Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Sony DT 16-50 mm f/2.8 SSM - test obiektywu

Sony DT 16-50 mm f/2.8 SSM
23 kwietnia 2012

1. Wstęp

W przypadku aparatów pełnoklatkowych mieliśmy dwa typy jasnych i zmiennoogniskowych obiektywów standardowych. Mowa tutaj o obiektywach klasy 28–7x mm f/2.8 oraz 24–70 mm f/2.8. W przypadku matryc klasy APS-C/DX sytuacja już tak klarowna nie jest. Na początku, na rynku pojawiły się obiektywy klasy 17–5x mm f/2.8. Takie instrumenty zaprezentował Canon, Nikon oraz Tamron i tak naprawdę były one czymś pośrednim pomiędzy tym co na pełnej klatce dawały instrumenty 24–70 mm i 28–7x mm. Warto bowiem przypomnieć, że ogniskowa 24 mm daje na pełnej klatce kąt widzenia wynoszący 84 stopnie, a ogniskowa 28 mm daje pole sięgające po przekątnej 75.4 stopnia. Ogniskowa 17 mm, na matrycy o mnożniku 1.5x (taką stosują Nikon, Sony i Pentax) daje kąt widzenia 79.7 stopnia, a na matrycy Canona (mnożnik 1.6x) już tylko 77.3 stopnia.

Chcąc więc zbliżyć się do tego, co daje na pełnej klatce obiektyw 24–70 mm, trzeba zaproponować użytkownikom mniejszych matryc obiektyw, którego ogniskowa zaczyna się od 15–16 mm. Na taki ruch zdecydowały się tylko trzy firmy. Najpierw świat zobaczył model 16–50 mm f/2.8 w wykonaniu Tokiny i Pentaksa. Tak naprawdę można go uznawać za jeden instrument, bo firmy ściśle ze sobą współpracowały w jego tworzeniu i oba obiektywy są tak naprawdę bliźniakami. Kolejną firmą, która zdecydowała się na ten krok jest firma Sony, która wraz z lustrzankami SLT-A77 i SLT-A65 zaprezentowała światu obiektyw Sony DT 16–50 mm f/2.8 SSM.

Tokina i Pentax nie imponowały osiągami na maksymalnym otworze względnym, co jasno dowodziło, że stworzenie konstrukcji klasy 16–50 mm f/2.8 wcale nie jest proste. Z tym większą ciekawością zdecydowaliśmy się sprawdzić, jak z tego zadania wywiązała się firma Sony.

----- R E K L A M A -----

Za wypożyczenie obiektywu do testów dziękujemy polskiemu oddziałowi Sony Europe.

Zapraszamy do zapoznania się z naszą procedurą testową, która została opisana w artykule „Jak testujemy obiektywy?”. A gdy to nie wystarczy, proponujemy jeszcze zapoznanie się z działem FAQ.

Sony DT 16-50 mm f/2.8 SSM - Wstęp



Poprzedni rozdział