Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Pentax smc DA 50 mm f/1.8 - test obiektywu

17 grudnia 2012

5. Aberracja chromatyczna i sferyczna


Aberracja chromatyczna

Jeśli chodzi o podłużną aberrację chromatyczną, to testowany Pentax nie jest od niej całkowicie wolny. Delikatne zabarwienie obrazów przed i zaogniskowych jest zauważalne na maksymalnym otworze względnym, a także po przymknięciu przysłony o 1 EV. Na szczęście nie jest to efekt duży.

Pentax smc DA 50 mm f/1.8 - Aberracja chromatyczna i sferyczna


----- R E K L A M A -----

Dla odmiany poprzeczna aberracja chromatyczna jest korygowana genialnie. Jej poziom jest bardzo mały w okolicach maksymalnego otworu względnego i wręcz zerowy po mocniejszym przymknięciu. Tutaj Pentaksowi należą się brawa.

Pentax smc DA 50 mm f/1.8 - Aberracja chromatyczna i sferyczna

Pentax smc DA 50 mm f/1.8 - Aberracja chromatyczna i sferyczna

Aberracja sferyczna

Obiektyw nie pokazywał zjawiska „pływania” ogniska, więc pod tym względem aberracja sferyczna nam nie dokucza. Nie jest ona jednak korygowana idealnie, o czym świadczy wygląd rozogniskowanych punktów świetlnych. Przed ogniskiem, krążek ma wyraźnie jaśniejszy środek. Wraz z oddalaniem się od niego natężenie światła spada, by na samym brzegu przejść w wyraźny akcent w postaci jaśniejszej obwódki. Obraz uzyskany za ogniskiem ma bardziej równomierny rozkład światła, choć i w jego przypadku widać kręgi przy samym brzegu.

Pentax smc DA 50 mm f/1.8 - Aberracja chromatyczna i sferyczna