Olympus M.Zuiko Digital 12 mm f/2.0 ED - test obiektywu
8. Winietowanie
Na maksymalnym otworze względnym spadek jasności w rogach kadru sięga dużego jak na system Mikro 4/3 poziomu 40% (−1.49 EV). Na szczęście przymknięcie przysłony o jedną wartość ekspozycji zmniejsza tę wadę o ponad 20%. Dla przysłony f/2.8 winietowanie wynosi bowiem 19% (−0.61 EV). Problem znika praktycznie całkowicie dla przysłony f/4.0, gdzie winietowanie sięga już tylko 11%.
Ze względu na programową korektę dystorsji, pliki RAW mają trochę większe pole widzenia niż JPEG-i. Z tego względu winietowanie mierzone na tych pierwszych jest większe. W tym jednak przypadku różnice nie są duże i winietowanie na RAW-ach jest tylko 2–4% wyższe niż te na JPEG-ach.
JPEG | RAW |
f/2.0 | f/2.0 |
f/2.8 | f/2.8 |
f/4.0 | f/4.0 |