Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Tokina AT-X 116 PRO DX II AF 11-16 mm f/2.8 - test obiektywu

14 sierpnia 2013

10. Autofokus

Nowa Tokina 11–16 mm, podobnie jak poprzednik, ma mechanizm ustawiania ostrości starego typu. Tutaj odstaje ona od konkurentów, którzy najczęściej oferują ultradźwiękowe napędy autofokusa. Decyzja o wypuszczeniu nowego modelu ze starym modułem jest trochę dla nas niezrozumiała. Można przecież było poczekać kilka miesięcy i zaprezentować Tokinę 11–16 mm II z nowym silnikiem. Stary mechanizm warczy dość wyraźnie przy pracy i nie imponuje szybkością, bo przebieg całego zakresu odległości zajmuje prawie jedną sekundę.

Jeśli chodzi o celność, nie mamy jednak poważnych zastrzeżeń. Trochę odnosimy wrażenie, że to po części zasługa dużej głębi ostrości, którą oferuje obiektyw. Fotografując tablice testowe wielokrotnie widzieliśmy jak obiektyw, znajdując się cały czas w tej samej pozycji, minimalnie zmieniał położenie skali odległości za każdym ustawieniem ostrości. Ruchy te były jednak na tyle małe, że trudno było zaklasyfikować je jako pomyłki.

Na krótszych ogniskowych głębia ostrości jest na tyle duża, że trudno mówić o jakichkolwiek tendencjach do ustawiania ostrości przed lub za właściwym obiektem. Na ogniskowej 16 mm i f/2.8 zauważyliśmy jednak skłonność do ustawiania ostrości za właściwym obiektem, którą dało się skorygować mikroregulacją w korpusie (10 jednostek). Po tej korekcie obraz wyglądał już dobrze, co widać na poniższym zdjęciu. Warto jednak zaznaczyć, że problem znikał po przejściu do przysłony f/4.0. Raz, że zwiększała się głębia ostrości, dwa, że aberracja sferyczna przesuwała środek głębi we właściwe miejsce.

----- R E K L A M A -----

Tokina AT-X 116 PRO DX II AF 11-16 mm f/2.8 - Autofokus