Fujifilm Fujinon XF 18-55 mm f/2.8-4 OIS - test obiektywu
11. Podsumowanie
Zalety:
- solidna i zwarta obudowa dobrze pasująca do korpusu aparatu,
- bardzo dobra jakość obrazu w centrum kadru,
- dobra jakość obrazu na brzegu kadru dla dłuższych ogniskowych,
- rozsądnie korygowana poprzeczna aberracja chromatyczna,
- niewielka koma,
- dobrze opanowany astygmatyzm,
- prawidłowa praca pod ostre światło,
- szybki, cichy i celny autofokus.
Wady:
- zbyt słaba jakość obrazu na brzegu kadru dla ogniskowej 18 mm,
- zauważalna podłużna aberracja chromatyczna,
- spora dystorsja widoczna na plikach RAW,
- duże winietowanie na RAW-ach i to niezależnie od ogniskowej.
Fujinon XF 18–55 mm f/2.8–4 OIS to obiektyw solidny. Nie wiem czy tylko tyle, czy aż tyle. Z jednej strony ma użyteczny zakres ogniskowych, rozsądne światło i generuje ostre obrazy w centrum kadru. Z drugiej strony, praktycznie żadnej wady nie koryguje idealnie, a jednocześnie notuje kilka wpadek – może nie jakoś wyjątkowo dużych, ale jednak wpadek.
O tym obiektywie pisałbym cieplej, gdyby nie wyniki Sigmy C 17–70 mm f/2.8–4.0 DC Macro OS HSM. Sigma to obiektyw niewątpliwie trudniejszy do wykonania, choćby ze względu na większy zakres ogniskowych i to z obu krańców. Co więcej, daje nam jeszcze namiastkę trybu makro. Jakby tego było mało, optycy Sigmy musieli zmagać się z korygowaniem dystorsji i winietowania. Optycy Fujinona zrzucili to zadanie na oprogramowanie aparatu. Zarówno Sigma jak i Fujinon są wykonywane w Japonii, a Fujinon jest około 1000 zł droższy. Biorąc pod uwagę wszystkie te czynniki Fujinon powinien bić na głowę Sigmę we wszystkich kategoriach oprócz dystorsji i winietowania, których z definicji nie koryguje. Tymczasem pokonuje ją nieznacznie tylko w przypadku korygowania poprzecznej aberracji chromatycznej.
Nie mam wątpliwości, że cena 2800 zł, którą musimy zapłacić za Fujinona kupując go osobno, nie w zestawie z korpusem, jest znacznie przesadzona. Ten obiektyw powinien kosztować poniżej 2000 zł, żeby jego zakup zaczął wydawać się opłacalny. W obecnej sytuacji rozsądnym jest jego zakup tylko z korpusem, gdzie dopłata do obiektywu wynosi na poziomie 1500 zł, czyli jest bliska realnej wartości tego instrumentu.
Zdjęcia przykładowe