Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Tokina AT-X 116 PRO DX II AF 11-16 mm f/2.8 - test obiektywu

14 sierpnia 2013

4. Rozdzielczość obrazu

Rozdzielczość Tokiny AT-X 116 PRO DX II AF 11–16 mm f/2.8 została wyznaczona w oparciu o pliki RAW z korpusu Canon EOS 50D. Maksymalne MTF-y, jakie uzyskują najlepsze obiektywy testowane przy użyciu tego aparatu, sięgają 52–55 lpmm. Za poziom przyzwoitości uznajemy rezultaty w okolicach 34–35 lpmm.

Zobaczmy, jak na tym tle wyglądają wyniki testowanego obiektywu. Najpierw zajmijmy się centrum kadru.

Tokina AT-X 116 PRO DX II AF 11-16 mm f/2.8 - Rozdzielczość obrazu

----- R E K L A M A -----


Jak widać, obiektyw można tutaj tylko chwalić. Na maksymalnym otworze względnym, na krańcach ogniskowych, dostajemy MTF-y na poziomie 45–46 lpmm, co jest wynikiem bardzo dobrym. Nawet najsłabszy wynik uzyskany w centrum zakresu jest dobry, bo MTF-y wynoszą tam około 40 lpmm, a więc bezpiecznie powyżej poziomu przyzwoitości. Zachowanie po przymknięciu jest już świetne. Obiektyw nie ma problemów aby docierać do 50–52 lpmm, a na ogniskowej 13.5 mm potrafi dochodzić do prawie rekordowych wartości 54 lpmm.

Sprawdźmy teraz co dzieje się na brzegu kadru.

Tokina AT-X 116 PRO DX II AF 11-16 mm f/2.8 - Rozdzielczość obrazu


Tutaj sytuacja nie jest już tak dobra. Zachowanie jest co prawda bardzo równe, ale jednocześnie, na maksymalnym otworze względnym wszystkie ogniskowe dają obraz, któremu daleko do pełnej użyteczności. Osiąga się ją dopiero po przymknięciu przysłony do f/4.0, a o dobrej jakości obrazu możemy mówić dopiero od f/5.6. Warto jednak nadmienić, że najpoważniejszy konkurent, czyli Sigma 10–20 mm f/3.5 EX DC HSM, też nie osiągała pełnej użyteczności na maksymalnym otworze względnym, a jest on przecież o 2/3 EV ciemniejszy.

Biorąc więc pod uwagę świetne zachowanie w centrum kadru oraz to, co na wymagającym brzegu kadru pokazują konkurenci, nasza ocena zachowania Tokiny 11–16 mm II jest bardzo pozytywna.

Poniższe wycinki zostały pobrane z plików JPEG zapisywanych równolegle z RAW-ami użytymi do powyższej analizy.

Tokina AT-X 116 PRO DX II AF 11-16 mm f/2.8 - Rozdzielczość obrazu