Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Partnerzy








Oferta Cyfrowe.pl

Aparat cyfrowy Nikon Z6 III body

Cena: 11369 zł 9999 zł

Sprawdź

Cena: 5585 zł

Sprawdź

Cena: 2249 zł

Sprawdź

Test obiektywu

Sony DT 16-50 mm f/2.8 SSM - test obiektywu

23 kwietnia 2012

5. Aberracja chromatyczna i sferyczna

Podłużna aberracja chromatyczna nie jest problemem, co widać wyraźnie na poniższym zdjęciu.

Sony DT 16-50 mm f/2.8 SSM - Aberracja chromatyczna i sferyczna


Gorzej wygląda sytuacja z poprzeczną aberracją chromatyczną. Największym problemem jest ona dla trudnej kombinacji najszerszego kąta widzenia i maksymalnego otworu względnego, gdzie przekracza wysoki poziom 0.18%. To i tak jest jednak dobry wynik na tle tego, co pokazywały konkurencyjne modele 16–50 mm Tokiny i Pentaksa, w przypadku których aberracja potrafiła przekraczać poziom 0.25%. Widać więc, że kontrolowanie aberracji w tego typu obiektywie nie jest łatwe. Choć poziom tej wady w Sony 16–50 mm nie jest mały, trudno testowany obiektyw za niego krytykować, skoro ze wszystkich instrumentów tego typu wypada on najlepiej. Tym bardziej, że łatwiejsze do wykonania obiektywy klasy 17–5x mm też potrafią prezentować porównywalne osiągi. Przykładowo, aberracja chromatyczna drogiego Nikkora 17–55 mm f/2.8 sięgała prawie 0.16%, a więc poziomu bardzo podobnego do Sony.

----- R E K L A M A -----

Sony DT 16-50 mm f/2.8 SSM - Aberracja chromatyczna i sferyczna

Sony DT 16-50 mm f/2.8 SSM - Aberracja chromatyczna i sferyczna

Poniższe zdjęcia rozogniskowanej diody (przed ogniskiem i za nim) pokazują, że aberracja sferyczna nie jest korygowana idealnie. W pierwszym przypadku mamy gładki i jednorodny rozkład światła w krążku, a w drugim notujemy pojawienie się wyraźnej obwódki przy brzegu.

Sony DT 16-50 mm f/2.8 SSM - Aberracja chromatyczna i sferyczna