Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Olympus M.Zuiko Digital 12 mm f/2.0 ED - test obiektywu

1 sierpnia 2011

4. Rozdzielczość obrazu

Większość optyki systemu Mikro 4/3 była przez nas testowana w oparciu o pliki RAW z Olympusa E-PL1. Wybór tego korpusu był podyktowany brakiem różnic w pionowych i poziomych wartościach MTF50 oraz brakiem ingerencji w RAW-y. W przypadku niniejszego testu byliśmy konsekwentni i także użyliśmy E-PL1. Warto tutaj przypomnieć, że za poziom przyzwoitości uznajemy tutaj wartości na poziomie 42–45 lpmm. Jak dotychczas, najwyższy wynik na tej matrycy uzyskał obiektyw Leica DG MACRO-ELMARIT 45 mm f/2.8 ASPH. MEGA O.I.S., który na przysłonie f/4.0 dotarł do aż 80 lpmm. Rezultaty „naleśników” Panasonika były trochę gorsze. Model 1.7/20 ocierał się o 75 lpmm, a szerokokątny LUMIX G 14 mm f/2.5 ASPH. delikatnie przekraczał 70 lpmm.

Zobaczmy teraz jak na tym tle prezentuje się Olympus M.Zuiko Digital 12 mm f/2.0 ED.

Olympus M.Zuiko Digital 12 mm f/2.0 ED - Rozdzielczość obrazu

----- R E K L A M A -----


Jak widać, już na maksymalnym otworze względnym mamy bardzo dobry wynik 60 lpmm, co powoduje że uzyskiwanej tam jakości obrazu trudno coś zarzucić. Wraz z przymykaniem przysłony MTF-y wzrastają do wartości 70 lpmm, która jest osiągana dla f/4.0. Do poziomu Leiki czy Panasonika 1.7/20 trochę więc brakuje, z drugiej strony jest to dokładnie taki sam wynik, jak u mającego trochę mniejszy kąt widzenia Panasonika 2.5/14.

Trochę lepszych wyników niż u „naleśników” możemy oczekiwać na brzegu kadru. I tak faktycznie jest. O ile maksymalny otwór jeszcze nie zachwyca, bo wynik 40 lpmm jest ciut poniżej poziomu przyzwoitości, to lekkie przymknięcie przysłony likwiduje ten problem. Po mocniejszym przymknięciu Olympus nie ma problemów aby przebić Panasonika 2.5/14. Z drugiej strony model 1.7/20 wypada na brzegu bardzo podobnie – tyle, że w jego przypadku kąt widzenia jest dużo mniejszy, przez co poprzeczka jest zawieszona znacznie niżej.

Podsumowując, Olympus M.Zuiko Digital 12 mm f/2.0 ED nie bije może rekordów rozdzielczości, ale na pewno jest „szkłem” bardzo solidnym, który da nam dobrą lub bardzo dobrą jakość obrazu w całym kadrze i to prawie od maksymalnego otworu względnego.

Poniżej prezentujemy wycinki zdjęć naszej tablicy testowej. Wycinki te zostały pobrane z okolic centrum kadru i z plików JPEG zapisywanych równolegle z RAW-ami. Użyliśmy najniższego poziomu wyostrzania, ale trzeba pamiętać, że w Olympusach jest on i tak stosunkowo wysoki.

Olympus M.Zuiko Digital 12 mm f/2.0 ED - Rozdzielczość obrazu