Tokina AT-X 116 PRO DX II AF 11-16 mm f/2.8 - test obiektywu
10. Autofokus
Jeśli chodzi o celność, nie mamy jednak poważnych zastrzeżeń. Trochę odnosimy wrażenie, że to po części zasługa dużej głębi ostrości, którą oferuje obiektyw. Fotografując tablice testowe wielokrotnie widzieliśmy jak obiektyw, znajdując się cały czas w tej samej pozycji, minimalnie zmieniał położenie skali odległości za każdym ustawieniem ostrości. Ruchy te były jednak na tyle małe, że trudno było zaklasyfikować je jako pomyłki.
Na krótszych ogniskowych głębia ostrości jest na tyle duża, że trudno mówić o jakichkolwiek tendencjach do ustawiania ostrości przed lub za właściwym obiektem. Na ogniskowej 16 mm i f/2.8 zauważyliśmy jednak skłonność do ustawiania ostrości za właściwym obiektem, którą dało się skorygować mikroregulacją w korpusie (10 jednostek). Po tej korekcie obraz wyglądał już dobrze, co widać na poniższym zdjęciu. Warto jednak zaznaczyć, że problem znikał po przejściu do przysłony f/4.0. Raz, że zwiększała się głębia ostrości, dwa, że aberracja sferyczna przesuwała środek głębi we właściwe miejsce.