Tokina AT-X 116 PRO DX II AF 11-16 mm f/2.8 - test obiektywu
11. Podsumowanie
Zalety:
- bardzo solidna obudowa,
- rozsądne gabaryty jak na oferowane parametry,
- świetna jakość obrazu w centrum kadru,
- dobra jakość obrazu na brzegu kadru,
- niezauważalna podłużna aberracja chromatyczna,
- dobrze korygowany astygmatyzm,
- rozsądnie małe winietowanie jak na tą klasę sprzętu,
- dobry stosunek jakości i możliwości do ceny.
Wady:
- bardzo duża aberracja chromatyczna w całym zakresie ogniskowych,
- fatalna praca pod ostre światło,
- głośna praca mechanizmu ustawiającego ostrość.
Tokina AT-X 116 PRO DX II AF 11–16 mm f/2.8 to obiektyw, który ma naprawdę sporo do zaoferowania. Przede wszystkim unikalne parametry – takiego kąta widzenia przy świetle f/2.8 nie oferuje żaden inny z ultraszerokokątnych obiektywów przeznaczonych na małe matryce. Do tego mamy jeszcze świetną jakość obrazu w centrum kadru oraz najmniejsze w tej klasie winietowanie. Jeśli więc pozytywnie wypowiadaliśmy się o poprzedniku, trudno nam narzekać na nową wersję.
Problemy jednak są i trudno pominąć je milczeniem. Ostatnie ładnych kilka lat przyniosło nam sporo świetnych obiektywów. Widać, że wiele firm w pełni korzysta z możliwości, jakie daje im współczesna optyka i elektronika. Tokina 11–16 mm wyróżniała się na tle konkurentów w roku 2007. Obecnie też się wyróżnia, ale jej wady kłują w oczy jakby mocniej. W dobie komputerowego projektowania optyki można przecież zaprojektować obiektyw, który nie będzie miał monstrualnej aberracji chromatycznej. Można skonstruować taką obudowę i dobrać takie powłoki, żeby praca pod ostre światło nie była tragiczna. W czasach gdy prawie wszyscy producenci oferują ultradźwiękowy napęd autofokusa, można zadbać, by nowa wersja udanego obiektywu miała to, co oferują bezpośredni konkurenci i nie odstawała od nich znacząco. Zmiany, jakie wniosła nowa wersja, są jednak kosmetyczne – znacznie mniejsze niż oczekiwaliśmy, tym bardziej, że było co poprawiać.
Tokinę ratuje jej bardzo dobre światło. Nadal żaden z bezpośrednich konkurentów nie oferuje otworu f/2.8. Jeśli ktoś takiego potrzebuje, nie ma do wyboru nic innego. Tokina AT-X 116 PRO DX II AF 11–16 mm f/2.8 odwdzięczy mu się ostrym obrazem w centrum kadru, solidną obudową i ceną dobrze dobraną do swoich możliwości. Na wady trzeba będzie przymknąć oko i poczekać do wersji nr 3.