż przypomina analogowe aparaty z dawnych lat. Po X100 odziedziczył między innymi pokrętła migawki i kompensacji ekspozycji, spust z możliwością dokręcenia mechanicznego wężyka spustowego, czy wreszcie charakterystyczną „wajchę” na przedniej ściance. Nie zabrakło też w X-Pro1 funkcjonalnego hybrydowego wizjera, choć ze względu na wymienną optykę jego konstrukcja uległa pewnym modyfikacjom.
Mówiąc o rozwiązaniach zastosowanych w Fujifilm X-Pro1 nie sposób nie wspomnieć o jego wyjątkowej matrycy. Trzeba bowiem przyznać, że mamy w tym przypadku do czynienia z innowacyjnym sensorem. Konstruktorzy wykazali się pomysłowością i zastosowali w X-Pro1 matrycę X-Trans CMOS, w której światłoczułe komórki RGB są ułożone w bardziej nieregularny sposób, w bloki o wymiarach 6×6, dzięki czemu nie ma konieczności stosowania filtru AA, gdyż obrazy generowane przez matrycę są wolne od efektu mory.
Porównanie standardowej matrycy z regularną mozaiką RGB (górny rysunek) z matrycą Fufjifilm X-Trans, gdzie piksele zostały ułożone w sposób bardziej nieregularny (dolny rysunek). |
Zupełny brak filtru AA pozwala mieć nadzieję, że 16-megapikselowa matryca w X-Pro1 będzie dawała obrazy o wyższej rozdzielczości niż typowe matryce o tej samej liczbie pikseli ze standardowym filtrem dolnoprzepustowym. Czy faktycznie możemy liczyć na wyraźny zysk pod tym względem? Czy nowa matryca zaskoczy nas również pod względem poziomu szumu oraz zakresu tonalnego? Są to z pewnością jedne z ważniejszych pytań, na które postaramy się odpowiedzieć w naszym teście. Zapraszamy zatem do lektury kolejnych rozdziałów.
Aparat do testów wypożyczyła firma Fujifilm, za co serdecznie dziękujemy.
Opis naszej procedury testowej można znaleźć w artykule „Jak testujemy lustrzanki cyfrowe”. Jeśli pojawią się dodatkowe wątpliwości z tym związane, zachęcamy do lektury artykułu „Często zadawane pytania”.
Porównanie specyfikacji Fujifilm X-Pro1 z bezlusterkowcami konkurencji można obejrzeć tutaj.
Producent | Fujifilm |
---|---|
Model | X-Pro1 |
Data premiery | 2012-01-09 |
Liczba pikseli | 16 Mpix |
Dostępne rozdzielczości | • 4896 x 3264
• 4896 x 2760 (16:9) • 3264 x 3264 (1:1) • 3456 x 2304 • 3456 x 1944 (16:9) • 2304 x 2304 (1:1) • 2496 x 1664 • 2496 x 1408 (16:9) • 1664 x 1664 (1:1) • Tryby panoramy |
Matryca | 23.6 x 15.6 mm (APS-C) X-Trans CMOS, 3:2
mechanizm samooczyszczania matrycy za pomocą ultradźwięków |
Procesor obrazu | EXR Pro |
Format zapisu | • Zdjęcia: JPEG (EXIF 2.3, DPOF, DCF), RAW, RAW+JPEG
• Filmy: MPEG4 (MOV, H.264) • Dźwięk: stereo |
Zakres ISO | Auto (400, 800, 1600, 3200 ISO), 200 - 6400 ISO
100, 12800, 25600 ISO (tryby rozszerzone) • Bracketing ISO: 3 klatki, +/- 1/3, 2/3 lub 1 EV |
Migawka | 30 s – 1/4000 s, Bulb (do 60 min.)
w trybie P 1/4 s – 1/4000 s |
Konstrukcja obiektywu | Z bagnetem Fujifilm X
powiększenie w stosunku do klatki 35mm: x1.5 |
Ogniskowa obiektywu | n/a |
Światłosiła | n/a |
Zoom optyczny | 0x |
Zoom cyfrowy | 0x |
Stabilizacja obrazu | Nie |
Zapis wideo | • 1920 x 1080 (Full HD) z szybkością 24 kl./s
• 1280 x 720 (HD) z szybkością 24 kl./s Maksymalna długość: 29 minut. |
Ogniskowanie | AF TTL oparty o detekcję kontrastu, MF
• Tryby pól AF: Strefa (49 stref EVF/LCD 7x7, 25 stref OVF 5x5), Multi • Zmienny rozmiar ramki AF (5 rodzajów) • Tryb napędu AF: Pojedynczy , Ciągły, Ręczny MF • Dioda wspomagająca AF |
Pomiar światła | Pomiar TTL 256 segmentowy
Tryby pomiaru: • Wielosegmentowy, • Uśredniony, • Punktowy (ok 2% kadru) |
Ostrość od | zależne od obiektywu |
Balans bieli | Auto, Światło dzienne, Cień, Światło żarówki, Światło jarzeniowe (3 rodzaje), Pod wodą
• ustawienia temperatury barwowej w skali Kelvina, • ustawienia własne wg wzorca. |
Kompensacja ekspozycji | • Kompensacja z zakresie +/- 2 EV z krokiem co 1/3 EV
• Bracketing: 3 klatki, +/- 1/3, 2/3 lub 1 EV • Bracketing dynamiki tonalnej: 100, 200, 400% • Wielokrotna ekspozycja. |
Programy | Automatyka programowa (P), Ekspozycja Manualna (M), Priorytet przysłony (A), Priorytet migawki (S) |
Zdjęcia seryjne | Z szybkością 6 lub 3 kl./s |
Lampa błyskowa | Brak wbudowanej lampy błyskowej.
• Funkcje dostępne dla lamp zewnętrznych: Auto, Auto+Redukcja efektu czerwonych oczu, Błysk wymuszony, Synchronizacja z długim czasem ekspozycji, Błysk przytłumiony, Synchronizacja na tylną kurtynę • Synchronizacja do 1/180s |
Złącze hot-shoe | Tak |
Wyjście statywowe | Tak |
Samowyzwalacz | 10 lub 2s, |
Karta pamięci | Karty pamięci Secure Digital SD/SDHC/SDXC (UHS-I) |
LCD | stały, 3.0 calowy, kolorowy RGBW (White) LCD, 1.230.000 punktów,
pokrycie ok. 100% kadru |
Wizjer | Hybrydowy, optyczno-elektroniczny, pentapryzmatyczny, punk oczny 14 mm,
• W trybie EVF (elektronicznym): 0.47 cala, rozdzielczość 1.440.000 punktów, pole widzenia 100% kadru • W trybie OVF (optycznym): powiększenie x0.37 / x0.6, pokrycie 90% kadru z możliwością wyświetlania informacji z wbudowanego ekranu LCD |
Komunikacja i złącza | Złącze USB 2.0 Hi-speed, wyjście Mini HDMI
• Obsługa wydruku bezpośredniego (PictBridge) |
Zasilanie | Akumulator litowo-jonowy NP-W126 (7.2V, pojemność 1260 mAh, wydajność ok 300 zdjęć) |
Akcesoria | Akumulator litowo-jonowy NP-W126, ładowarka BC-W126, pasek, kabel USB, zaślepka korpusu, CD-ROM, instrukcja |
Waga | 400 g (bez akumulatora i karty pamięci)
450 g (z akumulatorem i kartą pamięci) |
Wymiary | 139.5 x 81.8 x 42.5 mm |
Dodatkowe informacje | Funkcja elektronicznej poziomicy.
Cyfrowe filtry symulujące efekt klisz fotograficznych Provia, Astia, Velvia oraz tryb zdjęć czarno-białych z filtrami kolorów. Motion Panorama (do 7680 x 2160 pix w pionie lub 7680 x 1440 pix w poziomie). Przestrzenie kolorów: sRGB, Adobe RGB. |
Oceny użytkowników |