Fujifilm X-Pro1 - test aparatu
5. Balans bieli
- Auto,
- Ustawienia własne wg wzorca,
- Temperatura barwowa w skali Kelvina,
- Światło dzienne,
- Cień,
- Światło żarówki,
- Światło jarzeniowe (3 rodzaje),
- Pod wodą.
Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-rite. Następnie wyliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla przetestowanych przez nas ustawień balansu bieli.
Światło | Balans bieli | dC | S [%] |
Słoneczny dzień | Auto | 4.93 | 112 |
Słoneczny dzień | Słoneczny dzień | 4.88 | 111.8 |
Pochmurny dzień | Auto | 6.54 | 114.7 |
3000K | Auto | 19.2 | 131.5 |
3000K | Żarówki | 6.42 | 106.6 |
3000K | 3000K | 6.49 | 106.7 |
5500K | Auto | 5.88 | 115.7 |
5500K | 5300K | 8.92 | 118.5 |
Fujifilm X-Pro1 nie ma szczególnych problemów z prawidłowym oddawaniem kolorów. W typowych warunkach oświetleniowych automatyczny balans bieli radzi sobie całkiem dobrze, a błędy koloru utrzymują się na rozsądnym poziomie. Tradycyjnie przy świetle żarowym ten błąd jest dość duży, a zdjęcia mają typowo ciepłe zabarwienie. W tej sytuacji, aby zachować bardziej naturalną kolorystykę lepiej skorzystać z dedykowanego balansu bieli lub ustawić odpowiednią temperaturę barwową. Przy świetle o temperaturze 5500K nie mogliśmy w X-Pro1 ustawić dokładnie takiej wartości bowiem dostępne ustawienia umożliwiały jedynie wybranie temperatury 5300K lub 5600K. Zdecydowaliśmy się na ustawienie 5300K, bowiem lepiej oddawało naturalne kolory. Widać jednak, że w tym przypadku błąd i tak jest większy niż przy zastosowaniu automatycznego balansu bieli. W kwestii nasycenia koloru nietrudno zauważyć, że X-Pro1 ma tendencję do przesycania. Nie jest ona może duża, jednak w tak typowych przypadkach jak słoneczna pogoda, czy chmury mogłaby być nieco mniejsza.
Poniżej prezentujemy szczegółowe wyniki naszych pomiarów.