Tokina AT-X PRO FX SD 17-35 mm f/4 (IF) - test obiektywu
10. Autofokus
Celność mechanizmu ustawiającego ostrość nie wzbudziła naszego entuzjazmu. W warunkach studyjnych obiektyw pudłował w aż 12% przypadków i nie jest to wynik dobry jeśli weźmiemy pod uwagę fakt, że parametry obiektywu zapewniają sporą głębię ostrości, która autofokusowi potrafi sporo wybaczyć. Co więcej, losowość pracy mechanizmu było widać nawet bez patrzenia na zdjęcia. Nie zmieniając położenia aparatu względem tablicy testowej, po każdorazowym przeogniskowaniu, gołym okiem widać było, że skala odległości prawie za każdym razem zatrzymuje się w trochę innym miejscu.
Jeśli chodzi o tendencję do ustawiania ostrości przed lub za obiektem, sytuacja nie jest prosta. W przypadku pracy na D7000 w około 3/4 przypadków ostrość była ustawiana tam gdzie trzeba (co pokazuje poniższy obrazek), ale w pozostałych wypadkach układ aparat plus obiektyw ustawiał ostrość przed obiektem. Ani razu nie ustawił jej za obiektem. W przypadku współpracy z D3x wyniki były lepsze, bo w znacznej większości przypadków ostrość była ustawiana tam gdzie należy, ale, co ciekawe, w tych przypadkach kiedy obiektyw spudłował, ostrość była znów ustawiana przed obiektem.