Pentax K-50 - test aparatu
8. Zakres tonalny
Również w tej kategorii wyniki Pentaksa K-50 nie zaskakują. Przy czułości ISO 100, dla najlepszej jakości obrazu notuje zakres tonalny na poziomie 7.5 EV, a zatem praktycznie identyczny, jak w przypadku poprzedniego modelu. Jest to niewątpliwie bardzo dobry wynik jak na amatorską lustrzankę i nie daje najmniejszych powodów do narzekań. W tej kategorii K-50 wypada porównywalnie w stosunku do Nikona D7100 i ma przewagę ponad 1 EV nad Canonem 100D czy Sony A58.
Dla pozostałych kryteriów jakości obrazu maksymalne osiągi testowanego Pentaksa są również porównywalne do wyników poprzedniego modelu. W tym przypadku przegrywa jednak z D7100, który w każdym z kryteriów osiąga wartości o około 1 EV lepsze. Mimo to K-50 wyprzedza o 1 EV Canona 100D, i ma nieznaczną przewagę (sięgającą 0.5 EV dla SNR=1) nad lustrzanką Sony A58.
Zakres tonalny na plikach zapisanych w formacie JPEG możemy ocenić wizualnie na wycinkach zdjęć tablicy Stouffer T4110. Odległość pomiędzy sąsiednimi polami szarości wynosi 0.3 EV.
ISO | Granica bieli | |||
100 | ||||
200 | ||||
400 | ||||
800 | ||||
1600 | ||||
3200 | ||||
6400 | ||||
12800 | ||||
25600 | ||||
51200 | ||||
ISO | Granica czerni | |||
100 | ||||
200 | ||||
400 | ||||
800 | ||||
1600 | ||||
3200 | ||||
6400 | ||||
12800 | ||||
25600 | ||||
51200 |
Przy omawianiu zakresu tonalnego pokazujemy tradycyjnie, jak zachowują się zdjęcia przy obróbce komputerowej, kiedy rozjaśniamy je lub przyciemniamy. Zdjęcia wykonujemy przy czułości ISO 100 i 1600, przysłonie f/16 i czasach odpowiednio 30 i 2 s. Następnie wywołujemy je jako 48-bitowe TIFF-y dcrawem i w Lightroomie rozjaśniamy o +4 EV oraz przyciemniamy o −4 EV, po czym zapisujemy jako zdjęcia 24-bitowe.
100 ISO | |||
|
|
|
|
|
|||
|
|||
1600 ISO | |||
|
|||
|
Przy rozjaśnianiu obrazu sytuacja jest oczywista. Przy ISO 100 Pentaks K-50 sprawdza się wyraźnie lepiej przy odzyskiwaniu szczegółów z ciemnych partii obrazu. Po wykonaniu tego zabiegu szum w K-50 jest wciąż stosunkowo niski podczas gdy w 700D mocno się uwydatnił i znacznie utrudnił wydobywanie szczegółów. Dla ISO 1600 rozjaśnianie ciemnych partii obrazu daje podobny efekt, bowiem szum niemal zupełnie uniemożliwia odzyskanie jakichkolwiek elementów obrazu. Można jednak zauważyć, że w K-50 jego poziom jest jednak niższy.
Warto jednak dodać, że K-50 miał na starcie nieco ułatwione zadanie, bowiem w jego przypadku oryginalne zdjęcia są nieznacznie jaśniejsze, mimo że oba aparaty przeszły ten test w tym samym czasie i przy tym samym oświetleniu.
Przyciemnianie jasnych partii obrazu daje porównywalny efekt w obu aparatach. Widoczne bowiem różnice są najprawdopodobniej wynikiem jedynie różnego naświetlenia oryginalnych zdjęć. Można jednak zauważyć, że poziom saturacji w Canonie 700D przy ISO 100 jest niższy niż przy ISO 1600.
100 ISO | |||
|
|
|
|
|
|||
|
|||
1600 ISO | |||
|
|||
|