Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Pentax K-50 - test aparatu

29 lipca 2013
Szymon Starczewski Komentarze: 117

5. Balans bieli

Pentax K-50 oferuje następujące tryby balansu bieli (WB):
  • Auto (od 4000 do 8000 K),
  • Światło dzienne (5200 K),
  • Cień (8000 K),
  • Zachmurzenie (6000 K),
  • Światło jarzeniowe D, N, W, L (odpowiednio: 6500 K, 5000 K, 4200 K, 3000 K),
  • Światło żarowe (2850 K),
  • Światło lampy błyskowej (5400 K),
  • CTE – rozszerzenie temperatury barwowej,
  • Ustawienie ręczne według wzorca bieli (3 wzorce),
  • Ustawienie ręczne w stopniach Kelvina (od 2500 K do 10000 K) lub w miredach.
Każdą nastawę balansu bieli można dodatkowo dostosować posługując się dwoma 15-stopniowymi skalami. Jedna oś umożliwia zmianę pomiędzy kolorami bursztynowym lub niebieskim (A-B), natomiast druga – zielonym lub purpurowym (G-M). W menu ustawień niestandardowych odnajdziemy także opcję, która pozwala na silniejsze korygowanie kolorystyki obrazu w przypadku użycia automatycznego balansu bieli przy świetle sztucznym. Skuteczność działania tej funkcji również została przez nas sprawdzona. Dodatkowo, dostępne jest także ustawienie określające, jaki balans ma być ustawiany automatycznie przy podniesieniu lampy błyskowej. Do wyboru jest opcja bez zmian, WB Auto lub WB lampy błyskowej.

Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). W tabeli poniżej przedstawiamy wyniki dla przetestowanych przez nas ustawień balansu bieli.

Światło Balans bieli dC S [%]
Słoneczny dzień Auto 3.97 101.1
Słoneczny dzień Słoneczny dzień 4.13 102.6
Pochmurny dzień Auto 4.64 105.4
Pochmurny dzień Pochmurny dzień 3.78 103.8
3000K Auto 15.7 109.9
3000K Auto (z korekcją) 13.4 107.1
3000K Żarówki 5.94 96.66
3000K 3000K 6.61 99.12
5500K Auto 4.33 106.5
5500K 5500K 10.5 111.2
Lampa błyskowa Auto 8.96 93.5
Lampa błyskowa Lampa błyskowa 4.23 89.78



----- R E K L A M A -----

Automatyczny balans bieli w testowanym aparacie pracuje sprawnie i w większości przypadków błędy koloru nie są duże, a czasem nawet mniejsze niż dla ustawień dedykowanych. Tradycyjnie spory błąd pojawia się przy świetle żarowym, a zdjęcie ma charakterystyczne ciepłe zabarwienie. Warto jednak wspomnieć, że zastosowanie korekcji dla tego typu światła (dostępnej w menu ustawień niestandardowych) poprawia nieco sytuację, aczkolwiek w celu wyraźnego zmniejszenia błędu lepiej zastosować ustawienie dedykowane lub odpowiednią temperaturę barwową. Należy też zauważyć, że automatyczny balans bieli dał stosunkowo duży błąd przy świetle lampy błyskowej. Nasycenie koloru utrzymuje się w większości przypadków na rozsądnym poziomie i nie odbiega mocno od wartości 100%.

Szczegółowe wyniki naszych pomiarów prezentujemy poniżej.

Światło
Balans bieli
Tablica kolorów Przestrzeń kolorów Lab
Światło: słoneczny dzień
Balans bieli: auto
Pentax K-50 - Balans bieli Pentax K-50 - Balans bieli
Światło: słoneczny dzień
Balans bieli: słoneczny dzień
Pentax K-50 - Balans bieli Pentax K-50 - Balans bieli
Światło: pochmurny dzień
Balans bieli: Auto
Pentax K-50 - Balans bieli Pentax K-50 - Balans bieli
Światło: pochmurny dzień
Balans bieli: chmury
Pentax K-50 - Balans bieli Pentax K-50 - Balans bieli
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: Auto
Pentax K-50 - Balans bieli Pentax K-50 - Balans bieli
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: Auto
(z korekcją)
Pentax K-50 - Balans bieli Pentax K-50 - Balans bieli
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: żarówka
Pentax K-50 - Balans bieli Pentax K-50 - Balans bieli
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: Temp. 3000K
Pentax K-50 - Balans bieli Pentax K-50 - Balans bieli
Światło: 5500K
Balans bieli: auto
Pentax K-50 - Balans bieli Pentax K-50 - Balans bieli
Światło: 5500K
Balans bieli: Temp. 5500K
Pentax K-50 - Balans bieli Pentax K-50 - Balans bieli
Światło: lampa błyskowa
Balans bieli: Auto
Pentax K-50 - Balans bieli Pentax K-50 - Balans bieli
Światło: lampa błyskowa
Balans bieli: lampa błyskowa
Pentax K-50 - Balans bieli Pentax K-50 - Balans bieli