Olympus M.Zuiko Digital 12 mm f/2.0 ED - test obiektywu
6. Dystorsja
Warto zaznaczyć, że obiektywy systemu Mikro 4/3 rzadko są projektowane tak, aby korygować dystorsję. Projektanci wyszli bowiem z założenia, że może zrobić to za nich oprogramowanie aparatu. Olympus M.Zuiko Digital 12 mm f/2.0 ED jest tutaj doskonałym przykładem. W przypadku używania plików JPEG, możemy zauważyć lekką dystorsję beczkową, której poziom zmierzyliśmy na −1.17%. Nie jest to wartość uciążliwa. Zupełnie inaczej jest w przypadku plików RAW wywołanych niezależnym oprogramowaniem takim jak dcraw. Tutaj dystorsja sięga ogromnego poziomu −5.97%, co wyraźnie pokazuje, że i w tym obiektywie kwestię korygowania dystorsji sobie zupełnie odpuszczono.
Warto jeszcze tutaj poruszyć sprawę pola widzenia. Zmierzyliśmy je na plikach JPEG metodą wykonywania panoramy i metodą zdjęcia nieba, poprzez pomiary kątowe odległości gwiazd na sferze niebieskiej. Obie metody dały zgodny ze sobą wynik 73.7 stopnia na dłuższym boku (z błędem nie przekraczającym 0.2 stopnia), a więc dokładnie tyle ile oczekujemy od obiektywu o ogniskowej 12 mm na matrycy 4/3. Należy przy tym pamiętać, że pole widzenia uzyskiwane na RAW-ach jest, w związku z tym, o kilka stopni większe.
Olympus E-PL1, JPEG | |||
Olympus E-PL1, RAW | |||