Fujifilm Fujinon XF 35 mm f/1.4 R - test obiektywu
11. Podsumowanie
Zalety:
- solidna i zwarta obudowa dobrze pasująca do korpusu aparatu,
- świetna jakość obrazu w centrum kadru,
- rozsądnie korygowana poprzeczna aberracja chromatyczna,
- niewielka dystorsja,
- znikomy astygmatyzm,
- przyzwoita praca pod ostre światło.
Wady:
- jakość obrazu w okolicy maksymalnego otworu względnego na brzegu kadru powinna być lepsza,
- zauważalna podłużna aberracja chromatyczna,
- wyraźna koma,
- spore winietowanie,
- niezbyt celny autofokus.
Fujinon XF 35 mm f/1.4 R to najdroższy obiektyw standardowy przeznaczony na matryce klasy APS-C/DX. Różnice w cenie w stosunku do konstrukcji 1.8/35 Nikona i Sony jesteśmy w stanie zrozumieć. Fujinon jest lepiej wykonany i jaśniejszy. Z Sigmą już tak prosto nie jest. Jej wykonaniu trudno cokolwiek zarzucić (najwyższa seria EX objęta 3-letnią gwarancją i wykonywana w Japonii), a światło ma takie samo i to przy trochę większym kącie widzenia. Jest przy tym od Fujinona kilkaset złotych tańsza, a optycznie bardzo porównywalna.
Gdy zaczniemy robić porównania cenowe z pełną klatką i jej standardowymi obiektywami klasy 1.4/50, Fujinon także nie wypadnie dobrze, bo większość modeli 1.4/50 jesteśmy w stanie kupić poniżej 1500 zł. Wyjątkiem jest dobry optycznie i świetny mechanicznie Zeiss Planar 1.4/50 i bardzo dobra optycznie Sigma 1.4/50.
Znaczna większość systemów obecnych na rynku oferuje swoim użytkownikom standard o świetle f/1.4. Prawie we wszystkich z nich jesteśmy w stanie kupić go w cenie poniżej 2000 zł, a w wielu przypadkach nawet poniżej 1500 zł. Ustawiając cenę swojego standardu na 2500 zł firma Fujifilm zasugerowała nam, że dostaniemy coś więcej niż inni. Niestety wyniki tego testu pokazują, że była to sugestia trochę na wyrost. Myślę, że rynek dość szybko powinien zweryfikować cenę testowanego obiektywu i sprowadzić ją na bardziej odpowiedni dla niego poziom poniżej 2000 zł.
Nie chcemy kończyć tego podsumowania w sposób pesymistyczny, bo Fujinon 1.4/35 zdecydowanie na to nie zasługuje. To dobry instrument, solidnie wykonany, który w centrum kadru da nam obrazy naprawdę świetnej jakości i praktycznie w pełni użyteczne nawet na maksymalnym otworze względnym. Będzie on naprawdę dobrym kompanem naszego X-Pro1.
Zdjęcia przykładowe